Voiko ihmiseltä puuttua itsesuojeluvaisto?
Sattaa olla outo kysymys joo... mutta. On tullut mieleen kun olen tuttujen lapsia seuraillut ja jutellut kavereiden kanssa, että itselläni ei kyllä ollut minkäänlaista itsesuojeluvaistoa pienenä eikä kyllä näin vähän vanhempanakaan. Isommilta haavereilta olen välttynyt, mutta olen mm. Roikkunut 2-kerroksen parvekkeen kaiteessa kun kaverit kannusti (lievässä humalassa, itse en ollut juonut :D) ja nuorena kiipeillut puolilahoihin puihin ja katoille ja tehnyt ties mitä tyhmää. Lapsena olen läiskännyt puolivanhingossa käteni kuumalle levylle sen miljoona kertaa kun unohdin aina että no, kuuma levy polttaa. Ikinä ei ole tullut sellaista "hei nyt saattaa murtua luita, äläpäs tee tuota" 'ääntä' päässä mikä useimmille ilmeisesti tulee? Että niin.
Kommentit (12)
Sen olen huomannut, että jotkut eivät osaa ns. ajatella seuraavaa askelta pidemmälle. Esimerkiksi kun menevät pihalle tupakalle, menevät siihen ja polttavat minkä polttavat. Juuri kuten pitääkin. Sitten kun menevät pihalle lastensa tai lemmikkinsä kanssa, menevät samalla lailla siihen seisoskelemaan. Eivät katso tuleeko autoja, pyöräilijöitä, onko toisia lapsia tien toisella puolella pihalla yms., mikä useimmilta tulee ihan itsestään, kun osataan ajatella vähän useamman askeleen päähän. Sitten huudetaan ja kauhistellaan kun lapsi tai lemmikki "yllättäen" karkaa vilkkaan tien yli henkensä kaupalla.
Vierailija kirjoitti:
Naisilla kännissä puuttuu itsesuojeluvaisto. Ollaan ihan muiden hyväntahtoisuuden armoilla. t. poke
Pokeilta ei vissiin vaadita luetunymmärtämistä?
Joo. Kaverin lapsi on just tuollanen, hypitään sohvalla kun silmä välttää, kaadutaan ja lyödään pää, itketään kun sattuu, ja eikun uudestaan hyppimään heti kun vanhemmat katoaa näköpiiristä minuutiksi. Eikä kyseessä ole edes mikään pieni lapsi, vaan sen ikäinen että pitäisi tajuta jo että jos jokin tekee kipeää kerran, se tekee kipeää myös toisen kerran, kolmannen, neljännen...
Vierailija kirjoitti:
Joo. Kaverin lapsi on just tuollanen, hypitään sohvalla kun silmä välttää, kaadutaan ja lyödään pää, itketään kun sattuu, ja eikun uudestaan hyppimään heti kun vanhemmat katoaa näköpiiristä minuutiksi. Eikä kyseessä ole edes mikään pieni lapsi, vaan sen ikäinen että pitäisi tajuta jo että jos jokin tekee kipeää kerran, se tekee kipeää myös toisen kerran, kolmannen, neljännen...
sama juttu omassa tuttavapiirissäni, yhden sukulaisen vanhempi lapsi katkoo luitansa ja teloo itseään siihen tahtiin että ihme jos on hengissä 10v päästä. ja siis olen itsekin todistanut tätä, hyppii katoilta ja laskee jyrkkiä rinteitä ties millä tynnyreillä ja laatikoilla. Riehuu ja juoksee ihan koko ajan.
Luulen että impulsiiviset ja esim adhd:t ei ole yhtä hyviä ennakoinnissa ja itsesuojelussa. Masentuneilla voi olla välinpitämättömyyttä suojella itseään. Itse olin pienenä hurjapää, mutta nyt 28-vuotiaana hyvinkin varovainen. En tiedä onko mua muuttanut ikä tai raskaus ja äitiys vai mikä on vaikuttanut. Kyseessä ei omalla kohdalla ole luonteenpiirre vaan muuttunut ominaisuus.
En tiedä, voiko puuttua kokonaan; ei varmaan. Ihmisen, biologisena organismina, solutason tapahtumissa on nähtävillä jo perustavanlaatuinen itsesuojelun logiikka. Ihmisen vaistonvaraisessa käyttäytymisessä näkyy psykologisia vastineita tälle solutason itsesuojelulle. Varmasti aloittajallakin tämä pitää paikkansa, ainakin alkeellisimmalla tasolla :)
Psykologinen itsesuojelu voi olla heikko, vaikka onkin olemassa.
Omaa elämääni taaksepäin katsoessa näyttää, että itselläni on ollut osittain heikko itsesuojeluvaisto. Toisaalta se on toiminut sikäli, että olen pelännyt monia asioita, esim. olin naapuruston lapsista ainoa, joka ei edes yrittänyt tehdä volttia trampoliinilla tai kävellä kapealla kaiteella, koska pelkäsin, että loukkaan itseni. Itsesuojeluvaistoni siis toimi siltä osin.
Toisaalta olen aina totellut muita ihmisiä liikaa, jopa sillä seurauksella, että olen joutunut kärsimään ja suuriin vaaroihin. Ilmeisesti luottamukseni toisiin ihmisiin on hyvin suurta. Oma kokemukseni on, että en luota toisiin ihmisiin, mutta faktat puhuvat puolestaan :)
Aikuisiällä tulin uskoon. En enää tottele randomeita ihmisiä tai edes kavereita, tuttavia tai perheenjäseniä. Tottelen vain Jumalaa. En ole joutunut omista valinnoistani johtuviin vaaroihin enää vuosikausiin. Luotan Jumalaan, ja se on kantanut hyvää hedelmää.
Mielestäni sinulta puuttuu järkeä joka näkyy sitten koheltamisena.
Näkeehän tuon liikenteessäkin. Ajetaan satasta vaikka lumi pöllyää ja näkyvyys olematon. Ei mitään tolkkua.
Vierailija kirjoitti:
Näkeehän tuon liikenteessäkin. Ajetaan satasta vaikka lumi pöllyää ja näkyvyys olematon. Ei mitään tolkkua.
Ja sitten kun kolaroidaan ollaan ihmeissään että miten MINULLE kävi näin. Jotenkin se oma auto on aina taika-auto jolla voi ajaa vaikka jäällä ilman että mitään käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisilla kännissä puuttuu itsesuojeluvaisto. Ollaan ihan muiden hyväntahtoisuuden armoilla. t. poke
Pokeilta ei vissiin vaadita luetunymmärtämistä?
Kerro, mikä mättää?
Eipä ole joillain itsesuojeluvaistoa tai sitten ovat vielä valehtelijoitakin kun ensin kertovat kokeneensa jotain kauhean traumaattista jonka kuvittelisi pistävän edes hetkeksi vähän kapuloita rattaisiin, mutta eei kun uusiksi vaan hetken kuluttua samaa kokemussorttia.
Luulisi että voi. Ainakin tuntuu siltä kun seurailee parin kaverin puuhia...