Mitä teen? Kanta.fi:ssä vääriä tietoja...
Menin vilkaisemaan omia tietojani, ja siellä lukee että olisin viime kesänä käynyt lääkärissä kilpirauhasen vajaatoimintaan viittavien ongelmien takia? Olin tuona aikana mökillä ja kilppari pelaa kyllä ihan normaalisti :D
Kommentit (38)
Otat yhteyttä siihen terveyskeskukseen, jossa tuo merkintä on tehty ja pyydät korjaamaan tiedon. Mulla oli vastaava tieto ja pyysin korjausta, mutta selvisikin, että jotta lääkäri olisi saanut merkittyä Kansalliseen terveysarkistoon yhden riskitiedon (allergian), hänen piti tehdä mulle järjestelmään käynti, vaikka todellisuudessa en ollut tuona päivänä lääkärissä käynyt.
Mullakin luki, että olisin käynyt terveysasemalla kurkkukivun takia päivämääränä X. En kyllä ollut käynyt, enkä muutenkaan hakeudu lääkärille pelkän kurkkukivun takia, ellei oikeasti ole niin kipeä kurkku että itkettää.
Heti yhteys terkkariin, toihan on järkyttävä moka.
Onko tuo kanta.fi sama kuin omakanta?
Onko tuolla Kanta.fi:ssä vain viime vuosien tiedot vai viedäänkö sinne myö aiemmat tapaukset ja tiedot jälkikäteen?
Joo, otan huomenna yhteyttä terkkariin. Kiva kuulla etten ole ainoa kenelle on käynyt näin..
AP
Vierailija kirjoitti:
Onko tuolla Kanta.fi:ssä vain viime vuosien tiedot vai viedäänkö sinne myö aiemmat tapaukset ja tiedot jälkikäteen?
Minulla ei ainakaan näkynyt tietoja viime vuotta pidemmälle.
Vierailija kirjoitti:
Sairaalat ja terveyskeskukset ovat liittyneet Kansalliseen terveysarkistoon asteittain. Kaikki eivät ole vieläkään liittynyt siihen. Potilasasiakirjatiedot viedään siitä päivästä lähtien, kun terveyskeskus/sairaala on liittynyt Kantaan. Sitä vanhempia tietoja ei ole viety. Tällä hetkellä on suunnitelmissa, että vanhemmat tiedot viedään jossain vaiheessa arkistoon, mutta ei niin, että niihin olisi katselumahdollisuutta. Ainoastaan siis vain arkistoitavaksi. Teen työtä tämän Kansallisen arkiston parissa ja tämä on siis tämän hetkinen tietämys siitä, miten vanhoille potilasasiakirjoille käy.
Miten saan Omakannassa näkyviä tietojani korjattua?
Omakanta-palvelulla ei ole omaa tietovarastoa, vaan palvelussa näytetään Kanta-palveluihin terveydenhuollosta tallennetut hoitotiedot.
Virheellisten tietojen korjaamiseksi tulee ottaa yhteys siihen terveydenhuollon toimintayksikköön tai apteekkiin, jossa tiedot on tallennettu. Voit pyytää esimerkiksi tietosuojavastaavaa selvittämään asiaa. Kela ei tee muutoksia tai korjauksia.
Kävin katsomassa juuri tietojani. Tietoni olivat aivan puutaheinää.
Henkilö, kenen kanssa keskustelin haukotteli ja oli nukahtamassa koko ajan.
Lupasi soittaa määrättynä päiväna juhannuksen jälkeen. Ei soittanut.
Ei hyvältä näytä!
Mitä teen!
Kävin katsomassa juuri tietojani. Tietoni olivat aivan puutaheinää.
Henkilö, kenen kanssa keskustelin haukotteli ja oli nukahtamassa koko ajan.
Lupasi soittaa määrättynä päiväna juhannuksen jälkeen. Ei soittanut.
Ei hyvältä näytä!
Mitä teen!
Mun tiedoissa luki "Rutiininomainen lapsen terveystarkastus". Mulla ei ole lasta, enkä ole koskaan kenenkään lapsen kanssa lääkärin luona käynyt, enkä myöskään ole itse lapsi. Joten mitä ihmettä? 😳
Hesarin jutun innoittamana kävin katsomassa tietojani. Niiden mukaan minulla on nivelreuma ja siihen näköjään aika vahva kipulääkitys. Kenenköhän tiedoissa kerrotaan murtuneesta jalastani?
Sääliksi käy kaikkia niitä terveyskeskuksia ja sairaaloita kun ihmiset alkaa soittelemaan niihin paikkoihin jostan kanta-teksteistä. Tarpeeksi tulee potilaspuheluita muutenkin.
Kanta=rikkinäinen puhelin ,mitä hyötyä on ko.kirjauksista minulla tiedot täysin väärin/muunneltu.no aivan sama olkoot.
No mulla lukee siellä diagnooseissa narsistinen persoonallisuushäiriö tai joku sellainen, en ole koskaan käynyt mt-asioissa millään vastaanotolla! Varmasti en saa enää asiallista hoitoa mistään, ikinä! Ärsyttää! Miksi mulle on sellainen laitettu?
Kävin kerran psykiatrisella debressiohoitajalla, pitkällisen kiusaamisen takia. Sen jälkeen omakannassa lukee hurjia juttuja, masennusta paradoinisia ajatuksia, onko jo psykoosissa. Yritin päästä psykiatrille jutellakseni kiusaajan tekemistä ilkitöistä. Mutta on matalan kynnyksen terveyden hoito.YKiusantekijä yritti myös ajaa moottoriveneellä päälle, mieheni näki sen. . Olemme juoneet vettä kaivosta myös ennen pesua ja hyvää on ollut. Kun kaivo pestiin , siitä kaksi ja puoliviikkoa ,se oli juomakelvotonta juhannuksena. Psykiatrinen hoitaja ei uskonut .Kirjoitteli sanomani asian eteen sanoja esim "pelkää", ja lauseen loppuun uskomattomia tarinoita. Olen huomannut , että terveydenhuollon eri alueet ovat kuin suojatyöpaikka, kaikki suojelevat toisiaan. Potilasasiamies hoitaa asiaa vain puhelimella, ei ota vastaan. Tietosuojavastaava käskyttää laittamaan tietosuojavaltuutetulle. Lääkäri sanoo olevansa voimaton.(tekevät keskenään työtä)Debressiohoitaja sanoo olevansa niin hyvä, että näkee heti.kävin vain kerran. Terveyspalvelupäällikkö ei vastaa soittopyyntöihin puoleen vuoteen.Muistutuksen jälkeen kirjoitti vastineeseen , on käyty läpi. EI olla käyty. Antoi ohjeet korjauksen tekemiseen.Yritin, mutta miten voi korjata hoitajan kirjoituksia. Ei voi.Tietosuojavaltuutetun toimistosta kerrottiin ettei paljoon pystytä. Olen kysynyt myös 3 asianajajaa, eivät osaa sanoa kuka hoitaa asiaa. Elä tämän kanssa. Jos olisin masentunut pahasti, tuskin tuon kanssa jaksaisin elääkään. Mentiin siis ojasta allikkoon, kun ei uskottu minkä takia tulin hoitajalle.
Minulla ei ole kanta.fi tiedoissani varsinaisesti väärää tietoa, mutta kysyisin kumminkin neuvoa asiaan liittyen, jos joku osaa auttaa.
Kävin terveydenhoitajan juttusilla masennukseen/uupumukseen liittyen. Syy lyhyesti: lähdin jokin aika sitten loppuunpalamisen takia työpaikasta pois, osaksi työpaikan ilmapiirin, itse työn takia jne.
En ollut ongelmistani yhteydessä työterveyteen vaan irtisanouduin työstä ja jälkikäteen kävin tk:ssa terveydenhoitajan juttusilla, koska oli tunne että en selviä tästä yksin.
Luin mielenkiinnosta kanta.fi:stä lausunnon , jonka terveydenhoitaja oli kirjoittanut minusta lääkärikäyntiä varten. Kaikki tiedot on siellä ok. Se mikä mua lausunnossa häiritsee, on se että siinä mainitaan entinen työnantajani. Haluaisin, että tuo tieto poistetaan, koska se ei ole olennaista ja olen jättänyt tuon paikan taakseni.
Lisäksi, tämä on pienehkö paikkakunta enkä halua että tieto asiasta leviää eteenpäin. Eli kysyisin saako tuota tietoa mitenkään pois ja ketkä nuo tiedot oikeastaan näkee? Hoitohenkilökunta eli lääkäri tai hoitajat? Entä jos esim. varaan aikaa lääkärille, näkeekö ajanvarauksen henkilö tietoni? Jollekin tuo asia saattaa vaikuttaa vähäpätöiseltä, mutta minua se vaivaa suuresti.
Mulla on kans, myös sanomisiani on väritetty aika runsaasti. Olkoot.