Kysymyksiä vähähiilihydraattisesta ruokavaliosta?
Olen aloittamassa vähähiilihydraattista ruokavaliota. Kiinnostaisi tietää, mitä te muut syötte? Siis aamulla, päivällä ja illalla?
Maidon pitää olla täysmaitoa, onko rahkankin oltava sitä rasvaisempaa vai käykö rasvaton? Mistä saa kuituja? Oma mahani ei toimi ilman kuituja. Riittääkö kasviksista ja hedelmistä saadut kuidut? Käytetäänkö ruoanlaittoon kuohukermaa ruokakermojen sijaan?
Kiitos jo etukäteen vastauksista.
Kommentit (10)
Kaikki tuotteet täysrasvaisina tietenkin, koska tavoitteena on korvata suurin osa hiilihydraateista rasvalla. Useimmilla vatsan toimintaan riittää pienempikin kuitumäärä kuin mitä ruisleivästä saa. Finelistä löytyy eri ruoka-aineiden ravintoaineet ja kuitupitoisuudet. Karppaus.infossa luultavasti osataan parhaiten neuvoa.
Käy karppaus.infossa. Ainakin ennen siellä oli ateriamatriisi josta oli helppo poimia mitä syödä. S-ryhmällä on rahaka jossa 10% rasvaa, on ihan älyttömän hyvää.
Mun mielestä tollasessa dieetissä ei oo mitään järkeä. Hyviä hiilareita kohuudella, vähärasvasta protskua + hyviä rasvoja tarpeeksi muttei liikaa. Tollasella saat itelles aikaan vaan sydärin.
Ateriamatriisi on iso apu aloittelijoille! Löytyy siis karppaus.infosta, kuten sanottua.
kookosöljy on yks mikä auttaa vatsaa toimimaan :) sitä kahvin sekaan aamusin. aluksi kannattaa aloittaa varovaisesti koska saattaa vatsa toimia liiankin hyvin. eli joki 1tl kerrallaan kahviin aluksi. ite laitan 1rkl. sitten mahan toimintaan voi auttaa siemenet. siemennäkkäri on helppo ja hyvä vhh-korvike leivälle. rasva on kuitenkin se mikä pitää muistaa että sitä ei tarvii vältellä. mielestäni sillä ei tarvii läträtä niinkuin monet väittää mutta sitä pitää kuitenkin lisätä jos tuntuu että ruuat mitä syö alkaa mennä liian vähärasvaisiksi. esim salaattiin oliiviöljyä, kasvisten paistoi voissa yms...
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä tollasessa dieetissä ei oo mitään järkeä. ... Tollasella saat itelles aikaan vaan sydärin.
Nyt ladot pöytään faktat ja kunnolliset tutkimustulokset, joihin väitteesi perustuvat!
Palttiarallaa viitisen vuotta olen seurannut aihetta, mutta en ole vielä löytänyt tutkimusta joka todistaisi [kovat] rasvat missään määrin haitalliseksi.
Näitä on Puskaltakin tivattu väitteiden tueksi, mutta eipä ole löytynyt.
Toistakymmentä vuotta olen jo karpannut. Kaikki veriarvot ovat hyvät.
Karppaus.info hyvä aloituspaikka, samoin kirjasto.
Magnesiumia pitää syödä päivittäin, se auttaa vatsan toimintaan.
samoin runsas rasva.
Jos pudotat painoa, suurempi määrä maitotuotteita voi tehdä jumia. Ja maitotuotteisssa on jonkun verran hiilareita, kannattaa laskea millainen määrä mahtuu päivittäiseen ruokavalioosi. Karpata voi monella tapaa ja eri hiilarimäärillä (20-100g, suunnilleen).
Jos välttämättä haluat rahkaa syödä, niin lisää siihen kermaa. Kuohukermaa käytetään, ei ruokakermoja. Vatsa tomii hyvin kun syö paljon kasviksia ja rasvaa.