Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuleeko muille vatsa kipeäksi avokadosta

Ev
28.01.2016 |

Menin sitten syömään avokadoa eilen ja tänään useita. Nyt vatsa on sekaisin ja täynnä ilmaa. Kiva. Millähän tämän saisi äkkiä ohi?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee, vielä pahempi on banaani.

Vierailija
2/22 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tule, mutta miksi ihmeessä syöt useamman avokadon peräkkäin? Nehän ovat hirveitä kaloripommejakin...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auts, hyvä tietää että on kohtalotovereita... Vinkkejä oireiden ohimenon nopeuttamiseen? Ap

Vierailija
4/22 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tule, mutta miksi ihmeessä syöt useamman avokadon peräkkäin? Nehän ovat hirveitä kaloripommejakin...

Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis. Innostuin kokeilemaan, en osannut aavistaa.

Vierailija
5/22 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis. Innostuin kokeilemaan, en osannut aavistaa.

Mutta nyt viisastuit ;). Ei makeaa mahan täydeltä jatkossa ;)

Vierailija
6/22 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auts, hyvä tietää että on kohtalotovereita... Vinkkejä oireiden ohimenon nopeuttamiseen? Ap

särkylääke? cuplaton? kevyt voimistelu? Oletko varma, että oireilu johtuu avokadoista?

Aika lienee varmin auttaja.

Vierailija
7/22 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avokado päivässä ja ei mitään ongelmaa. Kuka hullu syö monta?????

Vierailija
8/22 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hannan syytä.

Vierailija
9/22 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ihan allergiaa. Alkaa hirveä vatsasärky n. 30 min avokadon syömisestä. Sama mangon kanssa. Kiiville olen kanssa allerginen. Googletinpa kerran että mikä vois olla yhdistävä tekijä niin löysin sellaisen kuin lateksi hedelmä allergia. Jep, sitäpä se. Olen myös lateksille allerginen (huomattu kumihanskoissa ja kortsuissa).

Vierailija
10/22 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahavaivoihin auttaa Carmolisshotti: n 1/4-1/2 dl vettä + 20-30 tippaa Carmolistippoja (Munkin tipat). Ainakin lievittää vaivoja. :)

Vierailija
11/22 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tulee ihan kauhea olo avokadosta. Pahimmillani oksentanutkin huonovointisuuttani (en tajunnut heti että syy oli avokadossa). Ei pelkästään mahakipu vaan ihan koko kroppaa särkee ja kivistää ja mitenkään päin ei voi olla.

Joskus vuosia sitten pystyin syömään mutta pari v sitten selvisi tämä kolmannella lähekkäisellä avokadon syöntikerralla. Nyt pariin v en ole uskaltanut kokeilla.

Yksi lääkäri arveli kerran kun ohimennen kysyin että voisi olla tuo lateksiallergia kyseessä. On siis joku rinnakkaisallergia. Banaania pystyn syömään mutta olen kuullut että jollekin sekin aiheuttaa saman.

Googletin joskus että avokadossa on pektiiniä (muistaakseni), joka aiheuttaa kivun. On ilmeisesti tappavaa ainetta esim. Koirille.

Vierailija
12/22 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

mullakin tulee todella pahat kivut, tosin ihan pienestäkin määrästä. en ole allergiatestissä käynyt, mutta olen myös lateksille allerginen joten ehkä sit avokadollekin. tosin sulla toi määräkin on ollut tosi iso, ehkä johtuu siitä. jatkossa jätät avokadot syömättä, ne pahentaa vesikriisiä tuottajamaissa.

Vierailija
13/22 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avokadossa on myös persiiniä, joka hyvin pienelle osalle ihmisistä aiheuttaa voimakkaita vatsakipuja ja samalla tuhoaa sydänlihaskudosta. Kyse ei ole allergiasta vaan geenipoikkeavuudesta.

Tämänkaltainen geeni on yleinen papukaijoilla ja vuohilla mutta ihmiset yleensä sulattavat hyvin persiiniä.

Tästä geenimuunnoksesta johtuvat vatsakivut tuntuvat etovana olona, voimakkaina vatsakipuina, voimakkaana nälän tunteena vaikka juuri olisi syönyt, närästyksenä ja ripulina. Vatsakipu voi olla tasaista tai aaltoilevaa ja alkaa noin 10 min syömisestä, voimistuen ja kestäen useita tunteja.

Allergiasta poiketen kurkkua tai silmiä ei välttämättä kutita. Geenimutaation ollessa kyseessä ei missään tapauksessa tule siedättää itseään avokadolle, koska oireet tulevat joka kerta voimakkaammin ja vahingoittavat sydäntä yhä enemmän.

Hoito vakavissa tapauksissa: kuten sydänkohtauksessa. Mainitse hoitavalle lääkärille epäily sydänlihaskudoksen vauriosta.

Vierailija
14/22 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee tosi kipeäksi. Paljon vaan vettä tai mitä vaan juomaa sekä liikuntaa. Jo kävelykin auttaa.

Vierailija
15/22 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sitä kivineen ole tarkoitus syödä Eipä ihme että on vatsakipuja

Vierailija
16/22 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tulee myös todella paha olo avokadosta, sydän hakkaa, oksettaaa, vatsaan sattuu ja kokonaisvaltaisesti huono olla. Ei tietääkseni ole lateksiallergiaa kuitenkaan.

Vierailija
17/22 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tulee vatsa kipeäksi avocadosta, samoin sienistä. En tiedä, onko taustalla sama syy vai ovatko nämä täysin toisistaan riippumattomia.

Hyvä puoli om se, että kipu menee ohi 4-5 tunnissa.

Vierailija
18/22 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avokado aiheuttaa vaivoja jos on ärtynyt suoli. Siinä on sekä oligosakkarideja että polyoleja.

Vierailija
19/22 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla tulee vatsa kipeäksi avocadosta, samoin sienistä. En tiedä, onko taustalla sama syy vai ovatko nämä täysin toisistaan riippumattomia.

Hyvä puoli om se, että kipu menee ohi 4-5 tunnissa.

Avokado ei sovi jos ärtynyt suoli.

Sienissä taas on trehaloosia, eli sienisokeria (vähän sama siis kuin laktoosi maidossa). Joillekin ei sovi, ovat intolerantteja. Kuten mä.

Vierailija
20/22 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee jos avokado on edes hitusenkin verran liian raaka tai ylikypsä. Just sopivan kypsästä ei tule.