Erityisherkkä vaatii päästä mun kaasoksi. Pelkään ettei tule onnistumaan :(
Mun ystävällä on yliherkkyyttä makujen, hajujen ja värien suhteen, paha migreeni, siitepölyallergia, ja lisäksi hän on sairastunut masennukseen joka sai aikaan erityisherkkyyden ja paniikkihäiriöitä.
Menen kesäkuussa naimisiin ja ystäväni haluaa kaasoksi, muttei ymmärrä miten paljon työtä siihen liittyy. Hän ei voi olla lainkaan esim kalaruokien lähellä tai samassa tilassa leikkokukkien kanssa. Ravintolaan hän ei voi myöskään tulla, eikä kampaamoon tai kauneussalonkiin.
Eli jos pyydän hänet kaasoksi, en voi käydä kampaajalla tai meikissä tai laittaa kynsiä koska hän ei voi tulla mukaan. Hääkimppua en varmaan voi ajatella ja hän ehdottikin valkoisia silkkikukkia. Ruokatarjoilut olisi hyvin rajallista, koska mitään lämmintä ei hajujen takiai voisiktarjota. Apua en tiedä tuleeko tästä mitään, mutta hän pahoitti jo mielensä ja melkein tukehtui kohtaukseen kun sanoin että ehkä serkkuni pärjäisi paremmin. En tiedä mitä tehdä, kertokaa joku.
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Hassua että kaasoksi tarjoudutaan. Yleensä siihen morsian pyytää kenet tahtoo. Muutenkin "hiukan" epäilyttävä koko tarina.
Muuhun puuttumatta niin jotkut tarjoutuu. Minun kihlautuessani 3 kaveria piti selvään että tottakai pyydän just häntä kaasoksi ja loukkaantuivat kun pyysin kaasoksi kälyni.
Vierailija kirjoitti:
Sano että hän voi tulla kaasoksi mikäli pääsee tueksi valitsemaan kukkia ja kampaamoon seuraksi nje. Sitten hän voi itse päättää lähteekö kaasoksi vai ei.
Hän on jo ratkaissut nämä ongelmat niin, että hän tekee mulle letin ilman lakkaa tai muita aineita ja mulle tulee morsiuskimppu silkkikukista. Kyllä hänellä on ratkaisu mietittynä valmiiksi kaikkeen esim salaatteja jotka ei tuoksu yhtään ja joissa ei ole kalaa, valkosipulia eikä etikkaa. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sano että hän voi tulla kaasoksi mikäli pääsee tueksi valitsemaan kukkia ja kampaamoon seuraksi nje. Sitten hän voi itse päättää lähteekö kaasoksi vai ei.
Hän on jo ratkaissut nämä ongelmat niin, että hän tekee mulle letin ilman lakkaa tai muita aineita ja mulle tulee morsiuskimppu silkkikukista. Kyllä hänellä on ratkaisu mietittynä valmiiksi kaikkeen esim salaatteja jotka ei tuoksu yhtään ja joissa ei ole kalaa, valkosipulia eikä etikkaa. ap
Öö, kenen häät ne olivatkaan?
Eniten mua huolestuttaa se, että hän päättää vieraslistasta, koska jotkut mun kaverit saavat hänelle pahan olon tai paniikkikohtauksen. Ja mun miehen kavereita hän pelkää, koska ovat miehiä ja kovaäänisiä. En tiedä miten heidät voisi jättää kutsumatta tai minun enot jotka myös pelottaa häntä :(
Ap
Miksi te tampiot vastailette näihin ja jatkatte vaan provoa ja lietsotte sitä lisää??? NYT KUKAAN EI ENÄÄ LAITA YHTÄÄN VIESTIÄ TÄHÄN KETJUUN TÄMÄN JÄLKEEN SAATANA!
Vierailija kirjoitti:
Eniten mua huolestuttaa se, että hän päättää vieraslistasta, koska jotkut mun kaverit saavat hänelle pahan olon tai paniikkikohtauksen. Ja mun miehen kavereita hän pelkää, koska ovat miehiä ja kovaäänisiä. En tiedä miten heidät voisi jättää kutsumatta tai minun enot jotka myös pelottaa häntä :(
Ap
Minkä ikäisiä sinä ja ystäväsi olette? Taidatte olla melko nuoria. Minusta tuntuu, että ystäväsi käyttää näitä erityisyyksiään ja sairauksiaan hyväkseen määräilläkseen sinua. Huomatko, että kerroit hänen siskonsa häistä, joita ei tehty hänen mukaisikseen ja hän jäi juhlista pois. Eli hänen perheensä ei tanssi hänen pillinsä mukaan, joten miksi sinunkaan pitäisi.
Kerroit että hän uhkaili jollain kohtauksella, jos et tee hänen mielensä mukaan. Tästä kannattaisi puhua vaikka hänen siskonsa kanssa ja kysyä onko tällaisissa kohtauksissa jotain todellista vaaraa.
Ja nyt sanot ystävällesi, ettet voi pyytää häntä kaasoksesi, koska hän ei tehtävästä selviä. Mutta varaat hänelle jonkin tärkeän tehtävän ennen häitä tai häiden jälkeen. Ehkä hän voisi tehdä niistä silkkikukista vaikka pöytäkoristeita tai hiuskorun sinulle. Keksitte varmaan yhdessä jotain,
Ja muistathan, että erityisherkkyyttä ei ole koskaan diagnostisoitu, eli kyse ei todellakaan ole sairaudesta eikä muustakaan psykologisesta tms ilmiöstä, joka kyettäisiin todentamaan. Sama muuteen koskee näitä yliherkkyyksiä, joista ystäväsi kärsii. Niitäkään ei ole kyetty diagnostisoimaan perinteisen lääketieteen keinoin. Tämä vain tiedoksi sinulle, jotta osaat asettaa tämän asian oikeaan perspektiiviinsä.
Nyt on näemmä muotia provoilla meidän erityisherkkien kustannuksella, näitä on ollut useita. Mikäs siinä! Erityisherkkyys ei nimittäin tarkoita, että olemme jotenkin herkkänahkaisia tai että huumorintajussamme on vikaa, joten antaa tulla vaan. Ehkä vähän enemmän yritystä ja älyä jotkut näistä aloituksista kaipaisivat.
Ei mun kaaso ollut kampaajalla, meikissä eikä kynsiä tehdessä. Mihin niissä kaasoa tarvitaan? Mun kaaso ei osallistunut koristeluihin, askarteluihin tms. Tämä siksi että asui kaukana. Ihan hyvin pärjäsin.
Vierailija kirjoitti:
Ei mun kaaso ollut kampaajalla, meikissä eikä kynsiä tehdessä. Mihin niissä kaasoa tarvitaan? Mun kaaso ei osallistunut koristeluihin, askarteluihin tms. Tämä siksi että asui kaukana. Ihan hyvin pärjäsin.
Tää mun ystävä haluaa että minäkään en mene, jos hän ei pysty olla mukana niissä. Ja tv:ssä ainakin kaasot ja morsiusneidot on mukana kampaajalla ja meikissä. Ap
Sä oot ap aika väsyny trolli. Kaikki tietää jo. Älä enää jatka.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Miesten sosiaaliset taidot ovat huonot. He ovat ilkeitä ja törkeitä kaasoasi kohtaan. Se on kiusaamista. Miesten pitää käyttää sosiaalisia taitojaan ja ottaa erityisherkkyys huomioon. Herkille ei puhuta kovasti vaan herkästi. Niin sitten kaasosi ei tervitse pelätä tai panikoida. Paniikkikohtaukset eivät johdu kaasosi herkkyydestä vaan ihmisten törkeästä käytöksestä ja huonoista sosiaalisista taidoista. Se on siis kiusaamista.
Herkkyys ei ole sairaus. Diagnooseja ei tarvita. Itsekin olen herkkä ja tiedän tämän omasta kokemuksesta. Ihmiset ovat kuin norsuja posliinikaupassa meidän herkkien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Sä oot ap aika väsyny trolli. Kaikki tietää jo. Älä enää jatka.
Jatka vain. Hienoa tekstiä ap. Tuossa yllä oleva kommentti taas joltain joka tekee rahaa kaasosi "sairauksilla" ja "diagnooseilla" ja siksi käskee lopettamaan.
Mulla on sulle oikea vastaus: et mitenkään, sillä olet provo.