Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neitsyt (aseksuaali) ja ensimmäinen gynekologi?

Vierailija
29.01.2016 |

Enpä tiedä mahtaako täältä saada tietoa asiasta, mutta koetetaan. Eli joka paikassa annetaan ohjeeksi, että noin vuosi pari seksielämän aloittamisen jälkeen olisi ensimmäinen gynekologikäynti vasta aiheellista, mutta entä jos on aseksuaali eikä seksielämää todennäköisesti aloita koskaan? Olen nyt 23-vuotias enkä ole gynellä vielä koskaan käynyt, mutta olen ajatellut, että ehkä pitäisi käydä? Eikös papa pitäisi ottaa vaikkei seksielämää olisikaan? Mahtaakohan tuo koe ja muu tutkimus olla epämiellyttävää, kun on edelleen neitsyt?

Pitäisi varmaan soittaa yths:lle (opiskelija kun olen) ja kysellä, mutta olen yleensä aina soittoaikaan yliopistolla pakollisilla luennoilla, eikä tätä keskustelua haluaisi käydä missään käytävällä :D

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/11 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai se tutkiminen sen kummempaa ole, neitsyt tai ei. Rohkeesti vaan aikaa varaamaan! Eikä sun tarvitse lääkärille koko elämänhistoriaasi ja tulevaisuuden suunnitelmiasi (tai seksuaalista suuntautumistasi) selostaa. Sen ehkä mainitsisin, ettet ole ollut sukupuoliyhteydessä. Aikaa varatessa sun ei tarvitse selitellä mitään.

On totta, että vaikka sukupuolielämää ei olisikaan, niin kannattaa käydä säännöllisesti gynellä (kysy lääkäriltä tarkemmin, mikä olisi sinulle sopiva käyntiväli, se on muutenkin yksilöllinen). Monet "naistenvaivat" ovat sellaisia, etteivät ne välttämättä liity sukupuolielämään mitenkään (hormonihäiriöt, tulehdukset, kasvaimet...)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kävin gynekologisissa sisätutkimuksissa monta vuotta ennen ensimmäistäkään seksikertaa, koska käytin ye-pillereitä aknen takia ja mua haluttiin säännöllisesti tutkia. En tajunnut tuolloin kyseenalaistaa, että oliko se ronkkiminen ollenkaan tarpeellista. Olin neitsyt eikä seksi ollut mitenkään ajankohtaista. Ikävältä se sisätutkimus aina tuntui, vaikka käytettiin pientä levitintä. Ja se, että joutui riisuutumaan ja paljastamaan itsensä noin oli varmaan liikaa, en osannut suhtautua siihen neutraalisti lääkäriasiana vaan se tuntui pahalta. Silti menin enkä ymmärtänyt kieltäytyä. Nykyään en sitten menisi niin millään.

Mene otattamaan papa-koe jos haluat, onhan se hyvä joskus tehdä. Kerro lääkärille että olet neitsyt.

Vierailija
4/11 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tarvi käydä.

Vierailija
5/11 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo 40-v. nainen ja seksielämää ei ole ollut viimeiseen 15- vuoteen. Kävin gynellä vuosi sitten tarkastuksessa. Hän sanoi, että ei tarvitse käydä, jos ei ole mitään ongelmia. Papakoe 5-vuoden välein riittää. Oli todella sympaattinen ja mukava naislääkäri.

Vierailija
6/11 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen kyllä käymään. Yhdellä tuttavallani havaittiin gynen tutkimuksessa munasarjakasvain alle 30-vuotiaana, toisella taas löytyi kohtusyöpä (tosin kyllä jo vanhempana). Kumpikaan näistä ei aiheuttanut oireita eikä niillä ole mitään tekemistä sen kanssa, onko seksielämää.

Vierailija
7/11 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kävin gynekologisissa sisätutkimuksissa monta vuotta ennen ensimmäistäkään seksikertaa, koska käytin ye-pillereitä aknen takia ja mua haluttiin säännöllisesti tutkia. En tajunnut tuolloin kyseenalaistaa, että oliko se ronkkiminen ollenkaan tarpeellista. Olin neitsyt eikä seksi ollut mitenkään ajankohtaista. Ikävältä se sisätutkimus aina tuntui, vaikka käytettiin pientä levitintä. Ja se, että joutui riisuutumaan ja paljastamaan itsensä noin oli varmaan liikaa, en osannut suhtautua siihen neutraalisti lääkäriasiana vaan se tuntui pahalta. Silti menin enkä ymmärtänyt kieltäytyä. Nykyään en sitten menisi niin millään.

Mene otattamaan papa-koe jos haluat, onhan se hyvä joskus tehdä. Kerro lääkärille että olet neitsyt.

No eihän se gynetarkastus mitään herkkua ole näin aikuisena, synnyttäneenä naisenakaan, mutta oman terveyden ja hyvinvoinnin vuoksi kannattaa mennä.

Vierailija
8/11 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö papilloomaviirus tartu juuri seksissä? Eli jos ei ole seksiä harrastanut koskaan niin papa-koetta ei tarvine ottaa.

Vierailija
9/11 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sun tarvitse ottaa papaa, koska olet neitsyt... Oletko miettinyt, mitä sillä seulotaan? Todennäköisyys sille, että sinulla olisi hpv on pieni (leviää yhdynnässä).

Vierailija
10/11 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eihän se gynetarkastus mitään herkkua ole näin aikuisena, synnyttäneenä naisenakaan, mutta oman terveyden ja hyvinvoinnin vuoksi kannattaa mennä.

Tiedän kyllä, enkä tarkoittanutkaan sanoa että se tuntuu ikävältä ja sattuu vain jos on neitsyt. Kunhan kuvailin miltä se touhu tuntui neitsyenä. Ikävältä ja tarpeettomalta, liialliselta. Toki niilläkin tutkimuksilla on tarkoituksensa.

Vierailija
11/11 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaat ajan ja menet lääkäriin.

Aloitin sukupuolielämän 24-vuotiaana ja menin lääkäriin hankkimaan e-pillerit. Kerroin ennen tutkimusta olevani kokematon, joten lääkäri käytti pieniä instrumentteja. Kokemus oli melko kivuton.

Lopetin seksielämän ikävän suhteen jälkeen, joten en käynyt vuosiin gynekologilla. Selkäkipujani hoidetaan kipulääkkeillä ja relaksanteilla, mutta ne eivät auttaneet. Varasin ajan gynekologilta ja minulla oli vaikea, leikkausta vaativa endometrioosi. Ainoana oireena oli ollut selkäkipu. Jäin lapsettomaksi.

Suosittelen käyntiä ja käyntejä jatkossa, vaikka elämäsi olisikin seksitöntä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kaksi