Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Meillä yli noin viidenneksellä ei ole minkäänlaista pätevyyttä opettamaan ja vain yksi viidestä on muodollisesti täysin pätevä työhönsä. Lopuilla on joko opinnot vaiheessa, tai esimerkiksi aineenopettaja tekee luokanopettajan työtä tms. Mikä on tilanne muualla?

• ylös 0
  • alas 0

Kommentit (5)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Ihmettelen, mistä tiedät tuon. Ei meidän kouluissa ole kerrottu opettajien tarkkoja pätevyyksiä. Toisaalta yksi kolmen lapseni parhaista luokanopettajista oli muodollisesti epäpätevä. En usko kuitenkaan hänen käytännön pätevyyteensä vaikuttaneen mitenkään sen, että hänen valmistumisensa oli kiinni siitä, että yksi englannin kurssi oli vielä suorittamatta. Lapsellani oli kuitenkin toinen opettaja englannissa.

Vierailija

Mä olen sijaisen isossa alakoulussa ja tiedän tasan toisten pätevyydet, koska skannailin ne heti alkuunsa, kun aloin laskeskella, onko täällä millainen kilpailu viroista, jatkosijaisuuksista jne.

Suurin osa, leijonanosa on virkaopettajia ja näin ollen päteviä. Sijaisia on viisi (kolme äikkäriä, yksi vv ja yksi opintov) ja kaikki viisi ovat päteviä luokanopeja. Mulla on vähiten kokemusta, kun olin vain vuoden tehnyt opetustyötä ennen tätä. Muilla kokemusta 2-5 vuotta. Yksi on siinä mielessä epäpätevä, että opettaa pienluokkaa erityisluokanopen sijaisena ja ei siihen siis ole pätevä luokanopettajana. Muut ollaan tavallisessa luokkaopetuksessa.

Viime vuoden koulu oli pienempi ja siellä meitä sijaisia oli kaksi. Kumpikin kelpoisia.

Ei tällä seudulla ainakaan epäpäteviä juuri notku pidemmissä sijaisuuksissa. Päteviä on niin paljon tarjolla...

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat