Mitä nuoret söi 80-luvulla ennenkuin oli pitsaa, pastaa ja hampurilaisia?
Ajattelin tulla kysymään täältä, jos täällä sattuis oleen ketään ketä muistaa 80-luvun. Mä ja mun sisko mietittiin tätä Ja kysyttiin meidän äidiltä mut se sanoi ettei silloin ollut paljon mitään herkkuja kun kaikki oli köyhiä ja kasvatti melkein kaiken ruuan itse. Mut mitä te muut söitte esim kaupungeissa kerta siel ei voinut viljellä?
Kommentit (604)
Kyllä ne kehtaa vieläkin tuoda pöytään päältä hyvältä näyttävän pihvin mikä on alta puoliraakaa HARMAA ja ruma . Nykyään on saarisoinen heittänyt tän vaihteen päälle että HARMAATA lihaa rumaa ja inhottavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mummo kertoi, että olivat palvelutalon porukan kanssa retkellä. Kävivät jossain välissä hakemassa hampurilaiset koko porukalle.
Osa mummoista ei osannut syödä hampurilaisia tai ranskalaisia, kun eivät koskaan aikaisemmin olleet syöneet sellaisia. Kai ne sitten ovat tavallista kotiruokaa syöneet.
Tämä siis nyt 2000-luvulla.
Minun mummo oli saanut muksut pellolle lupaamalla keittää makaronia työn jälkeen. Kaikki oli innoissaan työn touhussa.
Sori, menee tänne mummo-osioon vähän ohi.
Tämä! Meillä ei ollut koskaan kotona makaronia kun olin lapsi 60-luvulla, vain perunaa ja perunaa. Naapurissa asui kaverini ja heillä joskus oli makaronia. Ai että se oli herkkua, siihen pantiin sekaan voita ja muuta ei ollut, pelkkää makaronia. En muista, että ketsuppia edes olisi laitettu.
Juutalaiset on vanhan liiton ja tataarit on muslimeja ja kristityt on uuden liiton ja budhat on on kaikkein vanhin uskonto .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
80-luvulla? Pitsaa, pastaa, hampurilaisia.
En tiedä, minkä kannon alla sinä elit ja kääpää söit.Urbaani kaupunkilaisnuoriso ja sellaisena itseään pitävät kuvittelevat, että moderni yhteiskunta on kehitetty vasta 2000-luvulla ja silloinkin vain pääkaupunkiseudulle. Muualla kuljetaan edelleen tuohivirsuissa, tehdään iltaisin puhdetöitä päreen valossa ja syödään kaskinauriita.
Sehän tossa onkin että tuo "urbaani kaupunkilaisnuoriso" on aina samanlaista! Eli se porukka ei kehity. Lainkaan. Samaa jargonia vuosikymmenestä toiseen. Ehkä he tosiaan pitävät kaskinauriista...
Söin paljon kuumia koiria. Ne olivat herkullisia – ovat tietysti edelleenkin. Ja kyllä hampurilaisia oli jos jonkinlaisia jo 80-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos puhutaan välipalasta koulun jälkeen niin eiköhän se ollut leipää ja kaakaota.
Jugurtit taisi tulla 1970-luvulla. Mustikkajugurtti.
Herajoen jogurtit.
https://scontent-hel3-1.xx.fbcdn.net/v/t39.99422-6/726350031_1512561227…
Nuo muistan, meillä puhuttiin kuoppajugurtista. Aika 1970-luvun alku ja paikkakunta Rovaniemi. Ikää 4-6 vuotta.
Mut makaroni köyhän ruoka se on Italiassakin. Keitä lihaliemessä ja saat NUUDELIN.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mummo kertoi, että olivat palvelutalon porukan kanssa retkellä. Kävivät jossain välissä hakemassa hampurilaiset koko porukalle.
Osa mummoista ei osannut syödä hampurilaisia tai ranskalaisia, kun eivät koskaan aikaisemmin olleet syöneet sellaisia. Kai ne sitten ovat tavallista kotiruokaa syöneet.
Tämä siis nyt 2000-luvulla.
Minun mummo oli saanut muksut pellolle lupaamalla keittää makaronia työn jälkeen. Kaikki oli innoissaan työn touhussa.
Sori, menee tänne mummo-osioon vähän ohi.
Tämä! Meillä ei ollut koskaan kotona makaronia kun olin lapsi 60-luvulla, vain perunaa ja perunaa. Naapurissa asui kaverini ja heillä joskus oli makaronia. Ai että se oli herkkua, siihen pantiin sekaan voita ja muuta ei ollut, pelkkää makaronia. En muista, että ketsuppia edes olisi laitettu.
Hyi hemmetti. Meillä isä hoisi ruokapuolen ja joka päivä oli keitettyä makaronia 70 luvulla. En pysty vieläkään syömään makaronia paitsi makaronilaatikon seassa ja ketsuppiin peitettynä
Budhat vetää koiran lihaa Katso YouTube video koira ravintolasta ; YouTube Best Dog meat restaurant Hanoi Vietnam. Oikein ravintola .
Sama. Kotona peruna lisukkeena, ei makaroonia. Kaverin luona jos oli joskus yökylässä, siellä sai keitettyä makaronia, kananmunakastiketta ja uunimakkaraa. Se oli olevinaan älyttömän hyvää, kun kotona ei sellaista koskaan ollut.
Kaverin äidillä ja omallani, oli iso ikäero, ruokakulttuuriero johtunee siitä.
Halpa makaroni käy kananuggeteille kuin voin kanssa ja ketsupin . Lihapullien. Keitetty kuuma makaroni käy leivän päällä kun raha on loppu .
Keitetty peruna ja hivenliha oli meidän naapurissa joka päivä , he sai sen maaseudulla asuvilta sukulaisiltaan eikä muuta ollut.
Krapulassa grillillä makkaraperunat aamu yöllä useimmin . Lumessa ja jäässä .
Spaghetti oli paksua pitkää makaronia hyvin ruokaisaa ja päälle usein voita ja sokeria tai ketsuppia. Ei ollut aina lihaa kun vanhemmat töissä ja lapset kokkina itse. Me paistettiin munia itse . Oli omenoita ja piirakoita.
Budha on 6000 vuotta vanha hakaristi meditaatio valon ja kirkastumisen uskonto Egyptistä . Jälleen syntymisen valaistumisen alku uskonto . Ja silti he syö koiria ja krokotiilejä. Hyönteisiä ja äyriäisiä . Eikä heillä ole mitään manalaa pahempaa paikkaa . Mutta jäätiköllä täällä kylmässä on ollut lämmin juoma ja ruoka pakollinen kun taas lämpimässä ilmastossa voi syödä ulkona jäätelöä talvella meillä sisällä . Ja kuumat keitot oli siksi suosittuja myös ulkona ja juomat . Hiihtolenkillä kuuma mehu ja makkara. Kypsennys taas tuhoaa bakteerit . Meille tyrkytettiin poron käristystä eikä me haluttu sitä syödä eikä nytkään haluta.
Olin lapsi kasarilla ja herkkua oli oikean snägärin makkaraperunat tai se, kun kotona sai viikonloppuna uunissa tehtyjä ranskiksia, nakkeja ja lihapullia. Ekan kerran pizzeriassa taisin olla kasarin loppupuolella, kun Ouluun tuli pizzeria. Olikohan siellä myös Carrols, jossa en montaa kertaa päässyt käymään; muistan kun muutaman kaverin kanssa laitettiin hilut yhteen ja syötiin neljään pekkaan ranskikset ja juotiin limua
Lämpimiä voileipiä uunissa tehtynä. Baarissa oli ranskanperunoita. Jäätelöä ja itse tehtyä pirtelöä (tehtiin vatkaimella). Munkkeja paistettiin. Irtokarkkeja kioskilta.
Kasarin lopulla alkoi tulla pitsoja ja hampurilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä söin jo 70-luvulla pitsaa, pastaa ja hampurilaisia. Ja omalla puutarhapalstalla kasvatettuja porkkanoita, mansikoita, perunaa, sipulia, salaattia, tilliä, punaviinimarjoja. Nimim: syntyperäinen stadilainen
Kiinnostaa todella paljon millaista ”pitsaa” söit 70-luvulla?
Meillä äiti teki itse 70-luvun loppupuolella: jauhelihaa, torvisieniä, tomaattiviipaleita ja päälle emmentalia. Että mä olin kade kaverin saarioisten roiskeläpästä jonka se joutui puolittaan veljensä kanssa ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Grilleiltä sai lihapiirakoita, ranskalaisia, makkaraperunoita jne. Kotona syötiin semmoista tavallista liha- ja perunapohjaista ruokaa. Joskus kun oikein eksoottiseksi äiti ryhtyi, oli riisiä ja kanaa (siis kanaa, ei broileria).
Sen ajan ruokavaliosta puuttui monta nykyään tavallista asiaa. Smoothieta ei ollut, sipsejä oli paria eri tyyppiä, karkkipussit olivat pieniä, suklaalevyt litteitä ja pienehköjä, ruokakauppojen pullojuomatarjonta oli vähäistä. Ne nuoret, jotka saivat kotoa taskurahaa tai olivat kesätöissä, ostivat baarista (nykyään kahvila) jäätelösoodaa (limsaa, jossa oli jäätelöpallo ja pilli), suklaapirtelön tai teetä ja munkkipossun. Baarista eli kahvilasta ostetut herkut olivat lähinnä välipala ja kylmänä vuodenaikana nuoret saivat istua sisätiloissa maksettuaan tiskillä. Monet perheet asuivat ahtaammin kuin nyt eikä kotiin voinut niin usein viedä vieraita. Teini-ikäisellä saattoi olla yhteinen huone yhden tai useamman sisaruksen kanssa.
Häh? 😄
Smoothieta oli, mutta ei niitä kaupoissa myyty ja tuolla nimellä kulkeneet. Olivat vain hedelmä/vihannes/kasvisjuomia.
Karkkipussit pieniä? Sipsejä paria erilaista? Suklaalevyt litteitä ja pieniä? Kahvilasta ostettiin välipaloja?
Missähän sä olet asunut? Et ainakaan Suomessa.
1970-luvun alkupuolella, kun sipsit tulivat Suomeen, oli aluksi tavallista Taffel Chipsiä ja Grillimaustettua.
Missä ihmeen katukeittiöissä? Tarkoitatko grillikioskeja joita oli joka nurkalla tai sitten puhut jostain muusta maasta. Grillikioskit menestyivät siksikin, koska kauppojen aukioloajat oli rajoitettu, ne olivat lauantaisin auki kello 16.00 ja sunnuntaisin kiinni. Jos tarvitsit vaikka maitoa, niin grillikioskilta sitä sai ainoastaan. Huoltsikoillakaan ei myyty elintarvikkeita