Vierailija

Moi. Eli synnytys käynnistetään alkuviikosta. Nyt pitäis sitten päättää, ryhdynkö imettämään. Imettämällä tietty paino putoaisihelposri, mutta oon hoikka muutenkin. Rintojen ulkonäkö sen jälkeen vähän kammottaa kyllä. Jos en imetä, niin helpompi jatkaa duuneja kun ei tarvi pumpata ym. Toisaalta äidinmaidossa himpun tutkimusten mukaan etuja korvikkeisiin. Toisaalta isällä helpompaa, jos aloitetaankin korvikkeella ja saa tiiviimmän suhteen lapseen, kun en ole se ensisijainen ruokkija. Töihin palaan 16.2. koska poissaolo ei ole vaihtoehto. Apua. Mitä sitä tekisi?

• ylös 8
  • alas 15

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija

Et kai tosiaan harkitse jotain korvikkeita? Lapsi tarvitsee äidin maitoa suoraan tissistä. Muu ei kelpaa.

• ylös 6
  • alas 11
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Lue ja etsi tietoa imetyksen hyödyistä ja eduista, kannattaa todellakin yrittää imettää. Siinä vaiheessa kun palaat töihin, lapsi on todnäk jo sen ikäinen, että voit imettää häntä silloin kun et töissä ole, jos haluat. Mutta kannattaa muistaa, että imetyskään ei noin vaan useinkaan onnistu, se ei ole sitä, että laitat tissin vauvan suuhun, siinä voi tulla monenlaista vastoinkäymistä. Jos otat etukäteen selvää näistä mahdollisista vastoinkäymisistä ja hyvistä neuvoista imetyksen suhteen, etsit faktatietoa, eikä "äitin serkun kaima kertoi että maito loppui vaan yhtäkkiä"-tarinoita, tieto ja neuvot auttaa eteenpäin. Onnistuessaan imetys on todella palkitsevaa ja mukava juttu. Kuitenkin jos imetys ei onnistu, ja päädytte korvikkeeseen, niin se tapa miten lapsen ruokkii, ei määritä äitiyden laatua, kyse on loppupeleissä vaan lapsen ruokkimisesta. Ja jos juotatte pullosta, niin suosittelen perehtymään termiin "tahdistettu pulloruokinta". :)

Vierailija

Siis millaista työtä teet, jos jo kaksi viikkoa synnytyksestä on pakko olla töissä? Yrittäjä? Mitä teet, jos et itse ole työkuntoinen?

• ylös 11
  • alas 0
Vierailija

No imettäminen on helpompaa kuin ei tartte keitellä pulloja. Itsellä imettäminen ei todellakaan laihduta, vaikka joka paikassa aina sanotaan, että kyllä ne kilot imettämällä lähtee.

Mutta imetys ja korvikkeena anto on kyllä ihan oma valinta valinta.

• ylös 10
  • alas 1
Vierailija

Jaa sori palaatkin töihin noin pian.. Miksi ihmeessä noin pian?! Voi olla kyllä todella rankkaa olla vastasyntyneestä vauvasta erossa noin paljon :(

Vierailija

Palaan siis helmikuun 15 päivä töihin. Minua ei ole imetetty, äidiltä ei tullut maitoa. Niinhän se voi olla minullakin. Mietin, että lähdenkö kuitenkin kokeilemaan vai otanko korvikkeet heti käyttöön, hmph.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Et kai tosiaan harkitse jotain korvikkeita? Lapsi tarvitsee äidin maitoa suoraan tissistä. Muu ei kelpaa.

Tarvitsee mihin?

Jotkut naiset eivät edes kykene imettämään, silti vauvat säilyvät hengissä, kiitos korvikkeen. Aiemmin säilyivät hengissä kaura- ja sokeriliemillä eli kyllä se korvike on ihan todella hyvä juttu olla olemassa.

Vierailija

Onko se päätös pakko tehdä etukäteen?

Jos imetys onnistuu ja maitoa tulee niin imetä ainakin aluksi niin tiedät onko se sitä mitä haluat.

Ja ainahan voi osaimettää että vauva saa sekä tissiä että korviketta.

Minä olisin imettänyt ja pidinkin imetystä itsestäänselvyytenä joten oli aika järkytys kun maitoa ei tullut vaikka vauva oli terve ja täysiaikainen.

Toisella kerralla maito nousi rintoihin viikko synnytyksestä ja pystyin osaimettämään 3kk ja se oli parempi kuin ei mitään.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Palaan siis helmikuun 15 päivä töihin. Minua ei ole imetetty, äidiltä ei tullut maitoa. Niinhän se voi olla minullakin. Mietin, että lähdenkö kuitenkin kokeilemaan vai otanko korvikkeet heti käyttöön, hmph.

Ei kenenkään äidiltä tullut maitoa. Minäkin sain kuulla suvun naisilta, että "ei meidän suvussa", täysimetin sitten 6 kk ja osittaisimetin kaksi vuotta, eikä tullut muuten suvun ämmiltä kauheasti kannustusta.

Itse menin töihin kun vauvat 8 kk, eikä se ollut mikään este imetykselle. Pikkuvauvan kanssa tosin vaikeampaa.

Vierailija

Jos olisin samassa tilanteessa, imettäisin ja pulloruokkisin heti alusta, ja lopettaisin imetyksen sitten töihin palatessani.

Pulloruokinta mukaan heti alusta koska vauva voi tottua tissiin ja sitten ollaan lirissä jos se ei pulloon suostukaan.

Sitäkin voisi harkita että lypsäisi omaa maitoa vauvalle alusta pitäen, ei rintaruokkisi ollenkaan.

Ja raskaus aiheuttaa muutoksia rinnoissa, tässä vaiheessa niille ei voi enää mitään. Vaan sanoisin että muutokset ovat suurempia jos imettää 1,5-v kuten itse tein - mutta rinnat myös aikanaa palautuivat. Eivät ihan samoiksi kuin ennen, mutta eivät olleet kaksiset alkujaankaan joten ei tarvinnut sitä harmitella :)

Vierailija

Imetä myt vain.
Hanki lisäksi pumppu ja saat maitotilin.
Kuin kunnollinen maalaisihminen.

Vierailija

Miten jaksat töissä jos vauva valvottaa paljon? Mitäj työtä teet? Minä imetän ja helppoa kuin mikä ja oikeesti olen pullojenkin kanssa sählännyt! Maitoa voi pumpata niin mieskin pääsee osallistumaan!

Vierailija

Kokeile ilman muuta! Voit myöhemmin katua muutoin. Itse kuvittelin alkujaan, että tuskin pystyn imettämään pitkään kun omalta äidiltänikin maito loppui melko alkumetreillä. Niin vaan on poika ollut nyt 6 kk täysimetyksellä ja homma jatkuu :) Toki matkan varrella on omat haasteensa ollut, mutta olen etsinyt kasapäin tietoa ja HALUNNUT ylittää karikot. Päämääränäni on ollut puhtaasti tarjota lapselleni sitä juuri hänen tarpeisiinsa räätälöityä ravintoa <3

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vai 16?
On kyllä kätevä, että käynnistetään alkuviikolla niin hyvin ehdit töihin 15 tai 16.2!
Hieno homma.
Älä ala imettää. Tissit menee pilalle

Vierailija

Ap:llä oma ulkonäkö menee lapsen hyvän ravinnon edelle. Tuskin lapsen kasvaessa jaksaa panostaa hyvään ruokaan.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat