Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Kun vuokranmaksun eräpäivä ylittyy, eikä vuokria näy niin kuinka nopeasti ja miten toimitte?

Eiköhän se niin ole jos vuokranmaksu on 3. päivään mennessä ja silloin pitäisi kait näkyä toisenkin pankin tilillä 4. päivä.

Jos vuokria ei esim kuukaudessa näy, niin voiko silloin hakea häätöä? Kauankoi häädön toimeksipano yleensä kestää?

Tappiollehan tuossa jäisi, kun on 2 kk vakuus vaan sisällä.

• ylös 3
  • alas 3

Kommentit (12)

Vierailija

No sinuna olisin ensin yhteydessä vuokralaiseesi, ja yrittäisin sopia vuokrien maksamisesta. Eli annat vaikka tiukan takarajan jolloin maksut täytyy olla suoritettuna. 

Itsekin köyhänä opiskelijana olen joskus ollut vaikeuksissa maksaa vuoksia, eli vuokra on saattanut joskus olla kuukaudenkin myöhässä. Olisi aivan kamalaa jos vuokranantaja yht'äkkiä antaisi vain häädön. Onneksi minulla on ollut ymmärtäväinen vuokraisäntä ja näistä asioista on aina sovittu. Vuokrat olen kuitenkin aina lopulta maksanut heti kun olen rahallisesti siihen kyennyt.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Itsekin köyhänä opiskelijana olen joskus ollut vaikeuksissa maksaa vuoksia, eli vuokra on saattanut joskus olla kuukaudenkin myöhässä. Olisi aivan kamalaa jos vuokranantaja yht'äkkiä antaisi vain häädön.

Kai sinä nyt kuitenkin olet itse ottanut yhteyttä vuokranantajaan ETUKÄTEEN ja pyytänyt maksuaikaa??

Jos vain jättää maksamatta eikä välitä maksukehoituksista niin kai se häätökin sitten tulee ykskaks ihan yllättäin ilman omaa syytä.

• ylös 14
  • alas 0
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Itse olen tehnyt niin, että jo viikon kohdalla kysyn asiaa sähköpostilla. On toiminut hyvin tähän asti.

Jos maksaminen venyy, sitten esim. Suomen Vuokranantajien kautta jäsenet saa neuvoja ja apua. Sitä kautta pystyy muistaakseni käynnistämään perinnänkin (siis käytännössä heillä on jäseniä varten jonkinlainen valmis sopimus perintätoimistoon).

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Itsekin köyhänä opiskelijana olen joskus ollut vaikeuksissa maksaa vuoksia, eli vuokra on saattanut joskus olla kuukaudenkin myöhässä. Olisi aivan kamalaa jos vuokranantaja yht'äkkiä antaisi vain häädön.

Kai sinä nyt kuitenkin olet itse ottanut yhteyttä vuokranantajaan ETUKÄTEEN ja pyytänyt maksuaikaa??

Jos vain jättää maksamatta eikä välitä maksukehoituksista niin kai se häätökin sitten tulee ykskaks ihan yllättäin ilman omaa syytä.

Niin totta. Omituista jos vuokralainen ei ota kuuleviin korviinsa ollenkaan. Ehkä se on sitten häädön paikka. 

"Vuokranantajan irtisanoessa vuokrasopimuksen irtisanomisaika yli vuoden kestäneessä vuokrasuhteessa on 6 täyttä kalenterikuukautta ja alle vuoden kestäneessä vuokrasuhteessa 3 täyttä kalenterikuukautta. Irtisanomisajan laskeminen aloitetaan sen kalenterikuukauden viimeisestä päivästä, jolloin irtisanominen on suoritettu. Irtisanomisaikaa ei voi sopimuksella lyhentää.

Vuokranantajan irtisanoessa vuokrasopimuksen on vuokranantajan ilmoitettava irtisanomisen peruste, jonka on oltava hyvän vuokratavan mukainen. Tämmöinen on esimerkiksi huoneiston myyminen tai tarvitseminen omaan tai perheenjäsenen käyttöön. Lisäksi vuokranantaja voi irtisanoa toistaiseksi voimassaolevan vuokrasopimuksen, jos vuokranmaksu on jatkuvasti viivästyy."

Vierailija

Sen vuokran voi maksaa silloin eräpäivänä vaikka minuuttia vaille keskiyön, jolloin parissa arkipäivässä on tilillä. Jos eräpäivä osuu viikonlopulle, maksupäivä on seuraava arkipäivä. Häätöä voi alkaa toimittamaan kun 2kk vuokra on rästissä, siinä tietysti menee aikansa. Ensin kannattaa kyllä muistuttaa ja tehdä esim. maksusuunnitelma.

Vierailija

Mä tarkistan vuokrat noin viikon päästä eräpäivästä ja muistutan tekstiviestillä, jos joku puuttuu.

Vuokrasopimuksen voi purkaa jos 2 kk vuokrat on ollut myöhässä. Purun jälkeen saa häädön oikeudesta nopeasti. Tämän jälkeen vuokrat perintään.

Vierailija

Jos vuokralainen jättää vuokran maksamatta, niin ei todellakaan tarvitse noudattaa mitään irtisanomisaikoja, vaan vuokrasopimuksen voi purkaa. Sen jälkeen voi hakea häätöä oikeudesta. Minä itse ottaisin yhteyttä vuokralaiseen, jos vuokra on yli 2 arkipäivää myöhässä.

Vierailija

Jos häätöön asti päädytään, niin kestää puoli vuotta ensimmäisen vuokran laiminlyönnistä, vähintään.

Vierailija

Meillä oli vuokralainen, joka piti häätää, kun aina lupaili maksavansa, muttei mitään tapahtunut. Muistaakseni, kun on kahden kuukauden vuokra maksamatta, niin on perusteet häädölle eli silloin voi irtisanoa vuokrasopimuksen välittömästi. Silloinkin on ainakin pari viikkoa aikaa lähteä. Me sovittiin vuokralaisen kanssa, milloin pääsee lähtemään, muuten olisi tietysti pitänyt palkata joku tyhjentämään kämppä. Nyt on vuoden verran saatu tipoittain rahojamme perinnän kautta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vähän ylireagointia, jos yhden päivän takia on helisemässä.

Kieltämättä ylireagointia, vuokralainen on voinut sen yksinkertaisesti vain unohtaa maksaa just eräpäivänä. Unohduksia sattuu meille kaikille. Jos ei muutaman päivän sisällä ilmesty tilille niin sitten kyselisin.

Vierailija

Itse omistan (pienen) kerrostalon, jossa 10 asuntoa ja jos vuokralainen ei maksa vuokraansa, eikä ilmoita mitään mistään, otan hänen asunnostaan oven pois. Kummasti alkaa löytyä sitä vuokrarahaa, kun laittaa lapun postiluukusta tiedottaen tästä oven viemisestä "korjaukseen".

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat