Onko kukaan muu 2,6 vuotias vaipoissa enää?
Hei,
meidän tyttö ei halua käydä potalla eikä pöntölle ostetulla renkaalla vaikka olemme antaneet muumi tarran pissasta ja koittaneet viiihdyttää häntä kirjoin. Kaipaisin uskonvahvistusta että on muitakin samassa vaiheessa. Onko?!?!
Kommentit (25)
Esikoinen oppi kuivaksi noin 3v mennessä mutta kakkaamisen kanssa olikin sitten kovempi tekeminen: pottaan uskaltautui ulostamaan vasta pikkuisen ennen 4-vuotispäiväänsä, ja sitä muuten sai selitellä ihmisille vaikka mitä ihmettä se asia kenellekään edes kuuluu??
Esikoinen oli puheen suhteen keskimäärin edellä ikäisiään, kuopus taas on superliikunnallinen (käveli jo 10kk), joten mielestäni on selkeästi havaittavissa että sitten muut kehityksen osa-alueet tulevat jälkijunassa. Kuopus on 2,5v, käy kyllä potalla mutta vain jos on pylly paljaana niin muistaa sinne istahtaa, muutoin tahtoo tulla lätäköitä ja pökäleitä milloin mihinkin. Ja yövaipat ovat vielä litimärät joten enpä usko että on toivoakaan kuivaksioppimisesta vähään aikaan. Olen silti pitänyt päivisin ilman vaippaa. Eipä ne lätäköt niin vaarallisia ole.
mutta minun vahva kannanottoni on että ÄLKÄÄ HYVÄT IHMISET STRESSATKO niin kuin minä tein...turhaan.
Yritin, houkuttelin, selitin, ostin istumarenkaan, pidin sitkeästi ilman vaippaa kotona viikkokausia, useampaan otteeseen(riittävä tauko välissä). Usein tyttö istui potalla kiltisti puolikin tuntia ruuan jälkeen- ja pissasi noustuaan lattialle! Joskus taas lapsi ahdistui selvästi koko touhusta, ja silloin aina pidin taukoa. Otin syytöksenä kaikki ihmettelyt kun on vielä vaippa tuon ikäisellä.
Sitten taas vähäksi aikaa luovutin, ja neiti (lähes 3v) otti vaipan pois ja kiipesi pöntön reunalle pissalle!!! Aluksi tuli pari pissaa päivässä pönttöön, lopulta kaikki (joskus vahinkoja, noin viikottain)! Yövaippa on tarpeen edelleen, eikä mitään kiirettä sen kanssa. Jos olisin tämän tiennyt en olisi päätäni vaivannut mokomalla, ties vaikka olisin vain viivästyttänyt koko touhua hermoilullani.
Takapakki tuli viime kesäkuussa, kun nuorempi sisko syntyi. Siitä lähtien ei onnistuneet pottapisut, jotka oli jo silloin (1v10kk) onnistuneet mm. aamuisin ja vaihtelevasti muulloin. Nyt vanhempi on noin kahden kuukauden sisään pisunut pottaan kahdesti. Toinen kerta tuli, kun lupasin tarranliimausta pisun päälle.....
Meillä itse asiassa ei halua pisua pottaan eikä pytyyn, on sanonutkin sen. Istuu kyllä kuin tatti potalla; nyt varsinkin kun toisten äitien neuvosta siirsimme potan vessasta tupaan ja hän saa katsella Teletappeja niin paljon kuin sielu sietää, jos istuu potalla. Ideana on se, että hän ei huomaisi ja pisu tulisi. Olen meinaan huomannut, että meidän neiti voi pidättää uskomattoman hyvin pissaa istuessaan potalla ja heti, kun vaippa on jotenkin jalassa, pissa tulee. Niin, ja hän on sanonut haluavansa pisua vaippaan.
Ei minua muuten haittaa, mutta tytöllä on hyvä pidätyskyky ja kertapisu sa monesti vaipan aika vetiseksi.... ja kalliiksihan tämä taaperon vaippailu tulee, vaikken siis ensimmäisenä euroja laske tämän asian kanssa. Mutta helpottunut olen, kun esikoisen saan vaipoista. Niin, ja kuopus pisuu aamuisin monesti pottaan eikä sekään ole isompaa innostanut....
Ja vaipat edelleen..
Kävi syksyllä ihan kivasti potalla mutta sitten taas kieltäytyi. tietää milloin on hätä mutta ei halua potalla vaan sitten kun kakka jo vaipassa sanoo että haluaa potalle.. Ja vaikka näkee että pojalle tulee hätä ja houkuttelee potalle vaikka millä ei suostu..
Eli tässä odotellaan kesää ja sitten varmaan helpompaa kun ei ole niin paljon tuota vaatetta.. Mutta toivottamalta näyttää tällä hetkellä.
Pidetään poikaa ilman vaippaa usein ja lopputulos on se että on joka nurkka merkattu tässä kämpässä.. (sohvat yms...)
Kiva siis kuulla että muitakin on.
Toukkamme on karkkilahjonnalla saatu nyt käymään välillä pöntöllä, välillä potalla, mutta itse ei vieläkään halua sanoa hädästä. (Pyytää vessaan karkkia halutessaan - mutta ei anneta ellei tule tulosta kans.)
Alan myös kypsyä tähän vähitellen...