Maalaistollo-tuttavani ei ymmärrä, miksi kaupungissa käytetään niin paljon rahaa ruokaan.
Hänellä menee koko perheen syöttämiseen 150 euroa rahaa, kolmilapsinen perhe. Sanoin, ettei se ole mitenkään mahdollista, eihän sillä saa mitään.
Tollotuttavallapa on omat lehmät, mies metsästää, pihassa kanala, kasvihuone ja piha täynnä rehuja.
Omasta pihasta tulee perunat ja juurekset, kananmunat ja lihat, maito.
Eikä ymmärrä, kun sanon, että meidän on ostettava ne lihat ja maito ja munat kaupasta, eikä perunaakaan kerrostalossa kasvateta vuoden tarpeisiin. Eikä ymmärrä sittenkään. Kertoi, että oli kaupassa nähnyt, että perunat maksaa 70 senttiä kilo, maito 60 senttiä litra, kananmunia saa tiun parilla eurolla, halvemmallakin. Että mihin ne meidän rahat menee..
Meillä menee tonni. Tuhat euroa. Kyllä, 1000 euroa kolmilapsisen perheen ruokaan kuukaudessa. Tollon kommentti: "Härtsileijaa, pistäpä tuosta puolet säästöön, ei tee tiukkaakaan!"
Kommentit (49)
Jos teillä menee 1000€/kk ton kokosen perheen ruokiin, niin kyllä sinä olet se tämän tarinan tollo, joka ei hallitse taloudellista puolta.
Vierailija kirjoitti:
Eikö ap ole yhtälaiset mahdollisuudet lähteä kalastamaan, pyydystämään pienriistää, sienestämään ja marjastamaan? Mitä tuossa niin parjasit näitä asioita. Tuskinpa kaupungin ympärillä ei ole piikkilanka-aitaa :D
T. Marjastava kaupunkilais-tollo
Missäpäin marjastat? Voin kertoa, että täällä pk-seudulla lähimetsät on kyllä niin tarkkaan riivitty kaikista luonnonantimista kuin voi olla.
Kalastamiseen tarvitaan välineet, luvat ja mielellään vene. Pienriistaan taas metsästyslupa, -ase, -seuran jäsenyys ja se auto. Ellei sitten tyydy syömään auton alle jääneitä eläimiä.
Vierailija kirjoitti:
No ihan oma vika jos menee tonni kuussa kolmelle ruokaan. Ostin just eilen viikon ruuat kaupasta 63€. En todellakaan nyt ymmärrä mistä puhut. Eilisissä ostoksissa oli paljon kasviksia. Lisäksi riisipaketti ja pastaa sekä nuudeleita paketti. Jauhelihaa 700g, kinkkupala kiusaukseen, pekonisuikaleita ja silakkafileitä. Lisäksi iso juusto ja paketti leikkelekinkkua. Maitoa 2 litraa (emme juo maitoa janoomme, vaan vettä), raejuustoa 2prk. Tomaattimurskaa 2prk, oliiveja iso purkki.
Miten näistä laitetaan viikoksi ruokaa? Jauhelihasta varmaan syödään kaksi kertaa, ehkä kinkkukiusaustakin? Lisäksi on silakkafileitä. Pääsin vasta viiteen ateriaan. Syödäänkö juuston ja leikkeleiden kanssa leipää? Mistä se ilmestyy?
Ei ne juurekset, marjat, hirvenliha ym. tule maallakaan itsekseen kellariin ja pakastimeen. :D Ihan niiden eteen pitää töitä tehdä.
Minullakin on joku ystävä, joka aina ihailee kasvimaatani ja sanoo, että olisipa kiva saada omasta maasta porkkanoita. Tiedän vain, ettei nytkään pidä huolta pienestä rivaripihastaan, saati sitten isosta kasvimaasta...
Vierailija kirjoitti:
Ruoka on kallista, kun syö liha/kasvipainotteisesti. Aina halvinta syövät eivät ehkä edes huomaa, että kun haluaa laatua, se vähintään kaksinkertaistaa tai jopa kolminkertaistaa hinnan. Tarkoitan siis, että halvimman juuston sijaan voi syödä monta kertaa kalliimpaa (ja parempaa).
Toisaalta hyvää vanhaa goudaa riittää leivälle yksi viipale, jotain oltermannipaskaa pitää jyystää viisi siivua, ennenkuin maistuu millekään.
Et tainnut ymmärtää tätä maalla-asujaa. Ei hän tietenkään ollut ymmärtämättä, että te ostatte kaiken ruoan kaupasta, on naurettavaa väittääkin, että hän ei olisi sitä ymmärtänyt. Luulen, että hän sen sijaan yritti saada sinut ymmärtämään, että teidän suuri ruokalasku ei todellakaan muodostu maidon, kananmunien ja muiden halpojen kotimaisten tuotteiden ostamisesta. Ilmeisesti olit vihjannut hänelle kotimaisen ruoan kalleudesta vai kuinka?
Sinun kannattaisi tehdä inventaario siitä, mitä syötte. Olen itse sinkku ja kuukauden ruokalaskuni on ehkä 80 - 100 euroa kuukaudessa korkeintaan. Syön monipuolisesti, kasvisvoittoisesti ja ehkä kovinkin terveellisesti. Makuni on harjaantunut jo lapsena pitämään "terveellisistä" mauista. Marjoja, ruisleipää, juureksia, pähkinöitä, kalaa jne.
Vierailija kirjoitti:
Et tainnut ymmärtää tätä maalla-asujaa. Ei hän tietenkään ollut ymmärtämättä, että te ostatte kaiken ruoan kaupasta, on naurettavaa väittääkin, että hän ei olisi sitä ymmärtänyt. Luulen, että hän sen sijaan yritti saada sinut ymmärtämään, että teidän suuri ruokalasku ei todellakaan muodostu maidon, kananmunien ja muiden halpojen kotimaisten tuotteiden ostamisesta. Ilmeisesti olit vihjannut hänelle kotimaisen ruoan kalleudesta vai kuinka?
Sinun kannattaisi tehdä inventaario siitä, mitä syötte. Olen itse sinkku ja kuukauden ruokalaskuni on ehkä 80 - 100 euroa kuukaudessa korkeintaan. Syön monipuolisesti, kasvisvoittoisesti ja ehkä kovinkin terveellisesti. Makuni on harjaantunut jo lapsena pitämään "terveellisistä" mauista. Marjoja, ruisleipää, juureksia, pähkinöitä, kalaa jne.
Sulla on kallis maku. Marjat, pähkinät ja kalat ovat kalliita elintarvikkeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ap ole yhtälaiset mahdollisuudet lähteä kalastamaan, pyydystämään pienriistää, sienestämään ja marjastamaan? Mitä tuossa niin parjasit näitä asioita. Tuskinpa kaupungin ympärillä ei ole piikkilanka-aitaa :D
T. Marjastava kaupunkilais-tolloMissäpäin marjastat? Voin kertoa, että täällä pk-seudulla lähimetsät on kyllä niin tarkkaan riivitty kaikista luonnonantimista kuin voi olla.
Kalastamiseen tarvitaan välineet, luvat ja mielellään vene. Pienriistaan taas metsästyslupa, -ase, -seuran jäsenyys ja se auto. Ellei sitten tyydy syömään auton alle jääneitä eläimiä.
Meillä on mökki Vihdissä, eikä ole ruuhkaa mustikka- tai sienimetsässä, tervetuloa. Toki on pikkuisen Nuuksiosta sivussa. Ja tarvii ne kalastusluvat ja -varusteet olla maalaisillakin.
En ole tuo aiempi vastaaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Marjastava kaupunkilais-tolloMissäpäin marjastat? Voin kertoa, että täällä pk-seudulla lähimetsät on kyllä niin tarkkaan riivitty kaikista luonnonantimista kuin voi olla.
Samat säännöt ja luvat tarvitsee myös maalla asuva. Sekä se auto on lähes välttämättömyys. Mutta sinullakin olisi em. mahdollisuus.
Se on eri asia viitsiikö nähdä vaivaa kun kaupastakin saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hänellä menee koko perheen syöttämiseen 150 euroa rahaa, kolmilapsinen perhe. Sanoin, ettei se ole mitenkään mahdollista, eihän sillä saa mitään.
Tollotuttavallapa on omat lehmät, mies metsästää, pihassa kanala, kasvihuone ja piha täynnä rehuja.
Omasta pihasta tulee perunat ja juurekset, kananmunat ja lihat, maito.
Eikä ymmärrä, kun sanon, että meidän on ostettava ne lihat ja maito ja munat kaupasta, eikä perunaakaan kerrostalossa kasvateta vuoden tarpeisiin. Eikä ymmärrä sittenkään. Kertoi, että oli kaupassa nähnyt, että perunat maksaa 70 senttiä kilo, maito 60 senttiä litra, kananmunia saa tiun parilla eurolla, halvemmallakin. Että mihin ne meidän rahat menee..
Meillä menee tonni. Tuhat euroa. Kyllä, 1000 euroa kolmilapsisen perheen ruokaan kuukaudessa. Tollon kommentti: "Härtsileijaa, pistäpä tuosta puolet säästöön, ei tee tiukkaakaan!"
Kyllä se olet sinä, joka tässä tapauksessa on tollo.
En valittanut, että 1000 euroa on paljon. Sanoin vain tollolle, ettei 150:llä eurolla pärjää kaupungissa.
ap
No tiukkaa tuo tekee maallakin, jos ei ole omaa tuotantoa. Tollo.
Meillä neljä lasta joista 2 urheilevaa teiniä. Syömme paljon kasviksia ja laadukasta lihaa. Käymme prismassa ja lidlissä riippuen kumpi matkan varrella on kun kauppaan tarvii päästä. Meidän ruokabudjetti on 450-650 €/kk ja tuo yläpään budjetti pitää jo sisällään jotkin synttärit tai muut juhlat. Viikkobudjetti on 250e sisältää ruoat, huvit, bensat jne. Hyvin tullaan toimeen, pk-seudulla yksi auto ja 3 bussikorttia.
Laskuihin/säästöön jää 3000e/kk.
Vierailija kirjoitti:
OT mut pakko kertoa: olin lapsena maalla serkkujen luona kesäisin, hämmästelin itsekseni sitä ruokamäärää joka oli aina tarjolla. Valtavia juustokimpaleita, paistia ja kastikkeita, kermaa ja maitoa ämpäreittäin. Kahvin kanssa vaikka mitä pullaa ja kahvikakkuja. Itse olin tottunut köyhänä stadilaispentuna yksinkertaiseen kotiruokaan, juhlaa oli jos sai cream crackerin. Vanhemmat ilmeisesti pisti mut kesäisin lihomaan maalaistaloon kun oli sellainen rimpula :)
"Valtavia juustokimpaleita" :D
Maalla ja kaupungissa ruokakulut selittyvät tuolla osittaisella omavaraisuudella, mutta kyllä se suuressa kaupungissa asuminen saattaa muutenkin ruokalaskuissa näkyä. Ihan jonkun Prismankin hintoja vertailtaessa ovat hinnat Helsingin Prismoissa selvästi korkeammat kuin esim. keskisuuren kotikaupunkini Prismassa.
Lisäksi suurissa kaupungeissa ostetaan enemmän ruokaa pikkukaupoista kuin pienemmissä kaupungeissa (eri asia on sitten kunnon maaseutu, jossa ei ole kuin yksi kallis Siwa). Olemme tehneet kauppakassihintavertailua Helsingissä asuvan siskoni kanssa, joka suosii useimmiten lähi-Alepaa, sillä ei viitsi lähteä autolla kauemmas ruuhkaan pyörimään, eikä bussissa viitsi kuljettaa paria muovikassillista ruokaa. Itse taas hurautan autolla kätevästi ja nopeasti lähistön suuriin marketteihin. Luonnollisesti siskoni perheellä menee paljon enemmän rahaa ruokaan.
En sitten tiedä, kuinka mielekästä tällainen vertailu on, sillä "elintasoeroa" tasaavat monet tekijät: pk-seudulla palkat ovat keskimäärin jonkin verran muuta maata korkeammat, eikä auto ole välttämättömyys. Mutta jos puhutaan ihan vain ruokaan kuluvista euromääristä. Eniten pk-seudun kalleus varmaan tuntuu pienituloisilla, kuten opiskelijoilla, lähihoitajilla tai teollisuuden työntekijöillä, joiden keskisuurissa kaupungeissa asuvilla kollegoilla tulot lienevät samaa tasoa, mutta ruokakassin hinta on alhaisempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on mökki Vihdissä, eikä ole ruuhkaa mustikka- tai sienimetsässä, tervetuloa. Toki on pikkuisen Nuuksiosta sivussa. Ja tarvii ne kalastusluvat ja -varusteet olla maalaisillakin.
En ole tuo aiempi vastaaja.
Entäpä jos ei ole mökkiä eikä autoa? Kyllä toi metsään lähteminen vaatii vähän paikallistuntemusta, ainakin tällaiselta yksinäiseltä naisihmiseltä. Vai meinaatko että hyppään Vihdin bussista jollain pysäkillä ja lähden siitä johonkin metsään rämpimään?
Kyllä ne marja- ja sienipaikat on sulle varmaan jo tutuiksi tulleet. En tykkää tollasesta jeesustelusta. Kyllä maalaiset ja kaupunkilaiset on niin eriarvoisessa asemassa noiden marjojen, sienien ja riistan suhteen.
Maalaisilla on yleensä se järvi siinä lähellä ja vene omassa rannassa. Tiedätkö, mitä esim. venepaikat maksaa Helsingin laitureissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me asutaan kaupungissa ja ruokaan menee sellainen 350 € kuussa. Meitä on 2 aikuista+7 lasta+koira
No huh, tota en kyllä usko.
Meitä on kaksi aikuista, asutaan pk-seudulla. Ruokaan menee n. 450-500 euroa kuussa. Emme osta mitään eineksiä, leivonnaisia emmekä roskaruokaa, syömme ainoastaan itse tehtyä kotiruokaa.
Minulla menee tuo yksin, siinä on pesuaineet, wc-paperit jne.
Järkyttää nää ruokalaskuni, enkä sipsiä ja sellaista ostele, joskus jonkun oluen.
Täytyy yrittää tsempata, mutta hyvää ruokaa on niin mukavaa syödä.[/
]Miksi vessapaperit ja pesuaineet lasketaan ruoaksi?
Tuo laskutapa ei ole oikea.
Ruoka on mitä syödään.
Kyllähän ne ruuat halvalla saisi kun söisi vain puuroja ja juureksia ja halvinta lihaa. Mutta ei kiinnosta säästää tässä kun ei rahasta kerran niin tiukkaa ole. En edes tiedä mitä menee kuukaudessa, menköön mitä menee kunhan jää jotain säästöönkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
OT mut pakko kertoa: olin lapsena maalla serkkujen luona kesäisin, hämmästelin itsekseni sitä ruokamäärää joka oli aina tarjolla. Valtavia juustokimpaleita, paistia ja kastikkeita, kermaa ja maitoa ämpäreittäin. Kahvin kanssa vaikka mitä pullaa ja kahvikakkuja. Itse olin tottunut köyhänä stadilaispentuna yksinkertaiseen kotiruokaan, juhlaa oli jos sai cream crackerin. Vanhemmat ilmeisesti pisti mut kesäisin lihomaan maalaistaloon kun oli sellainen rimpula :)
No hitsi, kyllä ne mun silmiin näytti valtavilta :)) kun kotona oli vaan sellasia pieniä kyrsiä tarjolla. Mutta ne maalaiset sai juustot suoraan meijeristä minne tilan maidot toimitettiin, ja olihan siellä syöjiäkin enemmän.
terv. se rimpulakinttu
Vierailija kirjoitti:
T. Marjastava kaupunkilais-tollo
Nuohan on niitä maalaistollojen touhuja nuo mainitsemasi asiat. Luuletko että AP menevänä kaupunkilaisena lähtee onkimaan kaloja, kävelemään metsään tuntikausiksi jonkun pienen linnun perässä, tai kyykkimään selkä vääränä sienien ja marjojen takia? Asun kaupungissa, mutta eipä ole metsään pitkä matka ja kesäisin ja syksyisin syön kyllä marjoja jos niitä sattuu kohdalle. Olen kyllä aikoinani kalastanut ja metsästänytkin kun asuin lapsena ja nuoruudessani korvessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No hitsi, kyllä ne mun silmiin näytti valtavilta :)) kun kotona oli vaan sellasia pieniä kyrsiä tarjolla. Mutta ne maalaiset sai juustot suoraan meijeristä minne tilan maidot toimitettiin, ja olihan siellä syöjiäkin enemmän.
terv. se rimpulakinttu
Tuo "valtavia juustokimpaleita" oli vaan hyvin ilmaistu :)
Meillä menee 150 e jo viikonloppuna. Ja ostan m itä haluan.