Onko joku tehnyt itselleen kapselivaatekaapin, projekti 333 tms?
Kiinnostaisi, koska tuo siisti työpukeutuminen aiheuttaa minulle päänvaivaa. Millaisia vaatteita olette valinneet ja onko ollut toimiva systeemi.
Minulla on niin vähän vaatteita, että pitää aloittaa lähes tyhjältä pohjalta.
Kommentit (7)
Tarkoittaa, että harkittu ja rajattu vaatemäärä käytössä.
olen kerännyt vaipoista kaakut ja tehnyt niistä jo vuosia ennätysvaippakakun. naapurit vähän valittelee, mutta samapa tuo. minullahan on tähän oikeus. idea ei tosin ole omani!
Mulla on aina ollut päinvastainen ongelma, vaatteita on ollut tosi paljon, ja on vieläkin. En ole varsinaisesti vetänyt P333:a läpi, mutta katsellut paljon muiden kapseleita, piirrellyt paperille omia lempivaatteita, pakannut välillä osan vaatteista ylähyllylle jne. Ajatuksena siis on ollut hankkia "liimaa" niiden ihanien persoonallisten vaatteideni yhdistäjiksi.
Perinteiset kapselit ei oikein sovi mulle, koska musta, valkoinen ja harmaa vaan ei yhtään käy mun naamaan. Samoin jakkupukutyyli ei ole yhtään mua, onneksi meillä töissä voi pukeutua melko casualisti.
Mulla tämä pähkäily on auttanut värikoordinoinnissa: käytän siis nykyään viininpunaista, suklaanruskeaa, nudea, kermanväristä ja murrettuja vihreitä. (mustaa edelleen alaosissa ja asusteissa). Samoin olen miettinyt vaatekappaleiden linjoja: mulle käy parhaiten mekot, joissa on leveä helma, ja sellaisten kanssa villatakin pitää olla melko lyhyt. Tai vaihtoehtoisesti kunnolla pitkä villatakki, jota käytän kapeiden housujen kanssa. Kenkien pitää käydä sekä housuihin että hameisiin.
Eli mä sanoisin että ekana pitää selvittää itselle imartelevimmat värit ja leikkaukset, ja sitten hitsata kokonaisuudet niihin.
Joo. Kaksi vuotta olen käyttänyt Projekti 33/3:a, tämän vuoden ajattelin pärjätä 100 vaatteella (lasken mukaan alusvaatteet ja sukat). Tosin luppuunkuluneen vaatteen saan korvata jollain toisella.
Itse lähden aina liikkeelle alaosista: mitä kenkiä pitää olla (sää, työolosuhteet, muut menot), millaiset alaosat niiden kanssa menee, ja yläosat valikoituu sitten niiden mukaan. Omalla työpaikallani on hyvin rento meininki, joten voin käyttää ihan samoja vaatteita mitä käyttäisin vapaa-ajallani, farkkuja ja t-paitoja kesällä, villapaitoja talvisin. Itselläni vaikuttaa valintoihin myös se, että haluan pestä vain täysiä koneellisia, joten vaatteita voi olla vain kahdesta eri pyykkikategoriasta.
Lähdin kokeilemaan pari vuotta sitten Projekti 33/3:sta ihan sen takia, koska minulla on aivan liikaa vaatteita, ja siltikään ei koskaan tunnu olevan mitään päälle pantavaa. Vähän jotain uutta pitäisi saada ostaa... Ja se tunne ei ole hävinnyt minnekään näiden vuosien aikana. Ostaminen on onneksi silti vähentynyt, koska uusia vaatteita ei saa käyttöön ennen kuin kausi vaihtuu, joten en ole sitten ostanut paljoakaan vaatteita kaapin perälle homehtumaan.
Ap ajatteli noudattaa tätä ohjetta. Minäkään en halua pelkkää mustaa jakkupukutyyliä.
.
http://www.stylebookapp.com/stories/work_capsule.html
VIelä pitäisi löytää kivoja vaatteita.
Facebookkiin on perustettu nyt alkuvuodesta Capsule wardrobe Finland -niminen ryhmä, jossa voi keskustella suomeksi kapselivaatekaapeista ja siihen liittyvistä teemoista. Tervetuloa vaan sinne kaikki kapseleista ja puvuston kehittelystä kiinnostuneet:)
Häh? Mä aattelin että joku aikakapseli johon tyypilliset vetimet sinetöiden ja saa avata joskus 2080 :D