Lapsilisärahat alkoivat viimeinkin ropisemaan tilille, vaikka pidinkin nuorena turhan tiukkoja samettihousuja jonkin aikaa. Itse teen perheen ostokset, mukaan lukien tarvikehankinnat, joten on minusta järkevää, että ne tulevat minun tililleni. Pidän joka tapauksessa kuluista kirjaa kaksinkertaisella kirjanpidolla, joten sinällään aika sama kenen tililtä asiat hoidetaan.

Ruokakulut maksamme perheessä itse, minä omani ja vaimo omansa. Tykkäämme jossain määrin erilaisesta ruoasta ja vaimo haluaa syödä säästeliäämmin, joten tämä menee sitten tälleen. Näissä ostoksissa vastatilinä on "", jota sitten tasapainottelemme kuukausitasolla maksettavina maksuina tai etumaksuina. Emme vaivaudu laskemaan korkoja, joten se ei ole niin tarkkaa.

Mutta nyt vaimo huomautti, että vauvan ruoat pitäisi myös maksaa tämän kulutililtä ("").

Mutta kun se juo sitä äidinmaitoa niin miten se pitäisi sitten laskea?

Pitäisikö laskea korvikemaidon hinnan mukaan vai miten? Minusta sen korvikemaidon hinnaksi kyllä tulisi enemmän kuin vaimon kaikki ruokakulut, joten sekään ei nyt kuulosta kovin kohtuulliselta. No äidinmaidosta ei joutune maksamaan ALV:a, joten sen verran voinee vähentää siitä. Sinällään äidinmaidon tuottaminen nostaa ruoan jalostusastetta, mutta sen määrittäminen vaikuttaa sen verran hankalalta, etten oikein osaa sanoa miten sen pitäisi näkyä hinnassa. Minusta maidosta ei tarvitse maksaa tarjoilupalkkiota, koska palveluna se sisältyy lakisääteisiin velvollisuuksiin (minusta laki lapsen elatuksesta 1. luku 2 §:n perusteella äiti on velvollinen imettämään koska on vanhemmista ainoa joka kykenee siihen) vähän siinä missä asepalveluskin.

Voisiko maidon hinnan jotenkin laskea painosta tai energiankulutuksesta? Vauvan voisi esimerkiksi sulkea isoon kalorimetriin ja mitata lämpönä poistuva energia. Tai ehkä maidon kalorit voisi mitata ns. pommikalorimetrillä. Mutta ehkä maidon tuotantoon kuluu enemmän energiaa kuin mitä maito sisältää. Onkohan tämä laskettu jossain?

Miten muut ovat nämä kulut laskeneet? Tietenkin tässä on monia muitakin lapseen liittyviä vastaavia kulukysymyksiä, kuten miten pitäisi auton käytöstä veloittaa, kun käydään neuvolassa. Laskutanko vauvaa verohallinnon määrittämän kilometrikorvauksen mukaan. Entä kauppareissut, pitäisikö niiden kulut osittaa ostosten mukaan? No tämä maitokysymyskin vaikuttaisi siihen ositukseen.

• ylös 12
  • alas 3

Kommentit (1)

Tuosta jäivät tilien nimet puuttumaan, olivat siis [vaimon nimi] ja [vauvan nimi]. Pitänee vauvan tili jakaa myöhemmin jollain lailla alatileihin, mutta menkööt nyt noin. Esimerkiksi sitten kun se alkaa syömään karkkia, juomaan viinaa tai polttamaan tupakkaa, voin sitten näyttää että: "Noin paljon olisit voinut käyttää viime vuonna vaatteisiin mutta menivät sitten kurkusta alas. Kannattiko?"

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat