Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kilpirauhaskokeen tulokset!

Vierailija
01.02.2016 |

S -TSH 5.84 mU/l

S -T4-V 13 pmol/l

Aloitetaanko lääkitys?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän

Vierailija
2/24 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en saanut tuollaisilla arvoilla. Kuulemma vasta kun TSH on 10.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu lääkäristä, tavis terveyskeskuslääkäri ei välttämättä aloita. Enemmän kilpirauhaseen perehtynyt lääkäri aloittaa.

Vierailija
4/24 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos aloittaa kilpirauhasen vajaatoiminnan lääkityksen niin vaikuttaako hiusten kasvuun?

Vierailija
5/24 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos aloittaa kilpirauhasen vajaatoiminnan lääkityksen niin vaikuttaako hiusten kasvuun?

Mutta suostuuko lääkäri aloittamaan lääkitystä noilla arvoilla? Ei välttämättä.

Vierailija
6/24 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tsh on koko ajan 1-0 paikkeilla ja syön siis lääkettä ylitoiminnan rajalle asti. Terveyskeskuslääkärit junnaavat aina vastaan, kun resepti pitää uusia, mutta endokrinologian erikoislääkärit sanovat, että olennaista on potilaan vointi kuin tuijottaa tarkasti labratuloksia. Vaikka arvot olisivat normaalin rajoissa, voi silti olla oikeasti vajaatoimintaa. Jostain syystä mulla on kauhea olo ja olen ihan imbesillin toimintakyvytön, jos syön vähänkään pienempää annosta. Se on niin yksilöllistä ja oikea annos selviää vasta vuosien kokemuksella ja (oma)tarkkailulla.

Vierailija
7/24 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai noilla arvoilla tarvitse?

Miten vajaatoiminnan lääkitseminen vaikuttaa hiuksiin? Liikatoiminta saa hiukset putoamaan päästä, tästä on kokemusta.

Vierailija
8/24 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten vajaatoiminnan lääkitseminen vaikuttaa hiuksiin? Liikatoiminta saa hiukset putoamaan päästä, tästä on kokemusta.

Ap:n arvot kertovat aivan selkeästi kilpirauhasen vajaatoiminnasta. Terveen ihmisen TSH ei ole yli neljä.

Vierailija
9/24 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:n arvot kertovat aivan selkeästi kilpirauhasen vajaatoiminnasta. Terveen ihmisen TSH ei ole yli neljä.

Se numeraalinen arvo nyt voi vaihdella vaikka vajaa- ja liikatoiminnan välillä yhden päivän aikana, joten ei tuo yhden kerran mitattu arvo varsinaisesti mitään todista. Kilpirauhasen toimintahäiriö ei ole yksiselitteinen sairaus, hoitokin menee sen mukaan, miltä potilaasta itsestään tuntuu. Aloittaja ei kertonut voiko hän huonosti noilla arvoilla, joten ei voida tietää lääkitäänkö.

Vierailija
10/24 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noilla arvoilla juuri tarvii. Vajaatoiminta tiputtaa hiukset.

Vierailija
11/24 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se numeraalinen arvo nyt voi vaihdella vaikka vajaa- ja liikatoiminnan välillä yhden päivän aikana, joten ei tuo yhden kerran mitattu arvo varsinaisesti mitään todista. Kilpirauhasen toimintahäiriö ei ole yksiselitteinen sairaus, hoitokin menee sen mukaan, miltä potilaasta itsestään tuntuu. Aloittaja ei kertonut voiko hän huonosti noilla arvoilla, joten ei voida tietää lääkitäänkö.

Minulta otettiin ennen lääkitystä kilpirauhaskokeet varmasti kymmenen kertaa, ja ne sattuivat aina olemaan suurin piirtein samanlaiset, TSH nousujohteinen tosin. Koskaan ne eivät olleet viitearvojen sisällä saatika liikatoiminnan puolella.

Vierailija
12/24 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseasiassa tsh:n pitäisi olla alle 2,5. Amerikassa on jo nämä uudet viiterajat käytössä. Suomessa lähinnä endokrinologit osaavat tulkita arvoja oikein.

http://hypothyroidmom.com/is-your-thyroid-doctor-using-the-old-tsh-lab-…

Vierailija
13/24 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseasiassa tsh:n pitäisi olla alle 2,5. Amerikassa on jo nämä uudet viiterajat käytössä. Suomessa lähinnä endokrinologit osaavat tulkita arvoja oikein.

http://hypothyroidmom.com/is-your-thyroid-doctor-using-the-old-tsh-lab-…

Samaa olin tulossa kirjoittamaan. Jos THS on 2.5 tai yli, pitäisi koelääkitys aloittaa.

Vierailija
14/24 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millähän puoskarilla olet käynyt...

Vierailija
15/24 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millähän puoskarilla olet käynyt...

Terveyskeskuslääkärillä kävin. Tiedän, että joltain yksityisellä lääkärillä saisin lääkityksen, mutta minulla ei ole varaa käydä yksityisellä tämän asian takia.

Vierailija
16/24 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemuksesta voisin sanoa, että jos pitkität lääkityksen saamista/ et säästä ja käy erikoislääkärillä niin vajiksesta voi tulla pysyviä vaurioita tai inhottavia oireita.

mm. muisti heikkenee, kongitiiviset kyvyt heikkenee/ "lukihäiriötä", sairastut flunssiin ja poskiontelotulehduksiin helposti, vaikutat tylsistyneeltä ja väsyneeltä vaikka et ole (voi johtaa potkuihin töissä...), masennus tai ahdistuneisuushäiriöt, paniikkihäiriöt (jotka eivät sitten kokonaan poistu, kun hoidon aloitus viivästyy)

astma, allergian puhkeamiset....

Vajiksessa kyse ei ole vain pelkästä palelusta, ummetuksesta, väsymyksestä ja lihoamisesta. (itse en edes ollut lihonut, kun vajis todettiin.)

Vierailija
17/24 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, ei ole kovin kipeä jos ei viitti lääkäriin mennä. Mulla oli TSH jotain 7,8 kun lääkitys aloitettiin ja olin kyllä jokseenkin kehnossa kunnossa.

Vierailija
18/24 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä tiedä muuta hyvää syytä rahaa laittaa kuin oma terveys...

Vierailija
19/24 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokemuksesta voisin sanoa, että jos pitkität lääkityksen saamista/ et säästä ja käy erikoislääkärillä niin vajiksesta voi tulla pysyviä vaurioita tai inhottavia oireita.

mm. muisti heikkenee, kongitiiviset kyvyt heikkenee/ "lukihäiriötä", sairastut flunssiin ja poskiontelotulehduksiin helposti, vaikutat tylsistyneeltä ja väsyneeltä vaikka et ole (voi johtaa potkuihin töissä...), masennus tai ahdistuneisuushäiriöt, paniikkihäiriöt (jotka eivät sitten kokonaan poistu, kun hoidon aloitus viivästyy)

astma, allergian puhkeamiset....

Vajiksessa kyse ei ole vain pelkästä palelusta, ummetuksesta, väsymyksestä ja lihoamisesta. (itse en edes ollut lihonut, kun vajis todettiin.)

Siis joo, onhan minulla jo nyt about nuo kaikki, ja sen sanoin lääkärille, mutta lääkettä ei tipu. Toisaalta en tiedä ketään lääkäriä, jonka tietäisin määräävän helpommin kilpirauhaslääkityksen. Ei kiinnosta mennä monelle lääkärille kokeilemaan ja tuhlaamaan rahojaan.

Vierailija
20/24 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töölön Mehiläisen A.Virkamäki, hän kuuntelee oireita, eikä katso vain labran viitearvoja. Hänelle on vaikea saada aikoja, mutta peruutusaikoja voi kysellä.

Tosin, jos asut kaukana niin en sitten tiedä. Mutta ihan ylipäätään varaa aika endokrinologille. Heillä on riittävä koulutus kilpirauhas ja hormoniasioihin - ei yleislääkärit tiedä näistä asioista kuin hyvin pintapuolisesti.

ja tsh on terveellä ihmisellä alle 2,5

- se joka kertoi mitä oireita voi tulla, jos pitkään sairastaa... -

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kahdeksan