Suomen junteimmat, rumimmat ja ankeimmat paikat
Mikä kaupunki/alue on niin nolo, että se on jo koomista. Ei tarvitse olla edes tuttu paikka, mielikuva ratkaisee. :D
Sana on vapaa. Itselläni on kammo monia k-kirjaimella alkavia kaupunkeja kohtaan. Tällaisia ovat esim. seuraavat:
- Kerava. Jotkut muistavat sellaisen sketsin kuin Rane ja Keravan kollit. Keravalla käydessä tajuaa, ettei se edes ole sketsi. Pisteitä ei nosta, että siinä kyljessä on Korso.
- Kouvola. En ole koskaan edes vissiin käynyt, mutta on kai tuo nyt aika kuppainen paikka. Lempinimikin on Kouvostoliitto.
- Kajaani.
Erikoismaininnat Seinäjoelle, Rovaniemelle ja Riihimäelle.
Kommentit (1024)
Vierailija kirjoitti:
Miksi Seinäjoki? Sehän on muistaakseni väkilukuun suhteutettuna Suomen eniten/nopeiten kasvava kaupunki :o Ei kai ne ihmiset sinne muuttais jos se niiiiiin ankea paikka olisi!
Nii'ih, katoku sinnehän muuttaa ne ankeat ihmiset. Just lähikunnista esimerkiksi. Ja onhan se nyt tosi kaukana kaikesta muutenkin.
Lieksa, Nurmes, Sonkajärvi, Rautavaara, Varpaisjärvi, Vieremä, Kiuruvesi, Pyhäntä, Kestilä, Piippola, Pulkkila, Rantsila, Raahe, Vaala, Vuolijoki, Kajaani, Helsinki. Ja Hartola.
Siis to-del-la noloja mestoja ja sakki aivan outoo.
Lahti. Muutama kaunis kohta. Teollisuusromua radanvarret täynnä. Keskusta on ruma. Ilmapiiri alistunut ja ankea.
Forssa ja Kouvola tulee kauheina nistilandeina mieleen... en tiedä pitääkö se paikkaansa kun en ole käynyt niissä koskaan, ellei lasketa junalla kouvolan ohi menoa+junan vaihtoa siinä
Itse ankeudun mistä tahansa pikkupaikasta, jossa kaikki tuntevat toisensa ja sukunsa monen polven takaa. Asuin joskus tällaisessa paikassa 2 vuotta, mutta pääsin onneksi takaisin isoon kaupunkiin. Että ihan tynnyrissä en ole kasvanut, kun olen lähtenyt isosta kotikaupungistani landelle kokeilemaan siipiäni, eikä se ollut minun juttuni. Vastaavasti joku landelainen ahdistuisi minun kotikaupunkini vilskeestä ja ilmapiiristä, makuasioita siis.
Iisalmi, Loimaa, Rautavaara, Forssa ja Kuopio. Voi sitä tunnetta, kun neljän vuoden opiskelujen jälkeen pakkasin tavarani kasaan Kuopion asunnolla ja meinas oikeen itku tulla kun olin niin ilonen :D
Forssa, Kouvola, Hyvinkää ja Kemi. Kaikki syrjäytymisen ja ankeuden multihuipentumia... Ja juntteja! tai ainakin niin luulen koska av:lla noita aina solvataan (varmaan ihan syystäkin) :D
Vierailija kirjoitti:
Menin googlaamaan Kouvolan, kun en ole siellä koskaan käynyt. Hyi että, en kyllä taida käydäkään http://www.kouvolansanomat.fi/f/a/a0/big_Manski%20Kouvola001.jpg
Onpa ylläri, ettei kävelykatu näytä kovin houkuttelevalta harmaalla loskakelillä.. :) Vastaavia ankeutuskuvia saa mistä tahansa suomalaisesta kaupungista, jopa Helsingistä.
Vierailija kirjoitti:
Lahti. Muutama kaunis kohta. Teollisuusromua radanvarret täynnä. Keskusta on ruma. Ilmapiiri alistunut ja ankea.
Mitä se muuta voisi olla kun todellinen työttymyysaste on lähempänä 30%. Kauoungin keskustan liikepaikoilla kirpputoreja joita oli ennen vai laitakauoungin halvimmilla paikoilla. Lahti ei koskaan toipunut 90-luvun lamasta.
Seinäjoki. Kaikki vanha purettu, keskustan rakennukset järjestään rumia. Ympärillä peltoa (joka on ihan hienon näköistä) mutta yritetään olla niin metropolia. Opiskelija- ja kulttuurielämä olematonta, silti yritetään esittää, että näitä on. Ei tietoakaan historian arvostamisesta.
Pienen otannan perusteella voisi sanoa, että nuo tietyt paikkakunnat mainitaan usein ankein kaupunki-kisassa. Mistä syrjäytyminen ja ankeus sitten oikein johtuu?
Olen lapsuuteni ja nuoruuteni asunut Seinäjoen lähellä pikkukunnassa. En itsekään pidä Seinäjoesta, rakastan pikkukuntia siinä ympärillä koska silloin ollaan oikeasti maalla kauniissa maisemissa. Seinäjoki taas hieman kuin "yrittää olla kaupunki" eli ihmisistä puuttuu "maalainen lämpö" mutta kuitenkin kaupunginomainen ihmisten individuaalisuus ja sivistys. En tiedä ymmärrättekö mitä tarkoitan, vaikea selittää, mutta välillä tuntuu että Seinäjoella ei oikei tiedetä ollaanko nyt maalaisia vai kaupunkilaisia, eivätkä sitten ole oikein kumpaakaan :)
Ja en halua yleistää liikaa, Seinäjoeltakin varmasti löytyy mukavia ihmisiä! Niin kuin joka paikasta. Joka paikkakunnalla on idiootteja ja perseilijöitä mutta myös mukavia ihmisiä.
Itse olen asunut kolmessa Suomen suurimmassa kaupungissa (jossain pitkään ja jossain lyhyen ajan), vaikka olen maalaistyttö sydämeltäni ja mieleltäni. Tykkään sekä kaupungeista että pikkupaikkakunnista. Älkää hyvät ihmiset ottako niin kauheasti itseenne, tämän on varmaan tarkoitus olla pilke silmäkulmassa -ketju. Negatiivisuutta on Suomessa riittämiin, mutta mukava valittaa välillä ihan turhista asioista nin illan ratoksi. :)
Riihimäki ei ole mun mielestä ankea. Kivoja omakotitaloalueita ja kasvava kaupunki, uusia investointeja ja lähellä Helsinkiä. Normaali suomalainen kaupunki.
Ankeita omasta mielestäni ovat Itä-Suomen kuolevat pikkukaupungit, ankeuden tekee mun mielestä se, ettei kaupunki ole elinvoimainen ja keskusta tyhjenee ja liiketilat muuttuvat kirppareiksi.
Kaikki pikkukaupungit. Helsinki, Tampere, Turku ja Oulu ovat kaupunkeja siinä sanan oikeassa merkityksessä Suomen mittakaavassa. Kaikki muut ovat toistensa kopioita ja tolkuttoman tylsiä, ankeita ja ahdistavia. Espoo ja Vantaa ok koska on lyhyt matka Helsinkiin.
Kesällä tietenkin varmasti on hienoa jossain Kuopion torilla tms, mutta ei siitä kaupunkia saa tekemälläkään.
Osallistuin vain tämän kommentin verran, ei kannata rähistä minulle:). Lähden nukkumaan, aikainen herätys.
Suonenjoki. Pieni kuoleva kaupunki kuopion kyljessä, paljon tyhjiä liiketiloja ja niihin perustetut kirpputoritkaan ei kannata :/ todella ankea paikka, kesällä ihan nättiä etenkin joen läheinen alue :)
Vierailija kirjoitti:
Seinäjoki. Kaikki vanha purettu, keskustan rakennukset järjestään rumia. Ympärillä peltoa (joka on ihan hienon näköistä) mutta yritetään olla niin metropolia. Opiskelija- ja kulttuurielämä olematonta, silti yritetään esittää, että näitä on. Ei tietoakaan historian arvostamisesta.
Seinäjoki on oikeasti ruma kaupunki. Eikä oikeastaan vaikuta kaupungilta
Pahin näistä on Pori. Täynnä ylimielisiä, kaikkitietäviä ja valehtelevia pellejä. Pitävät myös jostain syystä Poria "isona kaupunkina", mistä lie johtuu..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kouvola on paljon mainettaan parempi. Tai no, sanotaan nyt vaikka niin, että se on ihan yhtä ahdistava kuin kaikki muutkin Suomen sisämaan pikkukaupungit. Eikä niissä rannikkokaupungeissakaan yleensä juuri kehumista ole.
No Kouvolan vertaaminen toiseen samankokoiseen paikkaan esim. Kuopioon. Kuopio on ihan mukavan ja nätin oloinen sisämaan pikkukaupunki.
Kouvola ja Kuopio? Kouvola on samaa kokoluokkaa Iisalmen tai Pieksämäen kanssa. Kuopio on 3-4 kertaa isompi?
Kouvola asukkaita 85000. Kuopio asukkaita 110000.
Ei tuossa ero ole kuin 25000 asukasta.
Asiasta toiseen niin Jyväskylä on varsin iso kaupunki asukasluku 138000.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Kouvola#Kouvolan_seudun_kuntaliitos
Pidätkö Oulua Turkua suurempana?
Ohis, Oulu on nykyään suurempi kuin Turku, monen paikkakunnan Ouluun yhdistymisen vuoksi. Ja lisää liittyy vielä lähiaikoina. Päivitä tietosi.
Niin, Oulu on hallinnolliselta alueeltaan Turkua suurempi, mutta Turun keskustaajamassa on huomattavasti enemmän asukkaita.
Oulu. Matala keskusta, mikä saa kaupungin näyttämään pienemmältä kuin se onkaan. Ihmiset ovat puhumattomia juntteja.