Mies ei ymmärrä että lasten hankkimisella alkaa olla jo kiire
Olen kohta 30-vuotias nainen ja haluaisin jo lapsia. Mieheni taas on tässä klassisessa "sitten joskus"-vaiheessa. Hän on 35. Olen yrittänyt selittää hänelle ettei naisella ole ikuisuuksia miettiä tätä asiaa, mutta mies vain sanoo että kyllähän moni nainen saa lapsia vielä 40-vuotiaanakin. Ärsyttää valtavasti. Hän ei ilmeisesti edes halua ymmärtää miten vaikeaksi raskautuminen muuttuu kun nainen vanhenee ja kuinka paljon riski saada sairas lapsi kasvaa. Minulla on vielä kaiken lisäksi endometrioosi joka voi ajan kanssa viedä lisääntymiskykyni kokonaan.
Tuntuu että minun olisi parasta etsiä uusi mies perheen perustamiseen jos sellaisen aion joskus saada. Tuntuu vain tyhmältä lähteä pitkästä suhteesta sen takia että mies ei kykene ymmärtämään näin perustavanlaatuista asiaa. Lisäksi mietityttää se löydänkö edes uutta miestä joka haluaisi kanssani perheen siinä ajassa mikä olisi minulle mahdollista. Tuntuu että olen ihan loukussa :(
Kommentit (29)
Aika harvassa on mies joka sanoo että mennään naimisiin ja hankitaan lapsia.Jos hyvä mies niin sanot että nyt tehdään lapsi ja mennään naimisiin ja sillä siisti.Ota ohjat käteen ihan itse äläkä kysele miehiltä niin kauheasti.
Ei ne ikinä ole ensimmäiseen kovin suostuvaisia..
Niin sano meidänkin mies ja nyt neljä lasta ja ollaan naimisissa.Nyt se on se joka sanoo että vielä voisi pikkusia tulla mutta alkuun päätöksen tein minä.Naisen asia se lapsi oikeastaan enemmän on.
Meidän kohdalla miehen "katsotaan myöhemmin" piti oikeasti paikkansa. Annoimme muutaman vuoden kulua rauhassa ja nyt meillä on 1,5v lapsi ja toinen tulossa. Mies on aivan hulluna lapseemme ja iloinen tulevastakin, vaikka alunperin vähän viivyttelekin koko asian kanssa.
Niin ja mitä ajan kulumiseen tulee, sulla on endometrioosi, niin sen kanssa sulla luultavasti tuleekin haasteita tulla raskaaksi. Kannattaa ainakin henkisesti varautua siihen, että voi mennä parikin vuotta yrittämiseen. Muutama tuttuni kävivät lapsettomuushoidot endon takia.
Käykää keskustelu, jossa lyöt faktat pöytään, että endometrioosin takia sinulla on kiire jo hankkia ensimmäinen lapsi. Tietääkö mies kunnolla, mitä endometrioosi tarkoittaa? Selitä mekanismit, joilla se tuhoaa mahdolisuudet tulla raskaaksi etkä ole enää parikymppinen. 30-v se endo voi olla jo aika levinnyt, vaikkei lähettäisi enempää merkkejä olemassaolostaan. Voi olla, että ihan oikeasti nyt jo tarvitsette hoidot. Sano, että mittasi alkaa olla jo aika täynnä odottelua. Sitten annat miehelle aikaa ajan x, jonka päätät, onko se sitten puolivuotta tai vuosi. Jos mies ei ala lämmetä lapsiajatukselle, nosta reippaasti kytkintä!
Hyväki mies panikoi jos nainen lapsen haluaa..nainenkin panikoi alkuraskaudessa vaikka kuinka lasta olisi halunnut..ihminen on kumma tapaus..jos haluat lapsen lopeta neuvottelut ja ala toimia..ei elämä eikä lapsi ole niin vakavia asioita vaan kuuluvat normaaliin elämään..toivottavasti tärppää..
Tai sitten käy niin kuin muutamalle tutulle naiselle; mies empii ja pohtii ja viivyttelee niin kauan, että nainen ei enää tule raskaaksi. Sitten miehelle iskee vauvakuume, vaihtaa nuorempaan naiseen ja perustaa perheen tämän kanssa. ensimmäinen vaimo päätyy ikuisesti lapsettomaksi eronneeksi naiseksi. Mies ehtii iloisesti saada ison mukulalauman vanhempanakin.
Olen nähnyt pari tapausta missä on päätetty yhdessä ettei lapsia tehdä.
Mies on sitten lähempänä 50 v. löytänyt uuden nuoremman naisen ja tehnyt nopeasti pari lasta.
Ainakin toisessa tapauksessa ex - vaimo oli aika hajalla ja tunsi itsensä tosi petetyksi.
Lasten hankinnan kyseessä ollen, jokaisen on todellakin päätettävä asia itse niin että on sinut päätöksen kanssa vaikka toinen muuttaisi mieltään.
Hakusanalla THL ja niskapoimuturvotus tai np-ultra löytyy pdf materiaalina esitys miten ikä vaikuttaa esim kromosomihäiriöihin. Lätkää se ukolle eteen että okei, jos hän on sitä mieltä että tehdään lapsia sitten vasta joskus niin onko hän valmis ottamaan kromosomivammaisen lapsen vastaan?
Jos ei tätä ymmärrä niin vaihda mies. Tai kysy että haluaako hän olla lapsesi isä, jos ei niin etsit sen muualta.
Miehet voivat mennä naimisiin naisten kanssa, joiden kanssa ei haluta perustaa perhettä. Mies joko katuu sitä myöhemmin ettei nainut naista, jonka kanssa olisi halunnut lapsia tai sitten löytää naisen, jonka kanssa lapset kuuluvat asiaan.
Mistä ihmeen miehistä? Tunnet läheisesti niin monta miestä, että pystyt tekemään tilastollisen yleistyksen?