Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uusperheelliset hohoi!

hämmentynyt äiti
02.02.2016 |

Eli miten teillä muilla uusperheellisillä on mennyt juhliin kutsumiset? Itse, kun pitää juhlat niin saa toki kutsua kenet tahtoo jne, mutta pohdin vaan tätä. Meillä on lapset vuoroviikoin ja toistaiseksi tämän yhdessä asumisen aikana synttärikutsuja ja vastaavia on tullut vain miehen puolelta. Ja sinne on kutsuttu vain mies lapsineen ja minut. Omien lasteni nimiä ei kutsuissa ole.

Sattumalta nämä aiemmat juhlat on menneet sellaisille viikoille, kun lapseni ovat olleet isällään eli ei mitään hämminkiä siinä. Mutta nyt tuli kutsu sellaiselle viikolle, kun lapset ovat meillä. Eli meneekö se nyt sitten vaan niin, että mies menee sinne omien lastensa kanssa ja minä jään omieni kanssa kotiin, koska heitä ei ole kutsuttu enkä tokikaan itse lähde mitään synttärikakkua syömään ja jätä lapsia keskenään.

Onko siis ihan tavallinen tapa toimia niin, että jaotellaan se uusioperhe näin?

Itse olen myös elänyt uusioperheessä ja kyllä me ainakin kävimme kokonaisena perheenä aina kaikkialla oli ne juhlat sitten kummalta puolelta tahansa.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No aina ei kutsuja välttämättä edes tiedä teidän viikoista ja sinun lapsista, varsinkaan jos aiemmilla kutsuilla niitä ei ole näkynyt.

Meillä perhepiirissä eli lähisuvussa parikin uusioperhettä jossa lapset asuvat kuka missäkin milloinkin. Aina en tiedä miten kutsua, yleensä kutsun vain vanhemmat "lapsineen". Mutta totisesti toivoisin että nämä vanhemmat ilmoittavat montako lasta tulee ja minkä ikäisiä. On nimittäin ihan eri asia, jos kummastakaan perheestä ei tule ne etälapset (jolloin lapsivieraita kahdesta perheestä yksinään on tasan yksi vauva) tai onko kaikkien lapset ns. tykönä (jolloin lapsivieraita näistä kahdesta perheestä tulee yhteensä 8!).

Soita ja kysy, tai laita miehesi soittamaan ja kysymään, voiko sinun lapset tulla myös, kun on teidän viikko.

Vierailija
2/8 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään tiedä mikä viikko on, mutta oli siihen kutsuun silti osattu riipustaa mieheni lasten nimet ja he kuitenkin ovat ihan samat viikot meillä mitä minunkin lapseni ovat. Ja sukulaisilla on tiedossa tämä vuoroviikkosysteemi kyllä ja ovat lapseni tavanneet. 

Tottakai ilmoittaa voi, mutta en minä ainakaan kehtaa alkaa kyselemään, että mites nyt kun et lainkaan kutsunut minun lapsiani. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

hämmentynyt äiti kirjoitti:

Ei tietenkään tiedä mikä viikko on, mutta oli siihen kutsuun silti osattu riipustaa mieheni lasten nimet ja he kuitenkin ovat ihan samat viikot meillä mitä minunkin lapseni ovat. Ja sukulaisilla on tiedossa tämä vuoroviikkosysteemi kyllä ja ovat lapseni tavanneet. 

Tottakai ilmoittaa voi, mutta en minä ainakaan kehtaa alkaa kyselemään, että mites nyt kun et lainkaan kutsunut minun lapsiani. 

Uusperheille itselleen on toki selvää (luulisin) kenen viikko on kulloinkin ja miten viikot on sovittu.

Olen kauhean pahoillani, mutta en muista edes näiden kahden läheisiin kuuluvan uusperheen viikkoja, enkä ota asiakseni muistaa heidän erityissopimuspäiviään (joita niitäkin vuoden mittaan on). Minulla kun on se kuuluisa oma elämä, ja monta muistettavaa asiaa muutenkin; eikös se riitä että ne suurinpiirtein muistan.

Jos ette (kuten ilmeisesti ette) ole vielä kovin kauaa yhdessä asuneet, niin ei se mikään ihme ole jos joltain ne sinun lapset sieltä unohtuu. Voihan olla että kutsuja on  unohtanut niiden olemassaolon kokonaan. Semmoistakin kun voi käydä. Lähiuusperheistäni muistan kaikkien lasten nimet, mutta en näiden uusimpien uusiolasten ikiä esim. Ja kun tuttavapiirissä on myös ei aivan yhtä läheisiä mutta kumminkin tuttuja uusperheitä, niin oikeasti en jaksa pitää lukua niiden kaikista lapsista ja missä ne milloinkin on.

terv. ykkönen

Vierailija
4/8 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pointtini ei ollut, että ulkopuolisen ei tietenkään tarvitse muistaa eikä tietää missä meidän lapset milläkin viikolla ovat. Mutta ihan taatusti miehen lähisuku muistaa, että myös minulla on lapsia. Sellaisen selityksen taakse ei tarvi kyllä kenenkään mennä.

Vierailija
5/8 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan olla että lapsiasi ei haluta mukaan biologisten serkusten piiriin, joka on jo vakiintunut. Koetaan että vieraat lapset sekoittavat pakkaa liikaa.

Ehkä parasta siis, että jäät lastesi kanssa kotiin. Jos olette asuneet tässä kuviossa vasta vähän aikaa, varmaan suku haluaa nähdä onko tässä mitään jatkuvuutta ennen kuin sekoittavat lapsia vielä enemmän.

Vierailija
6/8 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei näitä serkkuja ole kuin tämä yksi, joka on selvästi paljon nuorempi näitä muita. Hänet kyllä on tuotu usein meille kylään ja minä olen kelvannut lapsenvahdiksikin hänelle. 

Mutta en minä tosiaan tuppaa vaan tietenkin jään kotiin enkä kysele. 

Vierailija
7/8 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai että sekoittaa pakkaa :) Kyllä on pientä piiperrystä joidenkin touhu. Juttuhan on niin että toiset ovat vieraanvaraisia, toiset eivät. Toiset kyttäävät kuka kenenkin mikäkin milloinkin on, toiset taas ottavat ihmiset ihmisinä. Niiden biologistenkin serkusten piirissä on tänä päivänä usein ihan kaikenlaista yh- etä- lähi- adoptio yms lasta mitä erilaisimpine diagooseineen ja historioineen. Naurettavaa tuollainen "biologinen" rajaus. Ei oo tätä päivää ollenkaan.

Vierailija
8/8 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika outoa. Aina kun meidät on kutsuttu johonkin, kutsu on ollut koko perheelle. Usein vielä kysytty että montako teiltä tällä kertaa tulee. Typerää tuollainen rajaaminen.