Lue keskustelun säännöt.
3 keskenmenoa
anna
29.01.2016 |
Minulla oli 3 keskenmenoa.Ensimmäinen 9.viikolla keskeyttynyt,toinen 6 viikolla spontaani ja viimeinen 12 viikolla virallisesti raskaus ollut, uskon että se menehtyi aiemmin,mutta sekin meni verenvuodon mukana ennen kun olen ehdinyt ultrata. Viimeinen raskaus todettu HCG:avulla.
Kuitenkin en pääse tutkimuksiin,koska toisen keskenmenon en ole voinut todistaa,en ehtinyt käydä lääkärissa kun se oli ihan alussa.
Mutta voiko mulle jotain tutkimuksia kuitenkin tehdä?
Kommentit (1)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Hei,
olen todella pahoillani, että olet joutunut kokemaan näin monta keskenmenoa. Hyvä uutinen kuitenkin on se, että seuraava raskaus onnistuu jopa 80%:n todennäköisyydellä kolmenkin keskenmenon jälkeen.
Vaikka keskenmenojen syytä lähdettäisiinkin tutkimaan, usein niille ei löydy mitään syytä. Hormonaaliset syyt ovat harvoin keskenmenojen taustalla.
Kun keskemenojen syitä lähdetään tutkimaan, tutkitaan mm. kohtu rakennepoikkeavuuksien varalta. Kohtusi on ilmeisesti ultrattu keskenmenon jälkihoidon yhteydessä, eikä sieltä ole löytynyt poikkeavaa kohdun rakenteessa. Jos kuukautiskiertosi on epäsäännöllinen, syy siihen pitää selvittää. Myös munasarjat on tällöin hyvä ultrata.
Verikokein katsotaan pieni verenkuva, johon sisältyy hemoglobiinin mittaus, sekä kilpirauhasarvot ja prolaktiini.
Jos näitä tutkimuksia ei kunnallisessa terveydenhuollossa vielä katsota tarpeellisiksi, voit aina kääntyä yksityisen gynekologin puoleen.
Onko sinulla jotakin yleissairautta? Yleissairauden huono hoitotasapaino voi aiheuttaa keskenmenoja. Jos äiti ei voi hyvin, ei keho jaksa pitää raskautta yllä. Jos sinulla on lääkityksiä, näiden sopiva annostus on syytä tarkistaa. Yleisen terveydentilan kohentamisen lisäksi kaikille raskautta suunnitteleville suositellaan foolihappolisää. Alkoholinkäyttö ja tupakointi tulee lopettaa, myös miehen, sillä miehenkin päihteidenkäyttö lisää keskenmenon vaaraa.
Henkinen tuki on tärkeää keskenmenojen jälkeen. Saat keskusteluapua mielenterveystoimistosta, johon terveydenhoitaja tai lääkäri voi sinut tarvittaessa lähettää. Usein kuitenkin riittää, että asiakas itse ottaa yhteyttä ja pyytää apua. Keskusteluapu voi jopa ehkäistä keskenmenoja, koska se lievittää niihin liittyvää ahdistusta ja levottomuutta.
Toivon koko sydämestäni, että seuraava raskautesi päättyy vauvan syntymään ja tutkimuksia keskemenojen suhteen ei tarvita.