Vihreä hoitaja

Olen vastavalmistunu sairaanhoitaja. Minulle tarjottiin pitkää sairaanhoitajan sijaisuutta kaupungin kotihoidosta. En ole kuitenkaan aiemmin ollut töissä tai edes harjoittelussa kotihoidossa, joten minulla ei ole oikein kokonaiskuvaa työtehtävistä. Sen tiedän paikan pomon sanomana, että perushoito ei kuulu sairaanhoitajille.

Olisiko täällä joku kotihoidossa työskennellyt sh tai th, joka osaisi kertoa työstä? Suositteletko vai et? Minulla on muitakin työtarjouksia tullut esim. isosta sairaalasta, mutta jostain syystä tämä kotihoidon paikka kiinnostaisi.

• ylös 2
  • alas 0

Kommentit (12)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Siskoni on kotihoidossa ja tykkää. On ollut myös laitoksessa. Tosin on lähäri...

Eikä koe työtä hirveän kiireisenä vaan sopivasti hommaa ja liikettä, ettei tule tylsää. Tosin samainen sisko ei kokenut noita laitoksiakaan liian kiireisinä paikkoina.

Vierailija

Sh:t tekevät paljon toimistotöitä, lääkkeenjakoa, puheluita asiakkaiden omaisten kanssa ja muutenkin asiakkaiden asioiden hoitoa, mahdollisesti haavahoitoa. Mene ihmeessä kokeilemaan!

Konkari

Riippuu hyvin paljon kaupungista mikä kuuluu sh/th työnkuvaan. Osassa kh vain ja ainoastaan sh ottaa verinäytteet (labrat), pistää im, jakaa lääkkeet, tekee arviointikäyntejä, on lääkäripäivällä ja tekee muutokset esim efficalle ja kontrolloi kaikki määräykset eteenpäin sekä jakaa lh asiakaskäynnit seur. päiväksi jne.
Meillä lh tekee erittäin paljon perushoitoa sekä sairaanhoidollista esim ottaa labrat, jakaa lääkkeet jne.
Meillä sh lähinnä tekee hallinnollisia asioita koneella, jakaa käynnit, hoitaa lääkäripäivän ja on lähinnä se ihminen, joka pitää yhteyttä esim tehkoon..
Meillä sh tekee 1-4 käyntiä päivässä.. Muuten on koneella.
Riippuu loppujen lopuksi paljon kaupungista, että mikä se sun työnkuva on.
Mutta kh sh pääsee silleen helpommalla mitä osastolla kun ei ole iv lääkitystä (meillä sen hoitaa kotisairaala), ei ole niin kiirettä. Jotkut sh ovat sanoneet, että oma osaaminen menee kyllä hieman hukkaan vuosien saatossa mutta päivätyön, siisti työnkuva jne ovat juuri ne syyt miksi ovat siellä..

Joissakin paikoissa rahan saa vaikeasti ja joissakin helpommin..

Entinen kotisairaanhoitaja

Mukavaa työtä mutta vastuullista, kun monestikaan muita ei käy eikä arvioi vointia kuten osastolla. Mitä vain voi tulla vastaan, kun menee. Välillä vaatii mielikuvitusta miten saat esim.haavan hoidettua puhtaasti jne. Asiakkaat yleensä odottavat ja enimmäkseen olivat ainakin mun mielestä tyytyväisiä hoidosta ja palvelusta. Ennaltaehkäisevä ja kannustava työasenne on tarpeen. Ei olisi pahitteeksi hieman osastokokemustakin hommata ensin: ainakin itse koin niin aikoinaan.

Vierailija

Meillä sais joutuu kentälle tekemään tunneista vähintään 50% perushoitoa sekä labroja ja injektioita. Sitten loppupäivä on hallinnollista jos muka joskus kerkiäis kentältä toimistolle. Omat sh:n hommat venyy seuraaville päiville ja ylitöitä tehdessä tulee vaan noottia ylemmältä taholta. Eli sh tekee kahden ammatin työtä mutta jää yksin hallinnollisten juttujen kanssa ja se on pois asiakkailta valitettavasti.

Vierailija

Kiitos vastauksista. Meidän kaupungissa ei ole kotisairaalaa, vaan kotihoidon sairaanhoitajat ymmärtääkseni hoitavat tarvittaessa ne jutut.

Joku sanoi, että kaikkien sairaanhoitajien tulisi työskennellä kotihoidossa edes hetken, jotta ymmärtäisi sitten osastotyössä, millaisen potilaan voi kotiin laittaa. Mitä mieltä olette tästä?

perushoitaja

Itsenäistä työtä, mahdatko vasta valmistuneena ihan soveltua hommaan. Nuoret sht luulevat usein vähän liikoja itsestään.

• ylös 3
  • alas 10
Vierailija

Liian vastuullinen työ vastavalmistuneelle. Joudut itsenäisesti tekemään vaikeitakin hoitopäätöksiä. Olet myös itse vastuussa kaikkien asiakkaittesi sairaanhoidollisesta hoidosta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Liian vastuullinen työ vastavalmistuneelle. Joudut itsenäisesti tekemään vaikeitakin hoitopäätöksiä. Olet myös itse vastuussa kaikkien asiakkaittesi sairaanhoidollisesta hoidosta.

Olen eri mieltä. Miksi vastavalmistuneelle tarjottaisiin paikkaa, jos se olisi liian vastuullinen? Mitä nämä vaikeat hoitopäätökset mielestäsi ovat ja miksi sh niitä yksin tekisi? Ja missä paikassa sairaanhoitaja ei olisi vastuussa sairaanhoidosta?

Minä olen mennyt kotisairaanhoitoon vastavalmistuneena ja nyt ollut siellä 10 vuotta. Työ on vaativaa, mutta sitä tekemällä oppii. En ymmärrä vastavalmistuneiden vähättelyä, heillä on pohjana hyvä koulutus eikä ketään yksin kentälle paiskata heti, ainakaan meillä.

Vihreä hoitaja

Pointtinsa varmaan tuossa työn vastuullisuudessa. Silti tekisi kovasti mieli mennä kokeilemaan. Pidän ikäihmisistä todella paljon ja haluaisin tehdä töitä heidän kanssaan, mutta rutiininomainen työ vanhainkodissa tai vuodeosastolla ei oikein nappaa. / AP

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat