Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mielenterveysongelmaiset töissä!

Vierailija
26.01.2016 |

Käykö kukaan sellainen töissä, jolla on jonkin asteisia mielenterveysongelmia? Kerro itsestäsi ja ongelmistasi halutessasi! Millainen tilanne sinulla on, jos et pysty käymään töissä? Aloin miettimään että mielenterveysongelmat ovat aika yleisiä, olisi kiva kuulla kuinka moni pystyy töihin niistä huolimatta!

Kommentit (21)

Vierailija
21/21 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on MAD (pun not intended), joka on kehittymässä enemmän depression suuntaan näin iän myötä. Olen ollut sairas vuosikausia, mutta en kertaakaan saikulla töistä. Työ pitää mut järjissäni, enkä voi korostaa riittävästi, kuinka tärkeää työssä käyminen on. Kulttuurialan koulutuksen saaneena pätkä- ja silpputyöläisenä en kuitenkaan saa aina tehdä töitä, ja tälläkin hetkellä olen vain osa-aikaisena parissa eri hommassa. Taloudellinen epävarmuus ja tyhjän panttina oleminen on rankempaa kuin toimisto-orjuus ikinä.

Olen ollut lääkityksellä vuosia ja se toimii tosi hyvin. Olin välillä ilman, mutta oireet palasivat. Tuntui järjettömältä kärsiä, kun tiesin, että elää voi ihan normaalistikin. En ole koskaan puhunut työpaikalla mielenterveydestäni, koska stigma on yhä olemassa aika voimakkaana. En usko, että kukaan arvelisi minussa olevan mitään vikaa. En ole puhunut asiasta edes perheeni kanssa, vain aviomieheni ja muutamat ystäväni tietävät asioiden todellisen laidan.

Kuulostaa tutulta, tosin itse en ole lääkitystä uskaltanut hakea, koska pelkään sivuoireita kuin ruttoa. Ahdistuneisuushäiriöinen ja masentunut olen, työkykyinen kuitenkin, tosin hammasta purren. Ja asian olen pitänyt tiukasti salassa, juurikin tuon stigma-riskin vuoksi ja muutenkin haluan pitää ns. normaalin ihmisen auran ympärilläni. Mies tietää kuten sinullakin, samoin pari läheistä, mutta en ole kertonut kuin pintaraapaisun ongelman syvyydestä heille. Toimin alalla, jossa ulosanti on tärkeää ja työ vastuullista. Pidän kyllä työstäni ja hallitsen sen erinomaisesti, mutta oireet tekevät siitä ajoittain todella raskasta.

Tiedän, että lääkitys voisi helpottaa, mutta kun en uskalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla