Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Parhaat vinkit työnhakuun – kysy ja keskustele to 28.1.!

27.01.2016 |

Miten tuon työnhaussa omat vahvuuteni esiin? Miten pääsen työhaastatteluun? Millainen on hyvä cv? Miten hyödynnän verkostojani?

Pikkulasten vanhempi – suunnitteletko paluuta työelämään kotivuosien jälkeen? Tervetuloa keskustelemaan työnhausta Vauva.fi:hin torstaina 28. tammikuuta! Jätä kysymyksesi jo etukäteen kommentteihin, selvitämme siihen vastauksen. Pirkanmaan työ- ja elinkeinotoimiston ja Työterveyslaitoksen asiantuntijat päivystävät keskustelussa torstaina klo 9–11 ja 14–15 ja vastaavat kysymyksiin.

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten muutun nuoremmaksi, kun työnantaja on sitä mieltä että olen liian vanha?

Vierailija
2/54 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö kaikkiin hakemuksiin laittaa automaattisesti mukaan esittelyvideo itsestä? Millainen sen pitää olla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoituksissa on yleensä aina henkilö jolta voi kysyä lisätietoja työpaikasta. Pitääkö hänelle ehdottomasti soittaa? Moniin työpaikkoihin on nykyään niin paljon hakijoita että linjat tukkeutuu soittoaikaan. Joskus tuntuu ettei työpaikasta edes keksi kysyttävää.

Vierailija
4/54 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten saataisiin suomalaiset työnantajat arvostamaan ulkomaalaisia tutkintoja ja ulkomalta hankittua työkokemusta? Niitä pidetään vähempiarvoisina, ulkomaalainen tutkinto on Suomessa melkein kuin vessapaperia tai korkeintaan jokin kirjekurssina tehty lipare. En nyt tarkoita sitä, että pitäisi ylistääkään, mutta toivoisin tasavertaista kohtelua, jos kerran halutaan kilpailla osaavasta työvoimasta. Suomalainen, jolla on ulkomaalainen tutkinto on melkeinpä pohjasakkaa työnhaussa.

Vierailija
5/54 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon hakenut monia kymmeniä työpaikkoja, mutta en pääse edes haastattelunn!!! Alan olla ihan hermona kun lapsen pitäisi mennä syksyllä hoitoon, mutta mulla ei oo työpaikasta tietoakaan. Missä vika?!? Oon palvelualalla. 

Vierailija
6/54 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kääntää vahvuudeksi kolme alle kouluikäistä lasta? Miten vakuuttaa että on toimiva verkosto ympärillä ja mieskin voi hoitaa lapsia? Liian usein lapsenhoitoa kysytään haastattelussa vain äidiltä, on heillä isäkin. Miten toimia?

Vierailija
7/54 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukevatko työnanantajat edes yleensä kaikki hakemukset, niitähän voi tulla satoja? 

Vierailija
8/54 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just pähkäilen hakemuksen kanssa että kuinka monta suosittelijaa pitäisi olla. PItääkö kaikkien olla pomoja vai voiko olla muitakin esim työkavereita? En halua kerto nykyisessa työpaikassani että haen uutta eli suosittelijat ovat siis aiemmasta työpaikasta. 

Vierailija
9/54 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi alkaa hakemaan töitä mutta en suoraan sanoen tiedä mistä alottaisin,. Oon kotona kahden lapsen kanssa (5v,3v). Määräaikasuus päättyi jo ennen esikoisen syntymää enkä ole sen jälkeen tehnyt mitään työtä. Mietin että voisin hakea johonkin koulutukseenkin. Mitä tukia voin silloin saada eli pystyykö niillä elämään vai jatkanko työn hakua?

Vierailija
10/54 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 55-vuotias, eikä minun ole ikinä tarvinnut hakea työpaikkaa, aina on kutsuttu. Nyt pitäisi - ja olen ihan halvaantunut. Pitäisi olla cv ja portfoliot, ja vaikka olisi kuinka hienot, niin ikä. Kuitenkin pitäisi vielä 10 vuotta olla työelämässä mukana. Masentaa.

Vierailija
11/54 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten erottua hakemuksessa? Toimistotyöntekijän paikkaa voi hakea 200 ihmistä, miten minä erotun joukosta? Lisäkoulutustakin olen hankkinut, silti en pääse haastatteluihin.

Vierailija
12/54 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi kärkäs kommentti, mutta voisitteko antaa joitakin uusia, oikeita ja toimivia vinkkejä? Hiljattain työttömäksi joutuneena olen osallistunut useampaan eri tahojen (TE-toimisto, ammattiliitto ja oppilaitos) järjestämään työnhakuvalmennukseen. Jokaisessa niistä on toisteltu puhki kulutettuja itsestäänselvyyksiä, kuten:

- räätälöi CV

- tuo motivaatiokirjeessä peliin persoonasi

- soittele firmoihin

- ole työhaastattelussa iloinen ja oma itsesi

Valitettavasti en usko sellaisen henkilön voivan ylipäänsä työllistyä, joka ei ole onnistunut itsenäisesti löytämään noita vinkkejä tai jopa keksimään niitä itse.

Lisäksi on tullut ohjeita, jotka ovat suorastaan vaarallisia:

- perusta firma (todella hieno ohje jollekin ylikoulutetulta alalta tulleelle ilman pääomaa ja ilman työkokemusta)

Jos on vinkkejä mitä oikeasti voi tehdä tänä massatyöttömyyden aikana, niin niitä esille, kiitos. Esimerkiksi, useat firmat potevat ankaraa työvoimapulaa, mutta siellä ei kellään ole aikaa eikä resursseja käydä läpi mahdollisesti kallista ja turhaa rekrytointiprosessia, jos sopivaa tekijää ei löydykään – tai jos löytyy joku, joka osoittautuu rahanhukaksi. Ainoa tapa saada tuollainen työpaikka olisi ajautua heidän kanssaan yhteistyöhön työelämän kautta. Miten pätevä työtön voi löytää reitin sinne rakennukseen ja päästä näyttämään taitojaan? Millaisia apuja TE-toimistolla on tarjota? Itse käydessäni kysymässä työllistämistukea, virkailija totesi että minun pitäisi olla ainakin 5 kk työttömänä ennen kuin sitä voidaan myöntää. Ilmaista työtä en saisi mennä tekemään, silloin minulta evättäisiin työttömyystuki.

Miten homma pitäisi hoitaa?

Vierailija
13/54 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ulkomailta hankittua työkokemusta ei pidetä relevanttina?

Vierailija
14/54 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö olla LinkedInissä tai mitä siellä yleisestikin pitää tehdä että näyttäisi hyvältä? Kuinka paljon työnantajat katsovat että kuinka monta kontaktia kenelläkin on ja kuinka aktiivinen se on LinkedInissä?

Vierailija
15/54 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lähettää sähköpostilla hakemuskirjeen ja CV:n mitä kannattaa kirjoittaa saatetektiksi?

Vierailija
16/54 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pyydetään videotervehdystä, mitä ihmettä siinä pitää sanoa?

Vierailija
17/54 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkkejä nuorelle, vasta valmistuvalle työnhakuun? Tutkintoni ei ole siis valmis, mutta haen jo toki töitä.

Kannattaako myös työpaikkoihin soittaa aina perään? Osa sanoo, että ei, koska se ärsyttää kiireisiä työnantajia, varsinkaan, jos ei ole mitään fiksua kysyttävää. Mutta jotkut taas sanoo, että kannattaa, koska jää paremmin mieleen. Mitä siis tehdä? En valitettavasti osaa lukea työnantajien ajatuksia...

Vierailija
18/54 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukevatko työnanantajat edes yleensä kaikki hakemukset, niitähän voi tulla satoja? 

Ei lueta. Siksi kannattaa olla ensimmäisten 10-20 joukossa.

Vierailija
19/54 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten saan töitä omalta alaltani, kun olen valmistunut jo muutama vuosi sitten enkä ole tehnyt oman alan töitä kuin puoli vuotta ja esimieskokemus uupuu kokonaan? Haluaisin ehdottomasti tulevaisuudessa työskennellä esimiestehtävissä.

Vierailija
20/54 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin kysyisin, että miten saada oman alan töitä, kun kaikki vaatii vähintää 3 vuoden työkokemusta alalta.. Työkokemusta alalta vain harjoittelun verran (5kk). Muuten työkokemusta kyllä noin viiden vuoden alalta.

Ketju on lukittu.