Paljonko ruoka- ja käyttörahaa opiskelevalle lapselle?
Ei siis asu kotona. Onko 200e kuukaudessa liian vähän? Koulussa saa ruuan, vaatteita yms. ostetaan edelleen tarpeen mukaan. Bussikorttia ei tarvitse. Opintotukea ei saa, maksamme myös asunnon vuokran.
Kommentit (28)
Itse en antaisi alaikäisen muuttaa omaa oleen. Tässäkin vanhemmat maksaa jo vuokran ja siihen päälle 200. Vuokran määrä? Iso raha perheelle. Saati huoli lapsesta.
Omani käyvät lukion kotona. Sen jälkeen ehtii muuttaa. Saatan kyllä silloin tukea parilla sadalla kuussa tai ostaa asunnon.
Oliko tämä se perhe, jossa kaksosille tarvitaan omat huoneet? Eli lapsella ei ole enää sijaa kotona. Ei voi edes käydä, kun ei ole enää huonetta
Vierailija kirjoitti:
Itse en antaisi alaikäisen muuttaa omaa oleen. Tässäkin vanhemmat maksaa jo vuokran ja siihen päälle 200. Vuokran määrä? Iso raha perheelle. Saati huoli lapsesta.
Omani käyvät lukion kotona. Sen jälkeen ehtii muuttaa.
En ole ap, mutta tajuan kuitenkin, että kaikilla ei ole sopivaa koulua niin lähellä, että sen käyminen kotoa käsin onnistuisi. Minusta olisi järjetöntä pakottaa lapsi lukioon tai ammattikouluun linjalle, joka häntä ei kiinnosta, vain sen vuoksi, että lasta kiinnostava ammattikoululinja on kauempana olevassa koulussa. Kyllä lapsen pitää saada valita ammattinsa itse.
Nuoriakin on erilaisia. Minulla ei olisi ollut mitään ongelmaa päästää yhtä lapsistani muuttamaan 16-vuotiaana omilleen, jos se olisi ollut opiskelujen vuoksi tarpeen (meillä ei ollut). Hän oli jo siihen mennessä osoittanut olevansa sekä tunnollinen, vastuuntuntoinen, osaava ja neuvokas. Kahden muun lapseni kanssa olisin ollut selvästi huolestuneempi.
Vierailija kirjoitti:
Mulle on vastaava tilanne tulossa eteen, ja olen ajatellut, että 300-400 on minimi, mikä lapsella pitää jäädä elämiseen. Sillä rahalla voi ehkä käydä kahviloissa kavereiden kanssa, käydä leffassa, ostaa halvempia rytkyjä, meikkejä yms. Eli voisi vähän elääkin.
Kiva ajatus sulla, harmi ettei tuo toteudu useimpien opiskelijoiden kohdalla. Aika monet kaveripiiristäni (minä mukaan lukien) sinnittelevät alle 200 kuussa.
Useista hakemuksista huolimatta osa-aikatöitä ei ole löytynyt. Opiskelemme pienellä paikkakunnalla, missä paljon työttömyyttä. Vuokrat eivät ole halpoja, ja vaikka kommuuneissa elämmekin, niin silti vuokra, vesi ja sähkö haukkaavat suuren osan opintotuesta.
Tuo ap:n suunnittelema raha kyllä riittää hyvin, etenkin jos koulussa saa yhden aterian ilmaiseksi. Me maksamme 2,50 kouluruokalaan per päivä, joten se lohkaisee osan budjetista.
Liikaan rahaan ei kannatta lasta totuttaa, jos aikoo tulevaisuudessa pärjätä pelkän op intotuen turvin. Silläkään kun ei juhlita!
Omilleni annoin 20 €/viikko, lisäksi maksettiin puhelut, matkat, vaatteet ym. kalliimmat ostot. Asumisen maksoivat itse täydellä opinto- tai asumistuella, kun eivät olleet enää koulun maksuttomassa asuntolassa. Ruokaa sai ottaa mukaan kotoa, viikonlopuiksi tulivat yleensä kotiin ja toisinaan ostin erikseen ruokakassin.
Ei varmaan ole yllätys lukijoille, että tekivät itse ruokaansa ja "ulkonasyöminen" oli euron hampurilaisia. Kouluruoka oli ilmainen, ja aamiainen ilmeisesti aika "kevyt".
Meillä 18v saa 400€/kk - josta myös säästää autoa varten- eli itse saa määritellä mitä ostaa ja syö.
Omilleni annoin 20 €/viikko, lisäksi maksettiin puhelut, matkat, vaatteet ym. kalliimmat ostot. Asumisen maksoivat itse täydellä opinto- tai asumistuella, kun eivät olleet enää koulun maksuttomassa asuntolassa. Ruokaa sai ottaa mukaan kotoa, viikonlopuiksi tulivat yleensä kotiin ja toisinaan ostin erikseen ruokakassin.
Ei varmaan ole yllätys lukijoille, että tekivät itse ruokaansa ja "ulkonasyöminen" oli euron hampurilaisia. Kouluruoka oli ilmainen, ja aamiainen ilmeisesti aika "kevyt".
Minulla kuluu noin 300 kuussa muuhun kuin vuokraan ja laskuihin. Ja olen erittäin säästäväinen.
Aina tulee näitä vinkujia, jotka ovat pärjänneet omillaan. No vide, jos sun vanhemmat eivät yhtään auttaneet sua, ja jouduit käymään töissä.
Mulla on 16-vuotias lukiolainen, ja ei saa muuta kuin matkakorvausta. 17-vuotiaana saa jotain rahaa, missä otetaan vanhempien tulot huomioon? Silloin on vielä alaikäinen, että elatus kuuluu edelleen vanhemmille. Ja vaikka olisi täysi-ikäinen, niin saisi vanhemmiltaan. Toiset kun tahtoo kantaa vastuunsa ja antaa lapselleen hyvän elämän.