Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten amerikkalaiset saa kasvatettua lapsistaan niin

Vierailija
02.02.2016 |

vanhempiaan kunnioittavia ja arvostavia?
Aina ylistävät ja arvostavat äitejään ja myös näyttävät sen julkisesti. Suomessa näkee koko ajan vain enemmän ja enemmän sitä kuinka nuoret vain huutavat vanhemmilleen vastaan ja dissaavat, kun "ei ne mitään tajuu".
Varsinkin amerikkalaiset pojat tuntuu arvostavan äitiä ihan eri tavalla kuin suomipojat. Suomipoikaa pitää käskemällä käskeä, että vie roskat, jos vie sittenkään. Amerikanpoika sanoo "mom, let me help you".
Noin niin kuin yleistäen.
Miten ne tekee sen?

Kommentit (109)

Vierailija
1/109 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Kyllä minun suomilapset on kasvatettu kunnioittamaan vanhempiaan. Eivätkä he missään hotelissa ole asuneet vaan ovat pienestä pitäen osallistuneet esim. kotitöihin. Eikä murrosikäkään mitään teinikapinaa ole ollut vaan keskusteluyhteydellä ollaan pärjätty. Heidän harrastustensa kautta olen saanut oppia tuntemaan fiksuja nuoria, jotka kunnioittavat aikuisia.

Vierailija
2/109 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a. Ehkä lätäkön takana miehet arvostavat vaimojaan ja lapset sen siitä oppivat? Omat poikani kyllä tarjoavat apua ja arvostavat saamaansa, eivätkä soita suutaan mulle. Joskaan vielä ei olla pahimmassa teini-iässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/109 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tosiaan yleistitkin. Tarkoitit varmaan tv-amerikkalaisia. Yhtä hullua yleistää kaikki amerikkalaiset kuin sanoa kaikki eurooppalaiset. Amerikan manner pitää sisällään paljon variaatioita.

Vierailija
4/109 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten ne istuvat terapiassa vuosikymmeniä käyden läpi lapsuuttaan.

Vierailija
5/109 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustatko tuon olettamuksen tv-sarjoihin vai mihin? :D

En usko, että jenkeissä sen useampi lapsi on erityisen hyvä-/tai huonokäytöksinen kuin täällä Suomessakaan.

Vierailija
6/109 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Kyllä minun suomilapset on kasvatettu kunnioittamaan vanhempiaan. Eivätkä he missään hotelissa ole asuneet vaan ovat pienestä pitäen osallistuneet esim. kotitöihin. Eikä murrosikäkään mitään teinikapinaa ole ollut vaan keskusteluyhteydellä ollaan pärjätty. Heidän harrastustensa kautta olen saanut oppia tuntemaan fiksuja nuoria, jotka kunnioittavat aikuisia.

En mä tarkoittanutkaan, että kaikki Suomessa olisi sellaisia kuin kirjoitin. Kuten varmaan huomaat, jos ajatuksella luet.

Mutta on se vanhempien kunnioitus siellä jotenkin ihan eri tasolla kuin täällä. Varsinkin se, että ovat vielä aikuisenakin tosi kiitollisia siihen mitä kotoa ovat saaneet ja muistavat mainita sen.

ap.

Vierailija
7/109 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo, ei, ihan samalla tavalla ne amerikkalaislapset kapinoi esim. murrosiässä. 

Vierailija
8/109 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perustatko tuon olettamuksen tv-sarjoihin vai mihin? :D

En usko, että jenkeissä sen useampi lapsi on erityisen hyvä-/tai huonokäytöksinen kuin täällä Suomessakaan.

Perustuu ns. tosi elämään.

En mä tarkoita vain sitä käytöstä vaan sitä kunnioitusta ja arvostusta. Ihan samalla tavalla sielläkin on teineillä angsteja.

ap.

Vierailija
9/109 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

joo, ei, ihan samalla tavalla ne amerikkalaislapset kapinoi esim. murrosiässä. 

Kyllä, en sitä tarkoitakaan vaan sitä kokonaisuutta.

ap.

Vierailija
10/109 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

kulttuuri on kai siellä enempi yhteisökeskeinen ja perhe/suku tärkeä kun ei ole sitä sosiaaliturvaakaan ja muutenkin niillä kulttuuri on sosiaalisempi kuin suomessa.. nehän puhuu paljon sitä small talkiakin jne.

Suomessa sen sijaan perhettä/sukua ei arvosteta ja täällä ollaan itsekeskeisempiä ja sosiaaliturva pelaa ja kulttuuri on... no melkein päinvastoin kun amerikassa.

Toki sitten kasvatuksellakin on väliä! mutta varmasti amerikassakin tollaset pojat on vähemmistönä ja suomestakin löytyy varmasti poikia jotka auttaa äiteetä että ei saa yleistää

Vierailija
11/109 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mä tarkoittanutkaan, että kaikki Suomessa olisi sellaisia kuin kirjoitin. Kuten varmaan huomaat, jos ajatuksella luet.

Mutta on se vanhempien kunnioitus siellä jotenkin ihan eri tasolla kuin täällä. Varsinkin se, että ovat vielä aikuisenakin tosi kiitollisia siihen mitä kotoa ovat saaneet ja muistavat mainita sen.

ap.

Jos nyt viittaat johonkin kiitospuheiden retoriikkaan, niin se on nyt vaan sellaista mitä pitää sanoa.

Meillä samanlainen ilmiö on vaikkapa veteraanien ylistäminen, vaikka joku yksittäinen olisi täys mulkku, niin silti pitää osoittaa kiitosta ja ylistystä. Jenkeillä vastaava "pyhä hahmo" on siis tuo äiti.

Vierailija
12/109 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kulttuuri on kai siellä enempi yhteisökeskeinen ja perhe/suku tärkeä kun ei ole sitä sosiaaliturvaakaan ja muutenkin niillä kulttuuri on sosiaalisempi kuin suomessa.. nehän puhuu paljon sitä small talkiakin jne.

Suomessa sen sijaan perhettä/sukua ei arvosteta ja täällä ollaan itsekeskeisempiä ja sosiaaliturva pelaa ja kulttuuri on... no melkein päinvastoin kun amerikassa.

Toki sitten kasvatuksellakin on väliä! mutta varmasti amerikassakin tollaset pojat on vähemmistönä ja suomestakin löytyy varmasti poikia jotka auttaa äiteetä että ei saa yleistää

Yleistin sen tässä ihan siksi, ettei kukaan ajattelisi, että tarkoitan ihan kaikkien olevan sellaisia ja tällaisia. No, menikin päinvastoin. :) Ehkä tuo yleistää on väärä sana, mutta en keksinyt tähän hätään parempaa.

Luulen kans tuon sosiaalisuuden ja yhteisöllisyyden vaikuttavan paljon.

ap.

Vierailija
13/109 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap.

Jos nyt viittaat johonkin kiitospuheiden retoriikkaan, niin se on nyt vaan sellaista mitä pitää sanoa.

Meillä samanlainen ilmiö on vaikkapa veteraanien ylistäminen, vaikka joku yksittäinen olisi täys mulkku, niin silti pitää osoittaa kiitosta ja ylistystä. Jenkeillä vastaava "pyhä hahmo" on siis tuo äiti.

En mä nyt mitään kiitospuheita ajatellut, mutta tosiaan niissäkinhän se tulee hyvin esiin.

ap.

Vierailija
14/109 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

vanhempiaan kunnioittavia ja arvostavia?

Aina ylistävät ja arvostavat äitejään ja myös näyttävät sen julkisesti. Suomessa näkee koko ajan vain enemmän ja enemmän sitä kuinka nuoret vain huutavat vanhemmilleen vastaan ja dissaavat, kun "ei ne mitään tajuu".

Varsinkin amerikkalaiset pojat tuntuu arvostavan äitiä ihan eri tavalla kuin suomipojat. Suomipoikaa pitää käskemällä käskeä, että vie roskat, jos vie sittenkään. Amerikanpoika sanoo "mom, let me help you".

Noin niin kuin yleistäen.

Miten ne tekee sen?

Suomen amerikkalaisimman kotikasvatuksen saaneen entisen koulukiusaajan ja nykyisen ministerin sanoja lainatakseni: Vittu mitä paskaa!

Vierailija
15/109 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mee kattomaan itä blokin maihin miten siellä oikeasti arvostetaan vanhempia. Myös mustalaispojat kunnioittavat äitejään sen verran, että jos sanot jotain pahaa äidistä saattaa kurkku livahtaa auki. Aina tulee tätä jenkki sontaa jonkun suusta, samalla tavalla kuin joka aamuinen ripulini pönttöön lentää. Hei käy oikeissa kulttuuri maissa katsomassa miten siellä eletään.

Vierailija
16/109 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on nyt se, että sinisilmäinen ap uskoo amerikkalaisten tarkoittavan jokaista sanaansa aina.

Vierailija
17/109 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mee ap imemään sitä jenkki kyrpää mistä niin haaveilet ja laita mtv kiinni.

Vierailija
18/109 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mee kattomaan itä blokin maihin miten siellä oikeasti arvostetaan vanhempia. Myös mustalaispojat kunnioittavat äitejään sen verran, että jos sanot jotain pahaa äidistä saattaa kurkku livahtaa auki. Aina tulee tätä jenkki sontaa jonkun suusta, samalla tavalla kuin joka aamuinen ripulini pönttöön lentää. Hei käy oikeissa kulttuuri maissa katsomassa miten siellä eletään.

Miksi mun pitäisi käydä "oikeissa kulttuuri maissa", jos mua kiinnostaa vain tämä amerikan ilmiö?

Suomi on kyllä edelleen mulle se paras maa. Turha teidän on hiiltyä, jos sattuu näkemään jossain muussa kulttuurissa jotain vähän paremmin tai jos ei paremmin, niin kiinnostavaa.

ap.

Vierailija
19/109 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös koulussa pidetään hyvistä tavoista kiinni. Esim. opettaja ei ole puhuteltaessa "maikka hei!!" vaan esim. Ms. Grabappel. Rehtori ei ole "reksi" vaan Principal Skinner.

Vierailija
20/109 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on nyt se, että sinisilmäinen ap uskoo amerikkalaisten tarkoittavan jokaista sanaansa aina.

No en todellakaan.

Te ette nyt halua nähdä sitä kokonaisuutta niiden jenkkivihalasienne takaa.

ap.