ASP säästäminen - mihin pankkiin? Onko järkeä 35-vuotiaana?
Huh kun ahdistaa nämä säästämis- ja laina-asiat. Haluaisin alkaa säästämään ensiasunnon hankintaa varten mahdollisimman järkevästi ja tehokkaasti. Asun yksin vuokralla Helsingissä ja vasta nyt 35-vuotiaana olen saanut vakituista työtä koulutustani vastaavista tehtävistä. Nyt sitten kaipaisin vuokra-asumisen sijaan asuntolainalla hankittua asuntoa, mutta minulla ei ole hajuakaan miten asiaa edistäisin. Vanhempani ja sukulaiseni ovat vuokra-asujia, samoin käytännössä kaikki tuttuni/ystäväni, joilta kehtaisin asiasta kysellä.
Mistä voisin saada luotettavia neuvoja tilanteeseeni? Miten minun kannattaisi alkaa säästämään ja mihin pankkiin? Onko asp-säästäminen minun tilanteessani vielä järkevää? Vai voinko pyytää lainatarjouksia jo nyt, vaikka minulla ei ole säästöjä?
Hävettää edes kysellä tämmöistä. Tunnen itseni suorastaan syrjäytyneeksi, vaikka olen ihan tavallinen akateemisesti koulutettu nainen asiantuntijatehtävissä...tämä asumis- ja laina-asia ahdistaa, enkä tiedä kenen puoleen voisin kääntyä neuvontaa saadakseni..auttakaa siis. Pelkään, että jos kysyn asiaa pankista, he huijaavat minua tai nauravat pihalle kun olen niin pihalla kaikesta :(
Menet pankkiin kyselemään. Voit aloittaa siitä pankista missä hoidat muutkin raha-asiasi, mutta voit käydä muutkin pankit läpi, varaat vain ajan pankkineuvojalle (ym.), ei tietääkseni maksa mitään. ASP-tilin ehtoihin ja etuihin voit tutussa netissä jo valmiiksi.
Pankissa osaavat kertoa, millaiseen lainaan sinulla on mahdollisuuksia ja millaista säästämistä se vaatii. Jos haluat mahdollisimman tarkkoja vastauksia ota mukaan muutama viimeisin tilinauha tai työsopimus.
Itse olen pitänyt ASP-tiliä hyvänä, mutta sitähän pitää kerätä vähintään 2 v, joten heti et sen kanssa pääse omaan asuntoon kiinni. En myöskään muista millaiset ikärajat siinä on. Mitään siinä ei kuitenkaan häviä, koska korko on ihan hyvä ja rahat voi ottaa heti pois sieltä jos mieli muuttuu tai löytääkin asunnon ennenkuin 2v on kulunut.