Ruokahalun huononeminen leikkauksen jälkeen
Minut leikattiin noin 3 viikkoa sitten. Sen jälkeen on ollut tosi huono ruokahalu, olen kärsinyt pahoinvoinnista jne. Olen laihtunut yli 5 kg (olen muutenkin pienikokoinen ihminen). Miten voisin saada ruokahalua takaisin? Hyviä vinkkejä?
Kommentit (3)
Vierailija kirjoitti:
Mikä leikkaus?
Mitä väliä sillä on? Ap, yritä syödä mahdollisimman runsaskalorista ruokaa.
Pienikin liikkuminen on hyväksi. Jos on paljon paikallaan, niin suoli laiskistuu helposti ja kun ruoka ei kulje suolessa eteenpäin, tulee syödessä paha olo, kun vatsalaukussa/suoliston alkupäässä on on vielä edellisenkin ruokailun aikaista ruokaa. Jos liikkuminen ei onnistu ja merkkejä laiskasta suolesta/ummetuksesta on, niin kannattaa miettiä sopivaa laksatiiviä suolistoa aktivoimaan (esim. luonnonlaksatiivinä luumu ja ruusunmarja, tai apteekista pregorion on useimmille sopivia).
Usein paljo sisällään olo/paikallaan olo vetää mieltä apeaksi/tylsistyttää. Eli jos vaan kunto antaa periksi niin lähde liikkeelle, vaikka pyörätuolilla ja taksilla, kunhan poistut kotoa. Kun mieli virkistyy alkaa ruokakin maistua.
Monet särky- ja kipulääkkeet laiskistavat suolta ja ärsyttävät vatsaa, kannattaa kysyä lääkäriltä vaihtoehdoista ja jos tuntuu, että pärjää vähemmillä lääkkeillä niin jättää osa lääkkeistä pois. Toisaalta kova/jatkuva kipu myös lamaa elimistöä ja vähentää ruokahalua. Jos lääkitystä ei ole vara vähentää, niin kannattaa neuvotella lääkärin kanssa vatsansuojalääkkeestä ja ummetusta vähentävistä lääkkeistä (molemmista riittävällä annoksella, jos tarvetta on).
Mikä leikkaus?