Lapsetonko voisi tietää enemmän lapsista ja lasten kasvattamisesta? Yksi isoimmista aivopieruista koskaan
Silloin tällöin näkee esillä sellaista väittämää, että "Kyllä lapsetonkin voi tietää paljon lapsista ja lasten kasvatuksesta, jopa enemmän kuin moni sellainen ihminen, jolla on omia lapsia. Ei tuon asian ymmärtämiseen ole pakko omia lapsia olla."
Tämä on yksi naurettavimmista väittämistä, mitä on olemassa. Lapsettomat ihmiset ainoastaan KUVITTELEVAT tietävänsä noista asioista jotain, vaikka eivät todellisuudessa tiedä niistä yhtään mitään.
Kommentit (21)
Entäs sitten he, joilla on kasvatusalan koulutus?
Totta! Minäkin kuvittelin niin ennenkun sain oman lapsen :)
No sitten lääkäri ei voi hoitaa sairasta, jos ei ole käynyt samaa sairautta läpi.
Ei missään nimessä ENEMMÄN, mutta paljon voivat tietää.
Itselläni ei omia lapsia vielä ole, mutta olen ollut päiväkodissa töissä 6 vuotta. Vaikka ei omia lapsia ole, niin silti koen tietäväni aika paljon lapsista ja heidän kasvatuksesta.
Välillä tuntuu että jotkut äidit -vaikka lapsia olisi useampikin- eivät ymmärrä eivätkä tiedä lastenkasvatuksesta ja -kehityksestä tai lapsipsykologiasta yhtään mitään. Its eäitinä olen sitä mieltä että todellakin on joitain lapsettomia jotka ymmärtävät paremmin kuin jotkut vanhemmat.
Lapsetonkin on ollut lapsi, joten kyllä hän jotain tietää. Ja kyllä minäkin tiesin aika paljon lasten kasvatuksesta jo ennen kuin sain omia lapsia. Ei kasvattaminen mitään rakettitiedettä ole mutta vaatii tiettyä kypsyyttä, jota kaikilla biologisilla vanhemmilla ei ole.
Minun lapsella on hoitajana aivan ihana parikymppinen nainen, jolla ei omia lapsia ole, mutta taatusti tietää lastenhoidosta hurjan paljon! Häneltä olen saanut myös paljon toimivia vinkkejä miten toimia uhmaikäisen kanssa.
Jep, kyllä Eerikankin isä osasi lapsen kasvattaa, olihan hänellä lapsi, joten hän oli lapsen kasvatukseen automaattisesti lapsettomia pätevämpi.
Meidän päiväkodin hoitajat tietää taatusti enemmän lapsista kuin minä :D Esimerkiksi yhdellä heistä ei ole omia lapsia, mutta työkokemusta +10 vuotta. Minä olen ollut äiti vähän reilun vuoden.
Entä jos on 9 pikkusisarusta eli joutunut käytännössä koko ikänsä hoitamaan vauvaa? Mutta ei kumminkaan halua omia lapsia koska on kokemusta miten niiden kanssa muun elämän voikin sitten unohtaa xD nimim. Isosisko x 9
Mulla on lapsi (täyspäisen oloinen teini) mutten silti tiedä lapsista tai lastenkasvatuksesta noin yleisesti ottaen yhtään mitään.
Tuo väite on sellainen, jonka kuulee katkerien äitien suusta, kun he kokevat olevansa epäonnistuneita äiteinä. Yrittävät tuolla pönkittää omaa itsetuntoaan.
Ja itsekö kuvittelet, että koska olet pukannut maailmaan yhden kakaran jolla on YHDENLAINEN temperamentti ja persoonallisuus, SINÄ tiedät kasvatuksesta jotain enemmän? Jotain yleistettävää, jota ei voi lapsettomana löytää mistään kirjasta tai työkokemuksesta? Koska SINÄ olet YHDEN lapsen kasvattanut, sinä voit perustaa kaikki argumenttisi siihen että SINÄ OLET ÄITI? Ok.
Kunhan edes sitten nämä vanhemmat tietävät.
No enpä tiedä. Omasta puolestani voin allekirjoittaa väitteen. Minulla oli lasten kasvatuksesta selkeät ja varmat mielipiteet, kunnes sain oman lapsen. Olin siis tavallaan ainakin omasta mielestäni etevämpi kasvattaja silloin, kun minulla ei vielä ollut omakohtaista kokemusta aiheesta.
Ehkä sitten olen katkera.
:)
Olin (lapsettomana) monta vuotta eri perheissä lastenhoitajana (kasvatusalan koulutuksella). Monesti ajattelin että kaikenlaiset kädettömät ja aivottomat epäsensitiiviset jotka eivät asiasta juurikaan mitään ymmärrä sitä lapsia saavatkin.
Sain omia lapsia ja edelleen ajattelen että aikoinani ymmärsin ja osasin paljon enemmän kuin osa näistä vanhemmista.
Voiko historianopettajakaan oikeasti opettaa mitään historiasta, kun ei ole elänyt opettamaansa aikaa? Tai kirjailija kirjoittaa murhasta, jollei ole itse murhannut? Tai psykologi auttaa ongelmissa, joita ei ole itse kohdannut?
Minä ainakin lapsettomana sinkkumiehenä neuvon hyvinkin hanakasti lasten vanhempia. Monet ovat ihan kiitelleet vihjeistäni. Sinkkuna on helpompi nähdä asiat ulkopuolisen silmin ja tuoda niihin uusia näkökulmia. Kukaan ei ole vielä koskaan pahoittanut mieltään neuvoistani, miten kasvattaa lapsi oikealla tavalla. Päin vastoin: on pyydetty jopa lisää arvokkaita kasvatusneuvoja! Monesti on sanottu, että tosiaan. Tuotakaan en ole ennen huomannut! Neuvon mielelläni perheellisiä arkisissa kasvatusasioissa.
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin lapsettomana sinkkumiehenä neuvon hyvinkin hanakasti lasten vanhempia. Monet ovat ihan kiitelleet vihjeistäni. Sinkkuna on helpompi nähdä asiat ulkopuolisen silmin ja tuoda niihin uusia näkökulmia. Kukaan ei ole vielä koskaan pahoittanut mieltään neuvoistani, miten kasvattaa lapsi oikealla tavalla. Päin vastoin: on pyydetty jopa lisää arvokkaita kasvatusneuvoja! Monesti on sanottu, että tosiaan. Tuotakaan en ole ennen huomannut! Neuvon mielelläni perheellisiä arkisissa kasvatusasioissa.
:,DD Oletko sukua Mies29 + 1v:lle? Se kirjoittaisi tällaisia vielä tosissaan...
Sä olet se sama trolli kuin tuossa lapsettomat saavat levätä työpäivän jälkeen jutussa?