Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ruokahalun huononeminen leikkauksen jälkeen

Vierailija
30.01.2016 |

Minut leikattiin noin 3 viikkoa sitten. Sen jälkeen on ollut tosi huono ruokahalu, olen kärsinyt pahoinvoinnista jne. Olen laihtunut yli 5 kg (olen muutenkin pienikokoinen ihminen). Miten voisin saada ruokahalua takaisin? Hyviä vinkkejä?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä leikkaus?

Vierailija
2/3 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä leikkaus?

Mitä väliä sillä on? Ap, yritä syödä mahdollisimman runsaskalorista ruokaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienikin liikkuminen on hyväksi. Jos on paljon paikallaan, niin suoli laiskistuu helposti ja kun ruoka ei kulje suolessa eteenpäin, tulee syödessä paha olo, kun vatsalaukussa/suoliston alkupäässä on on vielä edellisenkin ruokailun aikaista ruokaa. Jos liikkuminen ei onnistu ja merkkejä laiskasta suolesta/ummetuksesta on, niin kannattaa miettiä sopivaa laksatiiviä suolistoa aktivoimaan (esim. luonnonlaksatiivinä luumu ja ruusunmarja, tai apteekista pregorion on useimmille sopivia).

Usein paljo sisällään olo/paikallaan olo vetää mieltä apeaksi/tylsistyttää. Eli jos vaan kunto antaa periksi niin lähde liikkeelle, vaikka pyörätuolilla ja taksilla, kunhan poistut kotoa. Kun mieli virkistyy alkaa ruokakin maistua.

Monet särky- ja kipulääkkeet laiskistavat suolta ja ärsyttävät vatsaa, kannattaa kysyä lääkäriltä vaihtoehdoista ja jos tuntuu, että pärjää vähemmillä lääkkeillä niin jättää osa lääkkeistä pois.  Toisaalta kova/jatkuva kipu myös lamaa elimistöä ja vähentää ruokahalua. Jos lääkitystä ei ole vara vähentää, niin kannattaa neuvotella lääkärin kanssa vatsansuojalääkkeestä ja ummetusta vähentävistä lääkkeistä (molemmista riittävällä annoksella, jos tarvetta on).