Kuinka hankalaa on vasenkätisen elämä?Pitäisikö pakottaa lapsi oikeakätiseksi?
Lapsi loukkasi parivuotiaana oikean kätensä ja se oli kipsissä.Oli silloin jo kova piirtämään ja vaihtoi sitten lennosta kättä ja nyt vaikka oikea käsi on kunnossa käyttää edelleen vasenta kättä.Mahdottoman taitava piirtäjä mutta esim.kirjoittaa oikealta vasemmalle.Nyt 4 -vuotias ja oikealla kädellä tekee yhtä huonosti kuin oikeakätinen vasemmalla,oli kuitenkin oikeakätinen onnettomuuteen saakka.
Pakotanko mukelon vaihtamaan vielä kättä?
Kommentit (30)
Eli se täytyy vaan sitten itse opetella..ja mistä sitä tietää vaikka tekisi sitten asioita oikeallakin kun kerran on sillä touhunnut..
Vierailija kirjoitti:
Tuottaakohan aina vasenkätiset lapset tekstin ensin oikealta vasemmalle vai onko tuo joku aivojen sanelema juttu.
Itse olen vasenkätinen, enkä ole koskaan kirjoittanut väärin päin. Sisareni on oikeakätinen ja pienenä kirjoitti nimensä oikealta vasemmalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tuntuu että miten opetan sille, perunan kuorimisen,syömisen haarukalla ja veitsellä..kaikkki jutut mitä rupean opettamaan on vähän sellaista että hetkinen,mites sinä nyt tämän teet?Sori ei äiti nyt oikein osaa opettaa..:)
Niin tästä että miten te vasurit sitten opitte asioita.Musta tosiaan tuntuu että en osaa yhtään ajatella miten päin se rupeaa asioita tekemään..
No, minä oon vasuri ja lapset oikeakätisiä. Kaikki ovat oppineet mainitsemasi asiat, en muista että olis ollu jotain erityistä opettamista niissä. Tosin syön veitsellä ja haarukalla kuten oikeakätiset.
Ei tietenkään pitäisi pakottaa vaihtamaan kättä. Olen vasenkätinen ja sakset on oikeastaan ainoa konkreettinen asia, jossa asiaa tulee mietittyä. Osaan kyllä leikata oikeakätistenkin saksilla, kuten lähes kaikki tuntemani vasurit.
Olen myös paljon enemmän molempikätinen, kuin oikeakätiset yleensä. Pystyn aika hyvin kirjoittamaan myös oikealla kädellä ja sen motoriikka on muutenkin hyvä. Esim. osaan käyttää hiirtä kummallakin kädellä (oikealla jopa paremmin), mikä on kätevää, jos alkaa olla niska-hartia- tai rannekipuja. Vaihtaa vain kättä.
Kirjoitusasentoon kannattaa kyllä vasurina kiinnittää huomiota. Joillakin on todella hankalan näköinen kyynärpää pystyssä ja ranne mutkalla -asento. Vasurikin pystyy kirjoittamaan ihan "normaalisti", kunhan mahdolliset virheasennot korjataan heti alle kouluikäisenä.
Tulevaisuuden kouluissa kirjoitetaan paljon koneella ja tableteilla, joten vasenkätisyydestä on vähemmän vaivaa.
Ootteko te ihan sekaisin? Kätisyys tulee aivoista. Ei käden kipsaaminen vaikuta kätisyyteen eikä alle kouluikäiseltä edes varmisteta kätisyyttä ellei ole jotain muuta oppimiseen liittyvää syytä selvittää sitä.
Kätisyyttä ei voi pakottaa vaihtamaan millään tavalla. Pahimmassa tapauksessa lapsi ei opi lukemaan ja vihaa sua aikuisena.
Mun lapseni on vasuri, eikä ikinä ole kirjoittanut väärinpäin. Osannut itse asiassa monta asiaa aiemmin kuin ikäisensä keskimäärin. Syö kuten oikeakätinen, tekee kaikki perunankuorimiset ym. kuten muutkin. Ei koskaan ole tarvinnut miettiä erikseen, että miten opettaa hänelle tämäkin asia.
On varmaankin molempikätinen, koska tekee helposti oikealla kädellä juttuja, joihin en itse kykenisi. Esim. kirjoittaa vasemmalla, mutta käyttää työkaluja oikealla kädellä.
Vierailija kirjoitti:
Ootteko te ihan sekaisin? Kätisyys tulee aivoista. Ei käden kipsaaminen vaikuta kätisyyteen eikä alle kouluikäiseltä edes varmisteta kätisyyttä ellei ole jotain muuta oppimiseen liittyvää syytä selvittää sitä.
Kätisyyttä ei voi pakottaa vaihtamaan millään tavalla. Pahimmassa tapauksessa lapsi ei opi lukemaan ja vihaa sua aikuisena.
Juuri näin. Ei 2-v kipsi vaikuttanut mitenkään
Ja toinen älytön ajatus. Että 4v pitäisi harjoitella kirjoittamista... Anna tehdä mitä haluaa. Ei kuulosta hyvältä toi stressaus ja lapsen pakottaminen, opettaminen ym
Näytä mallia jotenkin päin ja kannusta lasta kokeilemaan itse kummin päin haluaa tehdä. Tuostahan voi tehdä hauskan leikin kun yrität itse tehdä "väärin päin" jotain joka ei tietenkään meinaa ensin onnistua. Ja saat itsekin aivojumppaa. :)
Itse olen oikeakätinen mutta pelaan joitain mailapelejä "vasenkätisesti", ja lumilautailen myös "väärin päin" eli oikea jalka edessä. Jotain juttuja olen opetellut tekemään kumminkin päin, ja se on välillä tosi kätevää.
Ei ole hankalaa, tosin vain kirjoitan vasemmalla, pallon heitot ja esim. virkkaaminen tapahtuu oikeakätisten tavalla. Koulussa opettaja ei osannut opettaa neulomaan toiste päin.