Kuinka hankalaa on vasenkätisen elämä?Pitäisikö pakottaa lapsi oikeakätiseksi?
Lapsi loukkasi parivuotiaana oikean kätensä ja se oli kipsissä.Oli silloin jo kova piirtämään ja vaihtoi sitten lennosta kättä ja nyt vaikka oikea käsi on kunnossa käyttää edelleen vasenta kättä.Mahdottoman taitava piirtäjä mutta esim.kirjoittaa oikealta vasemmalle.Nyt 4 -vuotias ja oikealla kädellä tekee yhtä huonosti kuin oikeakätinen vasemmalla,oli kuitenkin oikeakätinen onnettomuuteen saakka.
Pakotanko mukelon vaihtamaan vielä kättä?
Kommentit (30)
Nyrkkeilyssä, tenniksessä ja mailapeleissä nyt ainakin on hyötyä olla vasuri :) pitäisiköhän opettaa meidän lapsi vasenkätiseksi vaikka suosio oikeaa?
Todella hankalaa. Pitää käyttää vasenkätisten saksia!!
Miksi ihmeessä pakottaisit? Ei vasenkätisyys mikään vamma ole. Elämä vasurina on yhtä helppoa kuin oikeakätisenäkin.
1800-luvultako kirjoitat?
En ole sanonut että täällä on muita vammaisia kuin nelkku.Älä pistä sanoja suuhuni räyhääjä.
valmius kuitenkin käyttää oikeaa kättä joten olisiko helpompaa olla oikeakätinen..itsellä ei kokemusta mutta ei tuo vasurin elämä kovin helpolta vaikuta..kirjoittaminen ja muu..
Ja mietin että onko aivot ihan sekaisin siitä että opetellut asiat oikealla kädellä ja sitten puoli vaihtuu.Mahtaako oppia ikinä kirjoittamaan kovin hyvin..:)
Yhtä hankalaa oma elämäni ainakin on ollut kuin oikeakätisten kavereittenkin elämä. Aamulla pitää herätä töihin jne, ei kai se niin merkittävästi riipu siitä kummalla kädellä kirjoittaa?
Olen itse vasuri, eikä tämä elämä nyt sen vaikeampaa ole. Toki sen verran vanhemmat joutuivat uhrautumaan, että minulle hankittiin omat sakset (hui kauhea). Mutta kuten edellä sanottiin, jos tykkää urheilusta, mailalajeissa vasurilla pelaamisesta voi olla hyötyä. Oikeakätiset on tottuneet pelaamaan paremmin oikeakätisten kanssa. Joten vasuri voi päästä yllättämään. Mutta älä pakota, enkä oikein tiedä miten edes sen tekisit. Kai sitä voi ohjailla kun lapsi esim piirtää, että kokeile toisella kädellä
Näyttää tuo vasenkätisten kirjoitus ainakin aina siltä että sitä saa vääntää ihan tosissaan tekstiä ja sitten kämmen suttaa aina?
Tuottaakohan aina vasenkätiset lapset tekstin ensin oikealta vasemmalle vai onko tuo joku aivojen sanelema juttu.
Vierailija kirjoitti:
Näyttää tuo vasenkätisten kirjoitus ainakin aina siltä että sitä saa vääntää ihan tosissaan tekstiä ja sitten kämmen suttaa aina?
Suttaa joo, mutta kuinka paljon nykyään enää kirjoitetaan kynällä? Saati sitten tulevaisuudessa.
Mun aikuinen lapseni on vasuri. Hänellä oli lapsena myös tuota väärään suuntaan kirjoittamista, mutta oli ohimenevää, ei todellakaan mitään toimintaterapeutteja tarvittu.
Vasurina on ihan kivaa! Vaikeudet on pieniä ja niihin on tottunut, yleensä ei huomaa tekevänsä jotain eri tavalla kuin muut tai tajua sen johtuvan vasenkätisyydestä. Esim perinteinen purkinavaaja on todella vaikea, vyön laittaa aina automaattisesti väärin päin (soljessa oleva kuva/teksti väärin päin) jne. Pieniä juttuja. Tosiaan mailapeleissä vahvuus! Mielestäni kannattaa antaa lapsen oman kehityksen päättää, kumpaa kättä käyttää. Onhan niitäkin, jotka kirjoittavat toisella kädellä, mutta muutoin käyttävät enemmän taas toista kättä.
Mä olen kans vasuri, mut lähinnä vaan kirjoittaessa. Meillä mitään vasurisaksia ollu ja kudonkin ilm kuten oikeakätiset. Pesäpalloa pelasin kersana molemmilla räpylöillä, yhtä huono olin ;)
Vierailija kirjoitti:
Mun aikuinen lapseni on vasuri. Hänellä oli lapsena myös tuota väärään suuntaan kirjoittamista, mutta oli ohimenevää, ei todellakaan mitään toimintaterapeutteja tarvittu.
No hyvä.Täytyy vaan ahkerasti harjoitella niin oppii sitten joskus..tai tajuaa tai jotain..en tosiaan tiedä onko se aivoista kiinni vai mistä että se tulee väärinpäin..
Ja tuntuu että miten opetan sille, perunan kuorimisen,syömisen haarukalla ja veitsellä..kaikkki jutut mitä rupean opettamaan on vähän sellaista että hetkinen,mites sinä nyt tämän teet?Sori ei äiti nyt oikein osaa opettaa..:)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mun oikeakätinen lapsikin teki tuota samaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No hyvä.Täytyy vaan ahkerasti harjoitella niin oppii sitten joskus..tai tajuaa tai jotain..en tosiaan tiedä onko se aivoista kiinni vai mistä että se tulee väärinpäin..
Varmaan johtuu aivoista. Kouluikään mennessä muistaakseni kirjoitti ihan normaalisti. Mä oon ymmärtäny, että se on vasureilla ihan yleinen piirre kun opettelee kirjoittamaan. Joten ei varmaan kannata huolestua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan johtuu aivoista. Kouluikään mennessä muistaakseni kirjoitti ihan normaalisti. Mä oon ymmärtäny, että se on vasureilla ihan yleinen piirre kun opettelee kirjoittamaan. Joten ei varmaan kannata huolestua.
Mulla oli kans kun opin itse kirjoittamaan jo ennen kouluun menoa. Sitten vaan opettaja sanoi, että käänetäämpä suuntaa ja niin tehtiin. Ei sitä taitoa enää siinä uudelleen opetella. Se osaa jo kyllä.
En oikein usko, että oikeakätisyyteen pakottaminen ainakaan parantaisi asiaa. Sitten olisi kaksi motorisesti heikkoa kättä. Itse olen aika kaksi kätinen ja voin kutoa ym. ihan kummin päin tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Ja tuntuu että miten opetan sille, perunan kuorimisen,syömisen haarukalla ja veitsellä..kaikkki jutut mitä rupean opettamaan on vähän sellaista että hetkinen,mites sinä nyt tämän teet?Sori ei äiti nyt oikein osaa opettaa..:)
Niin tästä että miten te vasurit sitten opitte asioita.Musta tosiaan tuntuu että en osaa yhtään ajatella miten päin se rupeaa asioita tekemään..
Ei mielestäni mitenkään älyttömän hankalaa. Paljon harjoitusta vaan, kyllä se siitä! Tai jos kovasti huolestuttaa, ota asia neuvolassa puheeksi, jos saisitte lähetteen toimintaterapeutille.