Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saisin ruoasta hyvänmakuista?

Vierailija
29.01.2016 |

Tuntuu, että osaan käyttää vaan valmiskastikkeita yms. Olen yrittänyt maustaa itse, mutta ei niistä tule hyviä. Joko mausteita on liian vähän tai liikaa. Ohjeen mukaan jos tekee, on usein liian vähän. Tai sitten niissä hyvännakuisissa ruoissa on vaan juustoa ja kermaa.

Antakaa jotain hyviä takuuvarmoja reseptejä, joissa mausteetkin tarkalleen. Ja joiden maku ei perustuisi kermaan.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

^melkoinen kolesterolipommi.

Vierailija
22/32 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kana ei ainakaan maistu millekään ilman riitävää määrää suolaa

Eikä kala.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos etsit um-makua, paistetut sienet ja paahdetut pähkinät antaa sitä myös, ei vain liha

Vierailija
24/32 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suolaa on oltava riittävästi, miuten ei maistu miltään. Ruususuolan ei pitäisi olla sillälailla epäterveellistä kuin muut suolat, joten sitä voi mielestäni käyttää suht huoletta.

Kalaharin suola on myös terveellisempää kuin normaali kaupan suola. Maksaa vain aika paljon, n.10e pussi. :)

Vierailija
25/32 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teen itse liemet, niitä voi pakastaa. Siis esim kanaliemi tai lihaliemi tai kasvisliemi.

Niillä saa makua ruokiin.

Ruokiin saa makua kasviksilla.

Vierailija
26/32 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makua saa kyllä ilman lisättyä suolaakin, vaatii vaan taitoa. Jos käyttää maustetahnoja tai maustekastikkeita (tms.), niin niissä on jo niin tolkuttomasti suolaa ettei todellakaan kannata enää lisää tunkea. Niin, siis jos ruoan terveellisyys ylipäänsä kiinnostaa.

Vierailija
27/32 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suolaa on oltava riittävästi, miuten ei maistu miltään. Ruususuolan ei pitäisi olla sillälailla epäterveellistä kuin muut suolat, joten sitä voi mielestäni käyttää suht huoletta.

Olen lukenut, että kaikki suola on pahasta, jos on paljon . Mulla on ruususuolaa ja ties mitä erikoista mustaa suolaa. En tosin käytä suolaa kuin ihan pikkuisen. Siinäkö vika? Ap

Juuri siinä, simppeliä! Suola ei ole mauste, mutta se tuo muut mausteet esiin.

Vierailija
28/32 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reilusti hyvänmakuista suolaa! Kiinnitä huomiota valmistusaikoihin myös. Monet ruoat paranevat pitkällä haudutuksella, toiset täytyy vain kuumentaa nopeasti. Älä käytä kuutioita, vaan fondeja tai mahdollisuuden mukaan keitä liemet itse. Pakastevihanneksista yms. vastaavista puolivalmiista ei tule maukasta vaikka kuinka maustaisit. Juureksissa ja sipuleissa on mahtavat maut.

Ruskista sekä kokolihaan että jauhelihaan aina kunnon paistopinta kuumalla pannulla, älä päästä kiehumaan omassa nesteessään. Vaikuttaa uskomattoman paljon makuun.

Jos et luota omaan maustamistaitoosi, noudata reseptin maustelaatuja äläkä sekoita mausteita summanmutikassa. Sen sijaan määrässä älä noudata reseptejä, vaan maistele ja lisää pikkuhiljaa.

Käytä hyviä ja maukkaita öljyjä ja viinietikoita.

Ruokaan tulee yleensä jotain suolaista, jotain hapanta ja jotain makeaa, joiden välille pitää löytyä tasapaino.

Vierailija
29/32 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruususuola on ihan yhtä epäterveellistä kuin muutkin suolat. Varsinkin jos on taipumusta korkeaan verenpaineeseen, niin suolan saanti kannattaa ehdottomasti minimoida.

Vierailija
30/32 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ap toivonut nimenomaan reseptejä ilman kermaa? Aika monet ehdottelee kermaohjeita.

Oma vinkkini on että kokeile kuullottaa mausteet, eli öljyssä miedolla lämmöllä mausteiden aromit esiin. Paprikajauhe sopii lähes kaikkeen ruoanlaittoon. Tuo suolan vähyys on kyllä iso puute. Lisäksi monet maut kaipaavat myös makeutta. Sitä voi tuoda hunajalla tai ripauksella sokeria. Ja happoa myös voi ruoka kaivata, esim. sitruunamehua. Itse olen joskus laittanut etikkaakin mm. tomaattikastikkeeseen (jos ei ole ollut parasta mahdollista tomaattimurskaa). Niin joo, tomaattimurskasta kannattaa valita Mutti, se on parempaa. Ja tomaattipyre on sellainen luontainen arominvahvenne. Sitä voi ihan hitusen laittaa moneen ruokaan. Ja joissain ruoissa sinappi on aika näppärä (esim. possuruoissa, saa happamuutta, tulisuutta ja makeutta), mutta sitä kanattaa lisätä varoen. Ja vielä yksi vinkki: Reformi Luomu liha- tai kasvisliemijauhe on hyvä perusmauste.

Vierailija
31/32 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheltä opittu kikka on ainakin omia ruokia parantunut. Eli mausteet ensin lihaan (esim. jauheliha) sipulin ym kera, antaa vähän maustua ja sitten vasta pannulle. Resepteissä kun neuvotaan vasta pannulla lisäämään mausteet..

Vierailija
32/32 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppaan viestiä 30, juuri näitä ohjeita tulin kirjoittamaan. Mausteiden kuullotus ja sokerin/hunajan lisääminen sekä Reformin luomu liemikuutiot toimivat hyvin monessa ruuassa. Suola tuo maut esiin. Sitruunaa, inkivääriä, kurkumaa, pippureita, chiliä yms. ruuasta riipuen. Mausteita on maailma pullollaan :)

Oliiviöljyä ja/tai voita (tai niiden sekoitusta) paistamiseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yksi