Naapurissa 2v, 5v ja 6kk vauva - eivät koskaan ulkoile
Kaupassa käyvät autolla ja varmaan kyläilemässä. Eikö lapsilla ole oikeus ulkoiluun?"
Älkää nyt ruvetko sanomaan naapurikyttääjäksi. Peruspointti on että onko lapsilla oikeus ulkoiluun?
Kommentit (48)
Suosittelette siis lastensuojeluilmoitusta-
Sillä äidillä on varmaan oikeus myös hyvään ja tasapainoiseen mielenterveyteen. Suosittelen myös sulle, aloita vaikka huolehtimalla omista asioista.
Mistäs tiedät mihin ne autoilee :D
Sinänsä kyllä tiedän tuollaisia jotka oikeasti menee kaikkialle autolla, ehkä kerran kuussa sinne lähileikkipuistoonkin hurautetaan. Sitten ihmetellään kun lapsella on niin sairaan huono kunto että "kyllä me liikutaan".
He saattavat ulkoilla muualla. Et voi tietää missä käyvät autolla. Ja voivat ulkoilla myös esim takapihalla, jonne et näe.
Mun naapurit on kuten ap, aina vahtaamassa muiden ulkoiluja, ovat sosiopaatteja, koko perhe. Kirkuvat pihallaan, eivät ole ikinä käyneet ajotietä kauempana ulkoilemassa. Siis ikinä. Joka ainoan risahduksen tietävät asuinalueella, koska päivystävät kaikkea muutakin.
Lapset isoja, eivät käy missään perheenä eivätkä vie lapsiaan harrastuksiinkaan. Isot lapset jo (aloitukseen verrattuna) Pakko vahtia asuinalueen ihmisiä ja ulkoiluja.
No on. Mutta. Meillä on 1,5 v ja 3 kk vauva. Nyt on talvi, ja vauvaa ei oikein voi ulkoiluttaa muuta kuin vaunuissa. Koko ajan sataa, tuulee mereltä jne. Ja eihän se vaunuissa viihdy sekuntiakaan hereillä ollessaan, ja nukkuu vain max 30 min iltapäivällä, kun viimein keretään pihalle. Nukkuu siis pitkät päikkärit keskipäivällä, jolloin myös esikoinen nukkuu. Aamulla ei ulkoilla, koska vauva roikkuu rinnalla, laitan ruokaa jne.
Tohon 30 min sisältyy esikoisen hidas taaperrus rappukäytävässä ja pihalla sekä hetki keinussa. Sitten se vauva jo herääkin. Vaihtoehtona on rynnätä kiireellä lähikauppaan, koska mies on 3-vuorotyössä ja usein ruokaostoksetkin jäävät minulle. Usein vauva huutaa jo kassalla..
Joo ei paljon ulkoilla, onneksi esikoinenkin nukkuu päikkärinsä parvekkeella. Varmaan meidänkin naapurit katsoo että olen surkea äiti joka ei vaivaudu puistoilemaan lastensa kanssa..
Vierailija kirjoitti:
No on. Mutta. Meillä on 1,5 v ja 3 kk vauva. Nyt on talvi, ja vauvaa ei oikein voi ulkoiluttaa muuta kuin vaunuissa. Koko ajan sataa, tuulee mereltä jne. Ja eihän se vaunuissa viihdy sekuntiakaan hereillä ollessaan, ja nukkuu vain max 30 min iltapäivällä, kun viimein keretään pihalle. Nukkuu siis pitkät päikkärit keskipäivällä, jolloin myös esikoinen nukkuu. Aamulla ei ulkoilla, koska vauva roikkuu rinnalla, laitan ruokaa jne.
Tohon 30 min sisältyy esikoisen hidas taaperrus rappukäytävässä ja pihalla sekä hetki keinussa. Sitten se vauva jo herääkin. Vaihtoehtona on rynnätä kiireellä lähikauppaan, koska mies on 3-vuorotyössä ja usein ruokaostoksetkin jäävät minulle. Usein vauva huutaa jo kassalla..
Joo ei paljon ulkoilla, onneksi esikoinenkin nukkuu päikkärinsä parvekkeella. Varmaan meidänkin naapurit katsoo että olen surkea äiti joka ei vaivaudu puistoilemaan lastensa kanssa..
Ihan tavallinen olet. Ap on sairas kyttääjä.
Saattavat autoilla johonkin "parempaan" leikkipuistoon, tai onko kävelymatkan päässä ylipäätään leikkipuistoa?
Ja minä en ainakaan uhmaikäistä ala väkisin ulos raahaamaan, tai maanittelemaan kahta tuntia, jos ei ole pakollista menoa.
Meillä ei kans juuri arkisin ulkoilla, sillä vauva ei nuku eikä viihdy kuin liikkuvissa vaunuissa. Esikoinen taas ei vielä jaksa pitkiä matkoja kävellä. Tänään toki tehtiin lumiukkoja, kun mies oli kotona ja pystyi olemaan vauvan kanssa.
Tä on kyl niin selvä provokoukku, mut silti..
2- ja 5-vuotiaat on siis äidin kanssa kotona eikä päiväkodissa? Kenen hermot kestäis sen ikäisiä koko päivä sisällä?
Ap jatkaa- mutta menisivät edes pihalle..
et ole kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan tavallinen olet. Ap on sairas kyttääjä.
joo, ei noin pienten kanssa elämä oo vielä muutaku selviytymistä. kesällä kerkeää ulkoilla! eikä 1.5 vuotias vielä niin tylsistykkään sisällä, riittää, että saa lelu suussa kulkea ja jollottaa :D
Lapseni on 3-vuotias ja meidän naapurit varmaan ihmettelevät myös, miksemme ulkoile.
Ne jumalattomat pakkaset oli yksi syy. Sitten ollaan oltu vuoron perään kipeinä, yhteensä pitkälti toista viikkoa.
Ulkona lapsi ei tykkää tehdä oikein mitään, aina pitäisi vetää pulkassa.
Huonoa omaatuntoa en tunne, koska ei tämä talvi ole ihmistä varten.
jaahastaastämäsama kirjoitti:
Mun naapurit on kuten ap, aina vahtaamassa muiden ulkoiluja, ovat sosiopaatteja, koko perhe. Kirkuvat pihallaan, eivät ole ikinä käyneet ajotietä kauempana ulkoilemassa. Siis ikinä. .
Hyvä, että tiedät tämän, vaikket itse vahtaa mitään etkä ketään.
Seli seli, moni ketjulainen. Kyllä ulos voi mennä, jos on ryhtiä ihmisessä. Minkälaisia vauvoja teillä on, kun heti vinkuvat vaunuissa? Puette liikaa, tai jotain muuta vastaavaa?
Kaverin lapsesta tehtiin tuosta syystä ls-ilmoitus. Naapuri teki. Siltähän se näytti: Koskaan ei pihalla, ja aina autolla lähdettiin.
Soittivat sitten sossut minullekin, kun kaveri oli pyytänyt minua haastattelemaan asiasta. Saatoin kertoa, että joo, autolla tuo kaveri lähti ja tuli meille minua ja lastani hakemaan. 3 kertaa viikossa tehtiin äitiyslomalla ja hoitovapaalla useamman tunnin retkiä ja päivävaelluksia lasten kanssa, ja ulkona tehtiin ruoka/syötiin ruokaisia salaatteja yms terveellisiä kotona tehtyjä eväitä. Meitä oli 3-4 mammaa, jotka saimme samoihin aikoihin lapset, ja kun ulkona luonnossa olo on jokaisen sydäntä lähellä, niin tehtiin noita retkiä yhdessä. ja todellakin, ei puhuttu mistään 2-3 tunnin ulkoilusta vaan todellakin olivat päiväretkiä. Päiväunetkin otettiin ulkona.
Muina päivinä tuo kaveri vei lapsiaan muskariin ja perhekerhoon, jonka jälkeen ulkoili niiden tuttujen kanssa läheisissä puistoissa, jotka olivat paljon virikkeellisempiä kuin heidän oma kotitalonsa piha. Viikonloppuisin kävivät perheenä uimassa, yleisöluisteluvuorossa yms, sisäliikunta-aktiviteetteja harrastamassa.
Tietysti lapsilla "on oikeus ulkoiluun", niinkuin sinä ap asian ilmaiset. Mutta kun et todellakaan voi tietää naapuriesi asioista yhtään mitään niin turha tällaiselta pohjalta ruveta tekemään asiaa.
Tässähän voisi kuka tahansa alkaa ihmettelemään mitä tahansa kenestä tahansa jos ei tuon enempää näyttöä tarvitse olla ennenkuin avaa suunsa.
"Naapurin Eeva varmaan kuuluu organisoituun rikollisuuteen kun tulee ja menee aivan kummallisia aikoja. Monta kertaa lähtee jopa aamuyöstä kotoa jonnekin ja tulee vasta monen tunnin kuluttua takaisin. Huhhu, kamalan outoa. Kyllä tässä jotain vakavan hämärää on. Poliiisiasia tästä pitäs tehdä ja nyt".
(Eeva on vuorotyöläinen)
Ap:n naapuri kasvattaa liikkumaan tottumattomia läskikasoja, tai tulevia laardipaakkuja sokeritaudilla kyllästettynä.
KYLLÄHÄN SE VAIN NIIN ON, ETTÄ LIIKUNNAN POHJA LUODAAN JUURI 1-5vuotiaana.
Kovin tarkkaan tunnut heidän menonsa tietävän.
nimim. emme ole kuin pari kertaa ollut lähimmässä leikkipuistossa, menemme aina muualle.