Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tilinpäätös 2015! Rahansäästövinkit kehiin!

Vierailija
31.01.2016 |

Summat kuukautta kohden (laskettu koko vuoden summat yhteen ja jaettu 12 kuukaudella)

autot 200 (lyhyet työmatkat molemmilla)
asuntolaina 1500
kodin remontit 600
kotivakuutus 80
sähkö 120 (lisäksi puulämmitys)
tavarat 90
vesi, jäte, kiinteistövero 100
ruokakauppa (sis. wc-paperi ym) 800
puhelin, tv 100
aikuisten vaatteet 80
aikuisten harrastukset (sis. välineet, jäsenmaksut) 100
viihteellä (baari, leffa) 100
lahjat ja hyväntekeväisyys 60
lomamatkat 250
parturi 15
apteekki, hammaslääkäri 20 (ilmainen työterveys ja lasten muutenkin)
lasten menot 110 (vaatteet, harrastukset, joululahjat)
ruokailu töissä 100
mökki 550

Miltä kuulostaa? Onko muilla summat samoja? Säästövinkkejä, kun tulot pienenevät :(

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
31.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä pitää miettiä mitä haluatte: viihde, matkustelu vai mökki? Kumpaan panostetaan ja voisiko toisesta vähentää?

Maksutv pois, samoin lehdet. Usein irtonumero tulee halvemmaksi, jos et osta joka lehteä.

Ruokakulut, niistä saat ensimmäiseksi pois ihan niin paljon kuin haluat.

Vierailija
22/42 |
31.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- Kodin remontit 600€/kk, eli 7200€/vuosi? Voisiko niistä vähentää, eli siirtää myöhemmälle? Ei tietenkään akuutteja, mutta ainakin sellaiset "mä vaan haluun uudet tapetit" -tyyliset remontit.

- Kilpailuta sähkö ja puhelinliittymät, ja katsokaa jokaiselle sopiva liittymä. Älä siis maksa tietystä puhepaketista, jos puhut minimaalisen vähän

- Tarvitsetteko kahta autoa, jos työmatkat lyhyet? Voisiko toinen käyttää polkupyörää tai julkisia?

- viihteen menot 1200€/vuosi, eli 600€/vuosi/aikuinen? Voisiko vähän vähentää sitä baarissa käyntiä ja tavata kavereita muualla? Ei tarvitse kokonaan lopettaa, mutta miettiä vähän uudelleen.

- Ruoka 800 €/kk. Montako teitä on yhteensä? Ehkä 100€ saisi summasta helposti pois, jos vähän edes miettisi ostoksia ja viikon ruokalistaa.

Tässä nyt ensimmäiset ehdotukseni. Toki lomamatkoista voi vähentää, ja vakuutukset kannattaa toki myös kilpailuttaa. Kiinnittäkää huomiota myös veden ja sähkön käyttöön.

Kiitos järkevän kuuloisista kommenteista!

- Joo remontit pitää nyt laittaa pannaan...

- Jos oikein tiukaksi menee niin toinen auto lähtee (julkisia ei kulje tai sitten lapsilla on lyhyt matka, tuossahan ei ole yhtään julkisten menoja)

- tarkistin tuon viihdesumman, niin siinä oli perheen kanssa ulkonasyömistä/hampurilaisravintolat, miehen urheilutapahtumia (lippu+ruuat+matka), konsertteja. Minusta se on hyvin vähän kuitenkin, siis reilu 10 e /vko per aikuinen. Tuntuu, että emme koskaan käy missään. :(

t. ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
31.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtisin itse miettimään kuinka vähällä sitä tulee toimeen mutta ei siltikään tarvitse kituuttaa. Tarviiko vaatteita jatkuvasti ostaa uusia? Tarviiko ostaa kalliita salijäsennyyksiä, muutenkin pystyy kunnosta pitämään huolta. Turhat remontit jättäisin toistaiseksi tekemättä, eli kaikki kosmeettiset korjaukset. Jos on pakko korjata niin sitten korjataan. Uusia huonekaluja ei tarvitse, turha sisustuskrääsä jäisi kauppaan, jouluvalot ym ei ole kertakäyttötavaraa. Kesämökin laittaisin pariksi viikoksi vuokralle kesällä, sillä saisi tonnin pari lisätienestiä. Maksu tv lehtotilaukset pois, telkkarista tulee muutenkin ohjelmaa että ei niitä kanavia 500 tarvita. Lasten vaatteita voi ostaa käytettynä kirppiksiltä, ihan hyvää ja ehjää tavaraa kasvavalle lapselle kun ei niihin kuitenkaan lopun ikäänsä mahdu. Ruokakaupasta näyttäisi pystyvän tinkimään todella paljon jos vaan suunnittelee ruuat etukäteen.

Toisen auton tarvetta kannattaa miettiä, voisiko sen vaihtaa vähän halvempaan jos ajoa ei muutenkaan tule paljon?

Vierailija
24/42 |
31.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Summat kuukautta kohden (laskettu koko vuoden summat yhteen ja jaettu 12 kuukaudella)

asuntolaina 1500

kodin remontit 600

kotivakuutus 80

tavarat 90

puhelin, tv 100

aikuisten vaatteet 80

lomamatkat 250

parturi 15

ruokailu töissä 100

mökki 550

Miltä kuulostaa? Onko muilla summat samoja? Säästövinkkejä, kun tulot pienenevät :(

Isoilta kuulostavat summat: kodin remontit, ruokakauppa (ellette ole tosi suurperhe), viihteellä, lahjat ja hyväntekeväisyys, lomamatkat, mökki, ruokailu töissä

Minuakin yllätti tuo "lahjat" osion suuruus! Nyt katson, mitä siihen olen laittanut: hautajaiskukat, hautajaisadressi (ei tietenkään samat hautajaiset), häälahja, serkkujen synttäreitä ja lasten kavereiden synttäreitä joka kuukausi 10-15 euroa per lahja (onko se paljon, minua hävettää, että niin pieniä ostan), äitienpäiväkukat isoäideille ja isoisoäidille ja minullekin, isänpäivämuistamiset x3, jouluna haudoille kynttilät, varpajaislahja, tuliaiset 15 e iltakylään mennessä 1-2 kertaa kuussa, kesällä ja lomilla isot tuliaiset 50 e kun menee toisen mökille yökylään, samoin uudenvuoden tuliaiset 50 e. Joulumuistamiset työkavereille ja lasten opeille, joulukortit +postimerkit. Kummilapsi Afrikassa 25 euroa kuussa, partion joulukalenteri, koulun arpajaiset ym. tukemiset, yhteisvastuukeräys, kolehti ym.

MUTTA sitten myöskin, meidän lasten synttäreillä on 10 vierasta, jotka tuovat lahjan, minä saan työkaverilta jonkun joulumuistamisen, minun häihini tuotiin lahjoja, kuollessani minulle ostetaan kukkia, vieraat tuovat jättimäisiä tuliaisia tullessaan iltakylään, minäkin saan joulukortteja, lapseni pääsee arpajaisrahoilla luokkaretkelle. Että tavallaan tuo kaikki tulee takaisinkin päin. 

t. ap

Vierailija
25/42 |
31.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruokakauppaan 800€ kuussa??? Mitä hittoa??? Hyväntekeväisyydestä voi tinkiä ekana. Kotivakuutus kuulostaa aika kalliilta. Puhelin ja tv 100€??

Joo kotivakuutus on iso :( menee neliöiden mukaan ja niitä lähemmäs 400, vaikken joka paikassa edes kuun aikana käy. Vierashuoneesta voisi ottaa vierailta vuokraa jo ton vakuutuksen puolesta. :( Toki verotuksessa onneksi saa työhuonevähennyksen, se jeesii vähän.

Paljonko teillä puhelin+tv kulut? Maksutv ja nettitv 30 kuussa, lisäksi yksi lehti ja aikuisten kännykät. Yhteensä 100. (Tässä kyllä ostettu se tv/boksi-laitekin tänä vuonna)

Puhelin 10€/kk x2 aikuista ja netti 15€/kk = 35€/kk. Kanavapaketteja ei ostella, ne on ihan rahan haaskausta. Kännykät ollaan ostettu kerralla, ei ikinä kytkypuhelimia meidän talouteen. Lehtiäkään ei tilata, molemmat lukee hesarin töissä.

No onpa sulla halpa puhelin! Mitä tuolla 10 eurolla kuussa voi puhua/tekstata/surffata? Minä puhun, tekstaan ja surffaan älykännykälläni jos koen siihen tarvetta, hinta 20-25 e/kk. 

t. ap

Vierailija
26/42 |
31.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokraa mökkiäsi airbnb:n kautta.

Ota telefinlandin mininetti 3e/kk puhelinliittymäksi. 

Kotivakuutuksen saa puolta halvemmalla.

Autoja on yksi liikaa. Pankkikin kysyy lapsien ja autojen lukumäärän hetikohta kun haet lainaa.

Osta ruokasi LIDListä ja kerran viikossa mielellään.

Vierailija
27/42 |
31.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

asuntolaina 1500

kodin remontit 600

kotivakuutus 80

tavarat 90

puhelin, tv 100

aikuisten vaatteet 80

lomamatkat 250

parturi 15

ruokailu töissä 100

mökki 550

Isoilta kuulostavat summat: kodin remontit, ruokakauppa (ellette ole tosi suurperhe), viihteellä, lahjat ja hyväntekeväisyys, lomamatkat, mökki, ruokailu töissä

Minuakin yllätti tuo "lahjat" osion suuruus! Nyt katson, mitä siihen olen laittanut: hautajaiskukat, hautajaisadressi (ei tietenkään samat hautajaiset), häälahja, serkkujen synttäreitä ja lasten kavereiden synttäreitä joka kuukausi 10-15 euroa per lahja (onko se paljon, minua hävettää, että niin pieniä ostan), äitienpäiväkukat isoäideille ja isoisoäidille ja minullekin, isänpäivämuistamiset x3, jouluna haudoille kynttilät, varpajaislahja, tuliaiset 15 e iltakylään mennessä 1-2 kertaa kuussa, kesällä ja lomilla isot tuliaiset 50 e kun menee toisen mökille yökylään, samoin uudenvuoden tuliaiset 50 e. Joulumuistamiset työkavereille ja lasten opeille, joulukortit +postimerkit. Kummilapsi Afrikassa 25 euroa kuussa, partion joulukalenteri, koulun arpajaiset ym. tukemiset, yhteisvastuukeräys, kolehti ym.

MUTTA sitten myöskin, meidän lasten synttäreillä on 10 vierasta, jotka tuovat lahjan, minä saan työkaverilta jonkun joulumuistamisen, minun häihini tuotiin lahjoja, kuollessani minulle ostetaan kukkia, vieraat tuovat jättimäisiä tuliaisia tullessaan iltakylään, minäkin saan joulukortteja, lapseni pääsee arpajaisrahoilla luokkaretkelle. Että tavallaan tuo kaikki tulee takaisinkin päin. 

t. ap

Minusta nuo tummennetut ovat ainakin turhia, mutta toki se on oma asiasi, mihin haluat rahaa käyttää.

Vierailija
28/42 |
31.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos oot niin järkevä ihminen et pidät budjettia, niin ei luulisi olevan hankalaa itse miettiä mistä voi vähentää. Itse aloitttaisin ruuasta! Tonni melkein kuussa! Huh!

Koti pian remontoitu?

Paljonko teillä menee ruokaan? Meillä siis 2 aikuista, 2 koululaista. Työpaikkaruokaan menee vain 100 e /kk eli 800 euroa sisältää myös aikuisten lounastarpeet. Lapset saa lounaan koulussa. 

Ostan mielestäni ihan tavallista kaupasta, mutta sen olen huomannut, että kauppamme ovat kalliita. Ei ole lidlejä, prismoja tai cittareita lähiseudulla, joissa kuitenkin selvästi halvempaa kuin meidän pikkukaupoissamme. :(  

Vierailija
29/42 |
31.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos oot niin järkevä ihminen et pidät budjettia, niin ei luulisi olevan hankalaa itse miettiä mistä voi vähentää. Itse aloitttaisin ruuasta! Tonni melkein kuussa! Huh!

Koti pian remontoitu?

Paljonko teillä menee ruokaan? Meillä siis 2 aikuista, 2 koululaista. Työpaikkaruokaan menee vain 100 e /kk eli 800 euroa sisältää myös aikuisten lounastarpeet. Lapset saa lounaan koulussa. 

Ostan mielestäni ihan tavallista kaupasta, mutta sen olen huomannut, että kauppamme ovat kalliita. Ei ole lidlejä, prismoja tai cittareita lähiseudulla, joissa kuitenkin selvästi halvempaa kuin meidän pikkukaupoissamme. :(  

Hmmm.... Teillä menee ruokaan tuplasti enemmän kuin meillä. Tuohon kannattaa kiinnittää huomiota, jos vain mahdollista. Me emme tulisi itse toimeen noilla kuluilla.

Vierailija
30/42 |
31.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruokakauppaan 800€ kuussa??? Mitä hittoa??? Hyväntekeväisyydestä voi tinkiä ekana. Kotivakuutus kuulostaa aika kalliilta. Puhelin ja tv 100€??

Joo kotivakuutus on iso :( menee neliöiden mukaan ja niitä lähemmäs 400, vaikken joka paikassa edes kuun aikana käy. Vierashuoneesta voisi ottaa vierailta vuokraa jo ton vakuutuksen puolesta. :( Toki verotuksessa onneksi saa työhuonevähennyksen, se jeesii vähän.

Paljonko teillä puhelin+tv kulut? Maksutv ja nettitv 30 kuussa, lisäksi yksi lehti ja aikuisten kännykät. Yhteensä 100. (Tässä kyllä ostettu se tv/boksi-laitekin tänä vuonna)

Puhelin 10€/kk x2 aikuista ja netti 15€/kk = 35€/kk. Kanavapaketteja ei ostella, ne on ihan rahan haaskausta. Kännykät ollaan ostettu kerralla, ei ikinä kytkypuhelimia meidän talouteen. Lehtiäkään ei tilata, molemmat lukee hesarin töissä.

No onpa sulla halpa puhelin! Mitä tuolla 10 eurolla kuussa voi puhua/tekstata/surffata? Minä puhun, tekstaan ja surffaan älykännykälläni jos koen siihen tarvetta, hinta 20-25 e/kk. 

t. ap

Rajaton netin käyttö ja puhe+tekstaripaketti puheluvoittoisesti. Tekstariasiat hoidan pääasiassa whatsappilla. Kannattaa kilpailuttaa niitä liittymiä. Minä en siis maksa puhelimesta enää, se on maksettu kokonaisuudessaan jo ostohetkellä.

Vierailija
31/42 |
31.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en asu omakotitalossa, joten en ihan tiedä, että millaisia kuluja siitä tulee, mutta tässä pienituloisen yh-mamman neuvot:

Ensinnäkin oletteko laskeneet, että kuinka paljon tulonne vähenevät? Kuinka paljon siis tarvitsee nipistää?

Sitten oletteko näillä tuloilla, mitä teillä nyt on keränneet pahan päivän varaa tai hätäaputiliä? Hienosti olet hoitanut kuittien säästämisen?

Mikä tuo teille perheenä eniten nautintoa, entä yksittäin? Nautitteko kaikki matkailusta, huvittelusta esim. leffoissa, baareissa, mökillä, yksityisautoilulla? Tehkää lista, että mistä kukin pitää eniten ( toki vanhemmat päättävät.)

Jos on lyhyt työmatka, niin voisiko edes jompikumpi tehdä sen pyörällä, kävellen julkisilla? Kuinka vanhat lapset? Voivatko he kulkea pyörillä tai kävellen? Miten harrastuskuljetukset yms. hoidetaan? Voitteko ajatella muuttavanne lähemmäs palveluja? Jos asutte maalla, niin onko mökki tarpeellinen?

Onko mökki siinä kunnossa, että sitä voisi vuokrata?

lahjoista tekisin niin, että jokaisen lahjan arvoa vähentäisin ainakin 20%. 8-10 eurolla saa ihan kelpoja

kaverisynttärilahjoja: Ostatte esim. tussipakkauksia yms. vielä muuten on leluja, tusseja, askarteluvälineitä yms, joita saa joulun jälkeisestä alennusmyynnistä.

Itse huomasin, että kortteihin menee aikamoinen summa. Rupesin keräämään mainoksista, pakkauksista yms. paperisälää, värillistä kartonkia ja niiden palasia, joista teemme kortit niin kavereille kuin sukulaisillekin. Jonkin verran on ostettu juuri esim. joulunjälkeisestä alesta kartonkilajitelmia, joilla on kortteja tehty monena vuonna. toki liimaa tarvitaan. Anna mahdollisimman monelle ne joulukortitkin itse tehtynä.

Itse olen päiväkodissa töissä, ja paras muistaminen on kiitos, ja minun työni arvostaminen. toki kauniit kukka-asetelmat ym. ilahduttavat, mutta se muistaminen voi olla hyvin pieni. Ne kortit tai lasten tekemät piirrokset mahtuvat muistojen kansioon, suklaat, keksit, kynttilät, servetit, puhumattakaan kalliista kukka-asetelmista yms. eivät säily samalla tavalla. Jos ehdottomasti haluat antaa jonkin tavaralahjan, niin ehdota nyt muille vanhemmille, että ostatte sitten yhdessä. Jokainen jos antaa yhden euron, niin siitä tulee iso pläjäys.

Työkavereiden muistamiset: osta jo nyt aleesta työkavereille niitä muistamislahjoja. Saa hyiln tarjouksin. tai sitten otat puheeksi työpaikalla, että voitteko muuttaa lahjojen vaihtamista. Voi olla, että moni muukin kärsii pienenevistä tuloista.

Oletteko matkailleet kotimaassa teltassa? On muuten elämys lapsille. Yyterin tai Kalajoen hiekkarannat, Ahvenanmaa jne ovat ihan eksoottisia luonnon paikkoja, jos niissä ei asu. Toki leirintäalueella asuminen, ja omien ruokien syöminen ( mitä ei välttämättä tarvitse tehdä itse) vaatii vanhemmilta enemmän. Ruokia voi muutamaksi päiväksi tehdä varastoon: Ihan tavallisessa styrox-kylmälaukussa ruoat pysyvät tarpeeksi kylminä pari päivää, jos olet tehnyt ne valmiiksi ja pakastanut kaikki. Yleensä niissä leirintäalueissa on mikro, jossa sitten voi sulattaa niitä valmiita ruokia.

Mökkituliaiset sun muut. Mieti, mitä olet vienyt mökkituliaisiksi: Jos olet vienyt esim. kahvia, keksiä yms, niin osta niitä hyvällä päiväyksellä varastoon vaikka sängyn alle, ja vie sitten niitä. Säästät jälleen muutaman euron.

Mieti, että mitkä ovat ne tämän vuoden vaatetarpeet. Jos olette esim. aikuisille ostaneet säännöllisesti vaatteita tarpeeseen, niin niitä ei ehkä tarvita juuri nyt lisää. Ja sitten säästät niitä parempia vaatteita: Jos tarvitset töissä siistejä vaatteita, niin heti kotiin tulleessa vaihdat huonompiin jne.

Ruokamenot: Se on se, mistä moni voi säästää. Jos 2-3kertaa viikossa teette huomattavasti edullisempaa ruokaa, niin siitä jo tulee säästöä. Joka päivä ei tarvitse nipistää.

Vierailija
32/42 |
31.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

asuntolaina 1500

kodin remontit 600

kotivakuutus 80

tavarat 90

puhelin, tv 100

aikuisten vaatteet 80

lomamatkat 250

parturi 15

ruokailu töissä 100

mökki 550

t. ap

hautajaisille yms, nyt ei mitään voi, mutta valitsitko halvimmat kukat? Entä minkähintainen oli häälahja? Äitienpäiväkukat voi muuten kasvattaa itse: Samettikukat on helppo kasvattaa, ja vielä ehtii hyvin. Kasvata myös ne kesäkukat itse.

Samoja sameetikukkia voi muuten viedä niihin iltakyliin. tai sitten tehdä munankennoista, vanhoista kynnitlänpatkistä sytykeruusuja, jos menette sellaisten luo kylään, joilla on takka. Kerää mökillä mustikoita tai marjoja ja kuivaa ne, niin saat niistä tuliaisia tai keitä hilloa/marmelaadia.

Mökkivierailulle ymmärrän, että vie tuliaisia, kyllähän siellä syö itsekin. Sinnekin ostaisin varastoon tarjouksista kaikenlaista kuivatavaraa, jota mökillä voi käyttää.

15€ kaverilahja on jo hinnakas. ehkä tuo, mitä sanoit, että sinusta niiden hinta on tuntunut vähäiseltä, kertoo myös muista antamistasi lahjoista. Läheisenne, varsinkaan vanhempanne, isovanhempanne, sukulaisenne, ystävänne eivät varmastikaan halua kalliita tai edes hintavia lahjoja, jos tietävät, että te joudutte siitä taloudellisesti vaikeuksiin.

Mistä en säästäisi on tuo kummilapsi, partiolaiskalenteri yms, hyväntekeväisyys. Partiolaiset tarvitsevat tuloja jne, jotta toimintaa voi pitää.

Vierailija
33/42 |
31.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en asu omakotitalossa, joten en ihan tiedä, että millaisia kuluja siitä tulee, mutta tässä pienituloisen yh-mamman neuvot:

Ensinnäkin oletteko laskeneet, että kuinka paljon tulonne vähenevät? Kuinka paljon siis tarvitsee nipistää?

Sitten oletteko näillä tuloilla, mitä teillä nyt on keränneet pahan päivän varaa tai hätäaputiliä? Hienosti olet hoitanut kuittien säästämisen?

Mikä tuo teille perheenä eniten nautintoa, entä yksittäin? Nautitteko kaikki matkailusta, huvittelusta esim. leffoissa, baareissa, mökillä, yksityisautoilulla? Tehkää lista, että mistä kukin pitää eniten ( toki vanhemmat päättävät.)

Jos on lyhyt työmatka, niin voisiko edes jompikumpi tehdä sen pyörällä, kävellen julkisilla? Kuinka vanhat lapset? Voivatko he kulkea pyörillä tai kävellen? Miten harrastuskuljetukset yms. hoidetaan? Voitteko ajatella muuttavanne lähemmäs palveluja? Jos asutte maalla, niin onko mökki tarpeellinen?

lahjoista tekisin niin, että jokaisen lahjan arvoa vähentäisin ainakin 20%. 8-10 eurolla saa ihan kelpoja

kaverisynttärilahjoja: Ostatte esim. tussipakkauksia yms. vielä muuten on leluja, tusseja, askarteluvälineitä yms, joita saa joulun jälkeisestä alennusmyynnistä.

Itse huomasin, että kortteihin menee aikamoinen summa. Rupesin keräämään mainoksista, pakkauksista yms. paperisälää, värillistä kartonkia ja niiden palasia, joista teemme kortit niin kavereille kuin sukulaisillekin. Jonkin verran on ostettu juuri esim. joulunjälkeisestä alesta kartonkilajitelmia, joilla on kortteja tehty monena vuonna. toki liimaa tarvitaan. Anna mahdollisimman monelle ne joulukortitkin itse tehtynä.

Itse olen päiväkodissa töissä, ja paras muistaminen on kiitos, ja minun työni arvostaminen. toki kauniit kukka-asetelmat ym. ilahduttavat, mutta se muistaminen voi olla hyvin pieni. Ne kortit tai lasten tekemät piirrokset mahtuvat muistojen kansioon, suklaat, keksit, kynttilät, servetit, puhumattakaan kalliista kukka-asetelmista yms. eivät säily samalla tavalla. Jos ehdottomasti haluat antaa jonkin tavaralahjan, niin ehdota nyt muille vanhemmille, että ostatte sitten yhdessä. Jokainen jos antaa yhden euron, niin siitä tulee iso pläjäys.

Työkavereiden muistamiset: osta jo nyt aleesta työkavereille niitä muistamislahjoja. Saa hyiln tarjouksin. tai sitten otat puheeksi työpaikalla, että voitteko muuttaa lahjojen vaihtamista. Voi olla, että moni muukin kärsii pienenevistä tuloista.

Oletteko matkailleet kotimaassa teltassa? On muuten elämys lapsille. Yyterin tai Kalajoen hiekkarannat, Ahvenanmaa jne ovat ihan eksoottisia luonnon paikkoja, jos niissä ei asu. Toki leirintäalueella asuminen, ja omien ruokien syöminen ( mitä ei välttämättä tarvitse tehdä itse) vaatii vanhemmilta enemmän. Ruokia voi muutamaksi päiväksi tehdä varastoon: Ihan tavallisessa styrox-kylmälaukussa ruoat pysyvät tarpeeksi kylminä pari päivää, jos olet tehnyt ne valmiiksi ja pakastanut kaikki. Yleensä niissä leirintäalueissa on mikro, jossa sitten voi sulattaa niitä valmiita ruokia.

Mökkituliaiset sun muut. Mieti, mitä olet vienyt mökkituliaisiksi: Jos olet vienyt esim. kahvia, keksiä yms, niin osta niitä hyvällä päiväyksellä varastoon vaikka sängyn alle, ja vie sitten niitä. Säästät jälleen muutaman euron.

Mieti, että mitkä ovat ne tämän vuoden vaatetarpeet. Jos olette esim. aikuisille ostaneet säännöllisesti vaatteita tarpeeseen, niin niitä ei ehkä tarvita juuri nyt lisää. Ja sitten säästät niitä parempia vaatteita: Jos tarvitset töissä siistejä vaatteita, niin heti kotiin tulleessa vaihdat huonompiin jne.

Ruokamenot: Se on se, mistä moni voi säästää. Jos 2-3kertaa viikossa teette huomattavasti edullisempaa ruokaa, niin siitä jo tulee säästöä. Joka päivä ei tarvitse nipistää.

Kiitos, tämä oli asiallinen ja ajatuksella kirjoitettu vastaus <3 

Ja noita työkavereita ei kyllä tänä vuonna tarvi muistaa, eikä osallistua pomon joululahjaan, jos en ole töissä... 

Joskus olen synttärilahjoja ostanut kassillisen valmiiksi kun lelut jossain joulualessa. Pitäisi vaan juuri silloin osua kaupunkiin isoon kauppaan, kun sattuisi olemaan se ale. Meidän pikkumarketissamme ja lahjaliikkeessämme ei yleensä ole mitään alea tai ei kehtaa ostaa, kun kaverit käyvät ihan samassa kaupassa :D Valikoimakin on pieni, joten täytyy ottaa se ainoa nukke.

Täällä kirppistoimintaa on kyllä mukavasti ja sitä tulee hyödynnettyä vaate- ja tavarapuolella.

Ulkomaanmatkat ja isot remontit jäävät ilman muuta tältä vuodelta, mutta mökkiä en aio myydä, kun siihen on niin panostettu ja haaveissa kesä mökillä.

t. ap

Vierailija
34/42 |
31.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aapeen viestit vaikuttavat siltä, että tässä kehuskellaan omistusasunnolla ja mökillä, kahdella autolla, ulkomaanmatkoilla ja kalliilla harrastusvalikoimalla. Jos olette tähän mennessä tienanneet niin paljon, että tälläisiin hankintoihin ja arkielämään on ollut varaa, niin ette varmaan ole niin tyhmiä, ettettekö tietäisi miten tulojen väheneminen vaikuttaa kerskakulutukseen?

Vierailija
35/42 |
31.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirppiksiä olisin ehdottanut, mutta sanoitkin jo, että käytte. Kun käytte jossain suuremmassa kaupungissa millä tahansa asioilla, voisit ottaa mukaasi ennalta laaditun ostoslistan edulliseen ruokakauppaan (tai ostaa tarjoustuotteet jemmaan, autoon kylmäsäilytysboxi) ja kirppikselle (luistimet, sukset, jouluvalot, vaatteet jne.). Ennakoi ostamalla vessapaperit ym. aina tarvittavat, kun pääset ostoksille edulliseen paikkaan.

Jos työsi on loppumassa tänä vuonna, lomamatka jää varmaan tekemättä, samoin remontit ja viihteellä käynti. Muista saitkin jo hyviä vinkkejä. Kun on pakko säästää, niin on pakko.

Vierailija
36/42 |
31.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos, tämä oli asiallinen ja ajatuksella kirjoitettu vastaus <3 

Ja noita työkavereita ei kyllä tänä vuonna tarvi muistaa, eikä osallistua pomon joululahjaan, jos en ole töissä... 

Joskus olen synttärilahjoja ostanut kassillisen valmiiksi kun lelut jossain joulualessa. Pitäisi vaan juuri silloin osua kaupunkiin isoon kauppaan, kun sattuisi olemaan se ale. Meidän pikkumarketissamme ja lahjaliikkeessämme ei yleensä ole mitään alea tai ei kehtaa ostaa, kun kaverit käyvät ihan samassa kaupassa :D Valikoimakin on pieni, joten täytyy ottaa se ainoa nukke.

Täällä kirppistoimintaa on kyllä mukavasti ja sitä tulee hyödynnettyä vaate- ja tavarapuolella.

Ulkomaanmatkat ja isot remontit jäävät ilman muuta tältä vuodelta, mutta mökkiä en aio myydä, kun siihen on niin panostettu ja haaveissa kesä mökillä.

t. ap

Toisaalta on hyvä kannattaa sitä oman kylän lahjatavarakauppaa. Jos kuitenkin ostat niitä leluja muualta, niin muut eivät pääse päättelemään sitä hintaa niin hyvin. Kannattaa tsekata tämän hetkiset nettikaupat ja niiden alet. Niistä vo saada joitain synttärilahjoiksi sopivia juttuja. Kunhan ostat tarpeeksi neutraaleja, jotka sopivat molemmille sukupuolille ja eri ikäisille, etteivät jää kotiin pölyyntymään.

Tuo toisesta autosta luopuminen voi olla riskialtista, jos tulot pienenevät työn loppumisen takia, varsinkin jos asutte landella. Työtä on helpompi ottaa vastaan, jos on se kulkuneuvo :)  Vai pääseekö miehesi polkupyörällä töihin tarvittaessa. Jos pääsee, niin sitten luopuisin siitä autosta ja kuluista. Jos saisit pysyvän työn myöhemmin, niin sitten voisi ostaa sen toisen auton.

Remonteista ei varmaan kannata täysin luopua. Omakotitalossa ja mökissä kannattaa pitää huolta siitä, ettei omaisuus rapistu. Mitään sisustusjuttuja ei kannata remontoida rahapulassa, muta peruskunnosta pitää pitää kiinni.

teillähän on aika selvät sävelet säästöistä tästä vuodesta, kun haluatte siitä mökistä pitää kiinni. Miten onko sellainen, että voisi vuokrata?

Vierailija
37/42 |
31.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukavista asioista on ikävä luopua, mutta onnellisuuteen vaikuttaa kuitenkin suuresti se, että tietää tulevansa omillaan toimeen. onko teillä tähän mennessä säästetty pahanpäivän varalle?

Entä jos mieskin menettää työnsä tai edes lomautettaisiin 2-3 kuukaudeksi vuodessa, selviäisittekö siitä?

Vierailija
38/42 |
31.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo tuliaiset. Pidemmäksi aikaa kylään esim. mökille mennessä ne ovat toki asiallista tuoda, mutta onko jokaiselle iltakyläilylle oltava tuomisia? Jos ne ovat esim. perusruokatarvikkeita, niin sittenhän kulut menevät pidemmän päälle varmaan suunnilleen tasan eivätkä todellisuudessa tuota lisäkulua. Mutta jos ne ovat turhaa tai edes "ylimääräistä luksusta", voisiko niistä tinkiä? Voisitteko kertoa tutuille, ettei tarvitse tuoda teille mitään kun tulevat kylään? Siten voitte itsekin jättää jossain vaiheessa ne pois.

Meillä tuttavapiirissä ei ole yleensä tapana tuoda mitään, jos tulee kylään tai enintään keksipaketti tms. tosi pientä.

Vierailija
39/42 |
31.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

asuntolaina 1500

kodin remontit 600

kotivakuutus 80

tavarat 90

puhelin, tv 100

aikuisten vaatteet 80

lomamatkat 250

parturi 15

ruokailu töissä 100

mökki 550

Tuossahan on vaikka mitä säästökeinoja: toinen auto pois, ja mies ajaa polkupyörällä töihin, kun kerran lyhyt työmatka. Säästö ainakin 120€

Remontit lopetatte, ja sinä teet kunnostushommia kotona, kun kerran työt loppuvat. Toki materiaaleihin menee kuitenkin rahaa. Säästö ainakin 500€

Tavaroihin budjetoitte max 20 euroa kuukaudessa. Tekee kuitenkin 240€ vuodessa. Kyllä sillä pitäisi tavaroita saada. Säästö 70€

Ruokakauppaan max 550€ kuukaudessa. Olet kotona, ja voit tehdä edullista pitkään laitettavaa ruokaa. säästö 250€

Aikuisten harrastuskulut: salimaksut ym pois. kummallekin jokin halpa työväenopiston juttu. Säästö ainakin 80€

Aikuisten vaatekulut puoleksi. Säästö 40€

Viihde puoliksi: Säästö 50€

Lahjat halvemmiksi Säästö 20€

Lomamatkat: teette sen telttareissun ym. säästö 200€

Lasten menot, vähennätte tuossakin ainakin kympin säästö 10€

Ruokailu töissä pois kokonaan, Mies syö eväitä. Säästö 100€

Yhteensä pelkästään noilla saisitte säästöä 1440 euroa. Todellisuudessa viettäisitte silloinkin ihan varakasta elämää: kotimaan matka leirintäalueelle, mökki, yksi auto, omakotitalo, harrastuksia ( kaikilla ei ole varaaa niihin työväenopistoihinkaan), vaatteita jne.

Jos tosissasi haluat säästää, niin rupeat kasvattamaan esim. salaatteja, herneenversoja, lehtikaalia yms kallimpaa tavaraa itse siinä talon/mökin pihalla. poimit marjat ja sienet, kasvatat sipulit jne. teet vanhoista aikuisten rikkinäisistä vaatteista lapsille vaatteita. Korjaat niitä omiasi, niin, ettei sinulle tarvitse ostaa mitään.  Leivot tuliaiset, leivot omat leipänne jne, jotta esim. niihin tuliaisiin ei mene sellaisia summia.

Ainakin siellä mökillä voi varmasti onkia, siitä saakin sitten kala-ateriaa jne.

Vierailija
40/42 |
31.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko koko kesän mökillä? Millainen mökki? kelpaisiko vuokramarkkinoilla? Oletteko itse esim. juhannuksen mökillä. Jos ette niin huonomminkin varusteltu menee vuokraksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kolme