Pms-oireet ennen kuukautisia. 30 + ikä ja kuukautiset
Noin viikko ennen kuukautisia ja kuukautisen aikaan olen erittäin hyväntuulinen, seesteinen, itsevarma ja vaikeatkin asiat ja tilanteet tuntuvat hoituvan kuin itsestään. Kun kuukautiset ovat ohi, niin myös mieliala laskee kuin lehmän häntä. Minusta tulee ailahtelevainen, epävarma ja surumielinen. Tämä kummastuttaa lähinnä siksi, että ennen asia oli juuri päinvästoin eli ennen kuukautisia alkoi mielialanvaihtelut, jotka helpottuivat viimeistään kuukautisten mentyä ohi. Nyt kuukautisten ajan olen kuin taivaassa ja kuukautisten jälkeen olo on synkkä kuin manalassa.
Minulla on ikää 32 vuotta. Kuukautiset ja hormonit muuttuvat iän myötä ja olisin kiinnostunut kuulemaan miten muilla ikä on vaikuttanut kuukautiskiertoon ja onko muilla kenties tietoa/ ajatuksia mistä asiosta muutokset johtuvat.
En ole vielä vanha, mutta raskautta ajatellen en ole ihan nuorikaan. Nainen on kuitenkin hedelmällisin alle 30 vuotiaana, mutta ikävä kyllä ''parhaimpina" vuosina ei oikeaa kumppania osunut kohdalle.
Olen ajatellut että kuukautisten jälkeen alkavat oireet johtuvat lähestyvästä ovulaatiosta. Yritän saada lasta, joten siksi olen tavanomaista kiinnostuneempi kuukautiskierrostani ja toisaalta myös siksi muuttunut kuukautiskierto huolestuttaa. Jostain luin että pms-oireet kertovat kierron toimivan normaalisti ja siksi minua hieman huolestuttaakin se, että viimeaikoina pms-oireet ovat puuttuneet kokonaan ennen kuukautisia. Edes aiemmin tavanomaista turvotusta ei esiinny, vaan päinvastoin nesteet poistuvat ja olo on normaalia hoikempi juuri ennen kuukautisia. Toisaalta kuitenkin oireet ennen ovulaatiota viittaavat siihen, että ovulaatio tapahtuu ja silloin hormonitoiminnan pitäisi olla kunnossa.