Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin annoitte ensimmäisen kerran makeaa lapsellenne?

Vierailija
01.02.2016 |

Kysymyksen voisi muotoilla myös "mistä lähtien olette antaneet silloin tällöin". Esimerkiksi suklaata tai jäätelöä.

Meillä nyt 1v lapsi ja varmaan vasta 2 vuotiaana annetaan jotain, esim. Synttärikakkua.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan vielä: Hedelmissä ja maitotuotteissa on sokeria.

Meillä syödään mahdollisimman puhdasta ja terveellistä ruokaa esim tänään porokeittoa, eli voit unohtaa vihjailut siitä, että muu ruoka olisi huonoa.

Nyt on mentävä, joten heipä hei. :)

Vierailija
22/29 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai ymmärrät että sokerin välttäminen EI estä diabetestä? Tämä ei kuitenkaan tarkoita että ylenmäärin pitäisi karkkia yms sokerisotkuja syödä, mutta että välttää siksi kun suvussa on diabetestä....

Meillä ei ole karkkipäiviä tms, herkkuja syödään silloin kun siltä tuntuu. Lapset ei ole pullahiiriä eikä sokerin perään, ehkä juuri siksi kun ne ei ole olleet kiellettyjä...

Kai ymmärrät, että olemme kaikki erilaisia? Meidän perheessä ei ollut mitään kieltoja, sain karkkia milloin halusin, tosin irtokarkkeja aina vihasin, mutta suklaata rakastin. Se kostautui sitten sillä, että jäin koukkuun makeaan.

Kantapään kautta opittua, meidän mukulat eivät saa ihan mitä tahansa herkutellakseen. Synttäripäivinä ovat saaneet kakkua, pullaa, mustikkapiirakkaa yms leivonnaista ja jouluna pipareita, mutta suklaata en ole antanut enkä vielä anna (lapset 3- ja 2-vuotiaat) enkä noita pullia yms leivonnaisia anna kuin silloin harvoin kun tulee itse leivottua. Myös irtokarkit, tikkarit, sipsit, limsat ja perusmehut (ei tuoremehut) ovat pannassa. Sitten kouluiässä niitäkin voi kohtuudella syödä, mutta ei liikaa kerralla eikä liian usein.

Meillä herkutellaankin arjessa hedelmillä. Lapset rakastavat rypäleitä, omenoita, päärynöitä, banaaneja, kiiwejä, mansikoita, vadelmia, mangoa, ananasta, periaatteessa mikä tahansa hedelmä uppoo ja 3-vuotias pitää myös todella paljon kurkusta. :)

Kyllä he sitten kerkiävät noita sokeripommeja maistelemaan kouluiässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pari kertaa joulun hän onnistui nappaamaan keittiön pöydältä konvehdin, joka ehti suuhun mutta ei vatsaan asti. Toistaiseksi näin, katsotaan sitten josko esim. 2v jälkeen sais silloin tällöin maistella...

Ihan ymmärtämättömyyttäni kysyn, että oletteko kaivaneet suklaan lapsen suusta pois ja jos niin miksi? Onhan rusinoissakin sokeria ja kun suklaa on suussa asti niin "vahinkohan" on jo tapahtunut ja makeaa maistettu.

Vierailija
24/29 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoiselle 3-vuotiaana, tokalle jo 1.5-vuotiaana.

Mä en myöskään ymmärrä, miksi joitain ihmisiä tuntuu vaivaavan, jos taapero ei saa vielä varsinaisia herkkuja, vaikka itsekään en onnistunut toisen kohdalla pitämään erossa herkuista tuon kauempaa.

Vierailija
25/29 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hedelmät on mun mielestä ihan perusruokaa eikä mitään herkkuja. Meillä 1-vuotias syö melkein joka päivä Marie-keksin niin kuin minäkin. Karkkipäivää en aio tulevaisuudessa pitää vaan syödään silloin kun huvittaa. Keksien lisäksi on maistanut kakkuja ja pullaa silloin kun niitä on ollut tarjolla. Varsinaista karkkia ei ole saanut enkä tiedä koska saa, ehkä sitten kun serkkunsa keksivät syöttää.

Vierailija
26/29 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh. Vauva kohta 8kk ja viikonloppuna söin suklaamoussea. Tyttö huusi ja huusi, annoin oman lusikan missä oli ehkä herneen kokoinen määrä suklaamoussea. Hiljeni ja imeskeli sitä lusikkaa tovin ja oli tyytyväinen :)

Vauva on vielä pieni niin minulla ei ole kokemusta tähän sanoa, mutta pakko sanoa huomanneeni, että ystäväni joilla lapsena/nuoruudessa aina tarjolla jotakin he todellakin osasivat säännöstellä sitä eivätkä ostelleet kaupasta turhuuksia, kun tiesivät et jos tekee mieli niin kotona on varmaan jotakin.

Itselläni säännösteltiin ja sen takia joudun vieläkin pidättäytymään tai lähtee käsistä. Pidän itselleni viikonloppuisin herkkupäivän.

Vierailija
27/29 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hedelmät on mun mielestä ihan perusruokaa eikä mitään herkkuja. Meillä 1-vuotias syö melkein joka päivä Marie-keksin niin kuin minäkin. Karkkipäivää en aio tulevaisuudessa pitää vaan syödään silloin kun huvittaa. Keksien lisäksi on maistanut kakkuja ja pullaa silloin kun niitä on ollut tarjolla. Varsinaista karkkia ei ole saanut enkä tiedä koska saa, ehkä sitten kun serkkunsa keksivät syöttää.

Tuolla tavallahan se saattaa koukkuun jäädäkkin, jos päivittäin keksin saa. Jossakin vaiheessa enää ei yksi keksi riitäkkään..

Tänäkin päivänä saa tapella tuon makeanhimon kanssa, kun vanhemmat antoivat milloin huvitti keksejä ja suklaata. Siitä olen kyllä vihainen heille, etteivät opettaneet minua syömään hedelmää ja vihanneksia vaan aina annettiin keksejä, keksejä ja keksejä, koska kuten sinäkin, myös äitini niitä rakasti ja täten minäkin niitä sain. Sitten niihin tottui ja kun muutin omilleni ja sain omat rahat, en voinut olla päivääkään ilman makeeta. Lapsena kun totuin jo huonoihin tapoihin.. Mutta joo, eivät onneksi kaikki jää sokeriin koukkuun. Minä jäin ja nyt teen parhaani, etteivät omat lapset jää siihen koukkuun.

Vierailija
28/29 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noh. Vauva kohta 8kk ja viikonloppuna söin suklaamoussea. Tyttö huusi ja huusi, annoin oman lusikan missä oli ehkä herneen kokoinen määrä suklaamoussea. Hiljeni ja imeskeli sitä lusikkaa tovin ja oli tyytyväinen :)

Vauva on vielä pieni niin minulla ei ole kokemusta tähän sanoa, mutta pakko sanoa huomanneeni, että ystäväni joilla lapsena/nuoruudessa aina tarjolla jotakin he todellakin osasivat säännöstellä sitä eivätkä ostelleet kaupasta turhuuksia, kun tiesivät et jos tekee mieli niin kotona on varmaan jotakin.

Itselläni säännösteltiin ja sen takia joudun vieläkin pidättäytymään tai lähtee käsistä. Pidän itselleni viikonloppuisin herkkupäivän.

Meillä taas ei säännöstelty ja lapanen karkasi käsistä, eli yksilö kysymys. Aina syömässä jotain makeaa, kun lapsenakin sitä sai päivittäin, se kostautui aikuisena ja nyt olen yrittänyt totutella syömään hedelmiä ja vihanneksia, mitä ei lapsuudessa ollut tarjolla kovinkaan usein. Sokeria vain.

Vierailija
29/29 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nojaa riippuu. Marjoista esimerkiksi Polka mansikat on mulle suurinta herkkua! Sitä ei voita mitkään muut herkut!! Mutta niitä ei saa kuin pienen hetken kesällä... :( Myös suomalaiset vadelmat ja herneet voivat olla taivaallisen hyviä, paljon parempia kuin mitkään leivonnaiset tai suklaat sun muut. Joten miellän kyllä tietyt marjat ja vihannekset herkuiksi, mutta toki kaikki eivät näitä herkkuina nää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kahdeksan