Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauva 8kk syö öisin kaksi kertaa

Vierailija
25.01.2016 |

Huomenta!
Kyselisin täälläkin vähän galluppia ja torstaina neuvomassa sit myös, et kuinka yleistä on, että 8kk:n ikäinen syö kaksi kertaa yöllä? Mitä oon googlaillut, niin 6kk:n iässä pitäs imetyksen loppua öisin? Ja 3-4kk ikäinen vauva nukkus jo 5-6h putkia öisin.. Meilläpä ei. Viime yönä nukku 18:30-7:30, ja heräs 22:30 ja 03:15 syömään. Ja hän siis ihan syö paljon, sellainen 200ml maitoa kummallakin kerralla.
Päivisin syö myös hyvin soseita ja maitoa.
Yhden yösyötön vielä ymmärtäisi tässä idässä, mutta kaksi tuntuu jo olevan liikaa..
En voitti unikouluakaan pitää, jos vauva oikeasti nälkäinen.
Mitä mielipiteitä ja kokemuksia?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hitsi tätä ennakoivaa, toivottavasti saitte selvää että torstaina neuvolassa, ja unikoulua en viitsi pitää. Ja idässä =iässä :)

Ap

Vierailija
2/22 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syö samanikäinen vielä 2-4 kertaa yössä. Ei ole tullut edes mieleen, että olisi jotenkin omituista tai liikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovin aikaisin menee yöunille. Meidän 8,5kk syö yöllä kerran. Menee nukkumaan 21 jälkeen ja herää kolmen jälkeen syömään. Aamulla herää seitsemän aikoihin.

Vierailija
4/22 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kohta 11 kk vauva. Uni tulee yleensä jo 19:00 - 19:30 ja ensimmäisen kerran heräillään puolen yön aikaan. Toisen kerran 03:00 - 04:00 aikaan ja meilläkin menee noin 200 ml kerralla, nälkä siis on. Päivisin syö ihan normaalisti. Lääkäri neuvoi että pitäisi yrittää lopettaa yösyömiset antamalla vettä, tuttia tai vaan huudattamalla pidempään (joo, haloo!) mutta ei tämä nyt meitä ihan hirveästi haittaa. En viitsi stressata itsekään kun on muuten iloinen poika. Eiköhän nuo yösyömiset lopu ennen kouluikää :)

Vierailija
5/22 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, lapset on yksilöitä. Oletko kuullut?

Minusta ei kuulosta yhtään oudolta.

Vierailija
6/22 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en oo koskaan ymmärtänyt, mihin tuo väite, että yösyömisen pitäisi muka loppua 6 kk:n iässä, perustuu. Tai siis joo, ymmärrän, että sitä voi käyttää jonkinlaisena tilastollisena esimerkkinä, mutta kun kuulemma joissain neuvoloissa terveydenhoitajat kuulemma sanovat, että tuossa iässä sen yösyömisen muka pitäisi kaikilla loppua. Meidän neuvolassa terveydenhoitaja ei ole neuvonut asiasta mitään, eikä oikeastaan edes kysynyt, jos ei yleistä kysymystä öiden sujumisesta lasketa.

-

Vauva menee sen verran aikaisin unille, että ihan ymmärrettävää, että tulee kaksi syöttöä. Ehkä uniryhmi muuttuu, kun vauva kasvaa, samalla syötöt vähenevät ja lopulta sitten loppuvat.

Vierailija
7/22 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne lapset, jotka nukkuu puolivuotiaista eteenpäin ilman yösyömistä, on oikeasti harvinaisuus. Ja hyvä niin; alhainen verensokeri on lapsen aivoille haitallista, ja esimerkiksi sinun lapsesi ruokaväliksi tulisi yön aikana  13-14 tuntia, mikä on liikaa useimmille aikuisillekin.

Tilastollisesti yö kestää tuon ikäisellä klo 23 - 05, eli kuusi tuntia. Jos siis lapsi on kuusi tuntia syömättä, katsotaan että lapsi nukkuu yön syömättä.  Sun lapsella tuo väli on nyt neljä tuntia, mikä on täysin normaali väli nukkua syömisten välissä tuon ikäisellä, yölläkin. Lapsesi nukkuu lisäksi todella pitkät yöunet, harva tuonikäinen nukkuu noin pitkän yön. On ihan luonnollista että siinä välissä pitää välillä tankata. Kun lapsi herää siihen että verensokeri on alhainen, lapsella on tukala, pahoinvoiva olo ja hän voi kokea nälän ihan fyysisenä kipuna. Silloin on tärkeää antaa ruokaa, lapsi tarvitsee sitä. 

Eli katso enemmän lasta kuin tilastoja. Neuvolan tilastoissa lapset on aina jotain ihmeolentoja, jotka ensinnäkin elää lähinnä pyhällä hengellä ja toisekseen eivät juuri vaadi hoivaa ja huomiota. Kun katsoo neuvolan suosituksia, voisi kuvitella että kunnon vauva on kuin nukke, joka siemaisee millin maitoa silloin tällöin, lopun ajan tillittää kiltisti lelujaan ja sanoo kerran vuorokaudessa että "öh". Paitsi kuusikuisesta eteenpäin, jolloin hän alkaa jo selkeästi artikuloiden tapailla äidinkielensä yleisimpiä verbejä.

Että jos sulle ei ole syntynyt neuvolan suositusvauvaa vaan ihan vaan tavallinen pieni ihminen, niin älä ressaa, anna lapselle ruokaa kun lapsella on nälkä. 

Vierailija
8/22 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs vauva syö päivällä?

Vierailija
9/22 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän nuorimmainen söi 2-6 kertaa yössä koko ensimmäisen vuoden, koskaan ei voinu tietää kuinka monta kertaa poika herää. Viikko 1.v synttäreiden jälkeen siirsin hänet veljen kanssa samaan huoneeseen ja lopetin imetyksen ( söi vain enää illalla ja yöllä maitoa). Ei oo sen jälkeen heränny kertaakaan yöllä ja poika nyt 2-vuotias. Esikoinen lopetti yösyömisen 11kk iässä, hän söi siis kerran aamuyöllä. Tämän tapauksen hoidin vesipulolla josta tais 2 yönä hörpätä ja jatkoi uniaan....mä odottaisin sinne vuoden ikään asti ainakin jos itsestään lopettaisi yösyömisen. Kiinnitä myös huomiota miten vauva syö yöllä, vetääkö vatsansa täyteen vai hörppääkö vähän vaan vai haluaako vaan läheisyyttä? Jos syö vielä kunnollani mä antasin syödä. Mä oon vaan vähän avittanu lapsia kun oon huomannu, että siitä tissistä hörpätään minuutin ja sitten jatketaan unia...

Vierailija
10/22 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä lopettaa yöimetyksiä 6 kk iässä, se on vain aikaisin ajankohta, jolloin sen saa tehdä. Monilla vauvoilla on nälkä öisin myö tuon iän jälkeen. 2 krt herätys yössä on todella vähän! Nauti! Meillä herättiin tuossa iässä ainakin 5 krt yössä, joskus enemmän, joskus vähemmän.

Minä imetän öisin yhä 1v 4 kk ikäistä, koska se takaa itselleni parhaat unet. Taapero herää yleensä 3 krt yössä tissille. Siinä 1,5 v iässä ajattelin vieroittaa yötissistä. Lapsentahtisesti mennään.

Vierailija
11/22 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne lapset, jotka nukkuu puolivuotiaista eteenpäin ilman yösyömistä, on oikeasti harvinaisuus. Ja hyvä niin; alhainen verensokeri on lapsen aivoille haitallista, ja esimerkiksi sinun lapsesi ruokaväliksi tulisi yön aikana  13-14 tuntia, mikä on liikaa useimmille aikuisillekin.

Tilastollisesti yö kestää tuon ikäisellä klo 23 - 05, eli kuusi tuntia. Jos siis lapsi on kuusi tuntia syömättä, katsotaan että lapsi nukkuu yön syömättä.  Sun lapsella tuo väli on nyt neljä tuntia, mikä on täysin normaali väli nukkua syömisten välissä tuon ikäisellä, yölläkin. Lapsesi nukkuu lisäksi todella pitkät yöunet, harva tuonikäinen nukkuu noin pitkän yön. On ihan luonnollista että siinä välissä pitää välillä tankata. Kun lapsi herää siihen että verensokeri on alhainen, lapsella on tukala, pahoinvoiva olo ja hän voi kokea nälän ihan fyysisenä kipuna. Silloin on tärkeää antaa ruokaa, lapsi tarvitsee sitä. 

Eli katso enemmän lasta kuin tilastoja. Neuvolan tilastoissa lapset on aina jotain ihmeolentoja, jotka ensinnäkin elää lähinnä pyhällä hengellä ja toisekseen eivät juuri vaadi hoivaa ja huomiota. Kun katsoo neuvolan suosituksia, voisi kuvitella että kunnon vauva on kuin nukke, joka siemaisee millin maitoa silloin tällöin, lopun ajan tillittää kiltisti lelujaan ja sanoo kerran vuorokaudessa että "öh". Paitsi kuusikuisesta eteenpäin, jolloin hän alkaa jo selkeästi artikuloiden tapailla äidinkielensä yleisimpiä verbejä.

Että jos sulle ei ole syntynyt neuvolan suositusvauvaa vaan ihan vaan tavallinen pieni ihminen, niin älä ressaa, anna lapselle ruokaa kun lapsella on nälkä. 

Mun on pakko sanoa, että vaikka olen enimmäkseen kanssasi täysin samaa mieltä, niin se, miten nuo neuvolan tilastot näyttäytyvät, riippuu kyllä ihan hirveästi terveydenhoitajasta. Meillä on tosi kokenut th, hän on ollut lähes 20 vuotta lastenneuvolassa ja on muutenkin mukava ja järkevä ihminen, ja meillä ei ole kyllä koskaan tullut sellainen olo, että lasten pitäisi jotenkin sopeutua neuvolan mielestä johonkin muottiin tai toimia jonkin kaavan mukaan. Th ei ole koskaan sanonut, että "tässä iässä pitäisi jo sitä tai tätä", ja ylipäätään ei ole tuputtanut mitään tapaa tai tietoa. Kokemustaan ja tietojaan hän on kyllä käyttänyt esimerkiksi siten, että jos olen tuskaillut jonkin hankalan vaiheen kanssa, hän on sanonut, että yleensä siinä ja siinä iässä helpottaa (esim. kun esikoinen meni pikkuvauvana tosi myöhään nukkumaan). 

-

Mistään asiasta ei ole meidän neuvolassa koskaan nillitetty. Yksi painokontrolli on ollut, mutta sekin oli siinä hengessä, että th haluaa vain seurata, ettei ole mitään poikkeavaa. Se esitettiin siis vain keinona varmistaa, että lapsella on kaikki kunnossa, ei kritiikkinä vanhempien tapaan ruokkia lastaan.

-

Toivoisin vain, että kaikilla muillakin olisi näin hyvä neuvola!

6

Vierailija
12/22 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vuoden ikäinen herää vielä kerran yössä. Ollaan yritetty antaa vettä ja joskus odotettu josko nukahtaisi uudestaan. Kuitenkin usein tulee annettua maitoa jos huuto senkun yltyy.

Vierailija
13/22 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä viime viikolla 5kk neuvolassa neuvottiin lopettamaan yösyöminen, jota aluksi vähän ihmettelin...

Tavallaan kuitenkin sen ymmärrän, sillä tyttö nukkui 3kk - 4kk koko yöt (21:00-08:00), sitten 4kk iässä alkoi taas heräämään kolmen aikoihin syömään. Nälkä hänellä ei ole, siitä on vain tullut tottumus.

Nyt olen öisin koittanut tutilla rauhoittaa, välillä nukahtaa sen avulla, välillä taas tarvitsee maidon. Tyttö ei kyllä useinkaan edes syö kaikkea, vaan nukahtaa jo parin imun jälkeen (en nosta häntä pinnasängystä pois, vaan syötän siinä), joten olen varma että hänellä ei ole nälkä, vaan tapa josta koitetaan päästä eroon.

Olen kuitenkin vähentänyt yömaidon entisestä 120 millistä 90 milliin, ja seuraavaksi vähennän sen 60 milliin.

Äh, eipä tästä sinulle, AP, mitään apua ollut, mutta kommentoinpa nyt kuitenkin. :)

Vierailija
14/22 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai se ole ihme jos vauva menee yöunille noin aikaisin kuin 18.30 niin ei millään nuku aamuun asti syömättä jopa 2 krt.

Meillä vauvat meni yöunille 21-22 ja heräsivät 8-9.

Tyttö söi kerran yössä  0-3kk ja sen jälkeen nukkui täydet yöt.

Poika söi 2 krt yössä 0-3kk ja sen jälkeen kerran yössä ja 8kk nukkui täydet yöt.

Laita myöhemmin yöunille ja kun menee nukkumaan massu täynnä niin ainakin toinen yösyöminen jää pois. Ja vähän ajan päästä ei tarvitse enää yöllä ruokaa jos vaan syö päivisin todella hyvin.

Vierailija
15/22 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko siis kertoa miksi laitat 8kk nukkumaan JO 18.30???!!!

Vierailija
16/22 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki voin kertoa! :D

Siksi koska lapsi on todella väsynyt, ollaan yritetty viihdyttää, seurustella, sylitellä jne. Hänellä menee vain entisestään hermo. Ja annoin viime yön vain esimerkiksi, yleensä lapsi nukkuu 19-19:30-06-06:30.

Eilen hän ei nukkunut hyvin päikkäreitä, joten siksi väsy tuli jo ennen kuutta ja sain kuitenkin venytettyä vähän yli kuuteen.

Senkin olen huomannut, että mitä pidempään vauvaa valvottaa ja sitä väsyneempi hän on nukkumaan mennessä- hän herää aikaisemmin, kun jos antaa mennä hänen tahdon mukaan nukkumaan, niin hän nukkuukin pidempään.

Hän syö päivisin ihan liha-kasvissoseita,marja-ja hedelmäsoseita. Puurosta ei tykkää. Iltavelli ollaan usein annettu ennen nukkumaanmenoa.

Kiitos kommenteista! Itsekin olen tosiaan sitä mieltä, että antaa syödä, jos on nälkä.

Mutta kiinnosti vaan tietää, onko tämä ihan yleistä :)

Ap

Vierailija
17/22 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itsekään haluaisi olla noin pitkää aikaa syömättä tai varsinkaan juomatta! Harva aikuinen on 12-13 tuntia juomatta.

Me kokeiltiin ensimmäisen kerran lopettaa yöimetyksiä 11kk iässä. Ei onnistunut. 1,5vuoden iässä tyttö alkoi vaikuttaa viltä että olisi valmis nukkumaan ilman yöimetyksiä ja yövieroitus onnistuikin täysin kivuttomaksi. Yöunet kyllä lyhentyivät samalla pari tuntia...

Tiedän että tämän ikäisille ei ehkä kannattaisi enää antaa tuttipulloa, mutta me ollaan jätetty vesipulloksi sängyn viereen sen jälkeen, kun lopetin yöimetyksen. Tyttö ottaa siitä toisinaa itse vettä. (pakko olla tuttipullo, koska muuten lapsi unisena loiskuttaa vettä) Mua tekee niin pahaa ajatus, että lapsella olisi jano ja kieltäisin juomasta vettä.

Vierailija
18/22 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella hyvin nukkuva vauva, jos herää vain kahdesti yössä. Onnea ja nauttikaa!

Vierailija
19/22 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kokeillut että noin kuuden maissa 20-30 min tirsat, jolloin jaksaa valvoa tuonne kasiin-puol ysiin. 

Sitten iltapuuro + mahdollisesti maitoa perään, unille ja yö saattaa mennä yhdellä syötöllä. Meillä näin.

Jos laitan liian aikaisin nukkumaan, niin tarvii 2 yösyöttöä, jos menee vähän myöhemmin yöunille, niin yksi syönti yöllä riittää, joskus nukkuu aamuseiskaan ilman syöntiäkin. Se kyllä useimmiten vaatii sen, että annan velliä/maitoa ennen kuin itse menen nukkumaan. Poika  on 11 kk.  

Vierailija
20/22 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan kokeiltu vaikka ja mitä. Noita tirsoja juurikin, mutta hän menee sitten yöunille, nukkuu niin sikeästi että on herätessään (joutuu herättää) kiukkuinen ja haluis vaan nukkumaan. Ollaan kokeiltu niin sisällä kuin ulkona..

En mä koe yösyöttöjä ongelmana, ajattelin vaan kun tuttu valitti saman ikäisen pojan kahta yösyöttöä, kun ei saa itse nukkua ja aloitti unikoulun hänelle. Sitten ajattelin et onko tää oikeasti erikoista, ja googlettelin asiaa ja tuntui että on! Että unikoulua pidetään mm. yösyöttöjen lopettamiseksi.

Minusta on hurjaa olla antamatta pienelle ruokaa, jos on nälkä!

Sen ymmärtäisinkin jos tosiaan ottaisi vaan hörpyt, et lähinnä kaipais vaan huomiota yöllä, mutta kun hän syö tosiaan sen 200ml, ja välillä sekin loppuu kesken.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi neljä