Hampaiden reikiintyminen hoidosta huolimatta
Mistä voi johtua, että hampaani eivät vaan kestä? En syö makeisia enkä limsaa, enkä muutenkaan napostele turhia. Hampaani pesen tarkasti kahdesti päivässä sähköhammasharjalla. Nyt kun kävin tarkastuksessa, reikiä oli taas ihan älyttömästi. Hammaslääkärikään ei edes usko, että hoidan hampaitani.. Eihän mulla ole mitään syytä siitä edes valehdella, kun itseltäni tämä pois on! Voiko kyseessä olla joku sairaus, vai onko se tosiaan niin että toisilla vaan on huonolaatuiset hampaat?
Kommentit (23)
Hammasnatsi ilmoittautuu.
Tämän ihanan lempinimen olen saanut mieheltäni, kun kauniisti ohjeistin hivenen hänen hampaidenhoitoaan. Miehen hengitys meinaan melkein näkyi, sen verran sankka oli haju sieltä suunnasta. Ja hammaslääkäriä pelkää edelleen kuin ruttoa, koska aina paikataan ja juurihoidetaan (ja saarnataan).
Lääkkeeni asiaan:
Hammasväliharja, ainakin oman kokemukseni mukaan paljon mukavampi käyttää kuin lanka.
Kielenpuhdistin, jolla jynssätään kielen lisäksi myös posket. Myös sellainen käsihammasharja käy, missä on se kielenpuhdistin toisella puolella.
Kunnollinen harjaus sähköhammasharjalla. Kaksi minuuttia ei ole maksimi, vaan minimi.
Harjaus aamulla heti herättyä, ei aamupalan jälkeen, sekä illalla mielellään tunti iltapalan jälkeen.
Kas kummaa, kieli ei ole enää harmaankellertävä ja hengitys on paljon raikkaampi.
Hammaslääkäriin en ole sitä vielä saanut kammettua.
Vierailija kirjoitti:
Hammaslääkäriin mennessä voi sanoa jo heti ovella että en halua saarnoja, vaan hoitakaa hampaani kiitos.
Ymmärrän kyllä toisaalta jos hammaslääkäreitä ja suuhygienistejä ärsyttää kun päivästä toiseen saa ihmisiä muistutella samoista asioista, kun hampaat on todella huonossa kunnossa. Lähes kaikille saa olla sanomassa että pese useammin, pese paremmin ja lankaa enemmän.
Ja ihan turhaan! Luuletteko niiden asiakkaitten teidän saarnanne jälkeen kolme päivää kauemmin harjaavan ja lankaavan?
Tiedättekö, että on olemassa paljon ihmisiä, jotka eivät edes tiedä sellaisten pienten pulloharjan näköisten hammasväliharjojen olemassaolosta? Mullakin olisi mennyt vielä 10 vuotta kauemmin ennen kuin olisin sellaisen nähnyt, jos en olisi asioinut yliopiston oppilaskunnan kioskissa.
Jos on kuiva suu, tai varsinkin yöllä suu kuivuu, niin apteekista on saatavilla suuta kostuttavia/sylkeä lisääviä tuotteita, geelejä ja pastilleja. Minulla raskauden aikana jostain syystä kuivuu suu öisin, ensimmäisessä raskaudessä jouduin yölläkin joskus lisäämään tuollaista biotene-geeliä suuhun, jotta kieli ei muistuttanut aamuisin käpyä. Normaalisti ja päivisin syljeneritys on normaalia, jopa runsasta, eikä minulla ole ollut paljoa reikiä.