11-vuotiaani on rikkonut koulussa opettajan posliininuket, miten korvaan kun ei huoli rahaa?
Käsityönopettaja piti niitä luokassa esillä hyllyssä, hänellä oli posliinisia keräilynukkeja kymmenisen kappaletta, osa hänen lapsuudestaan. Tunnilla opettaja oli käskenyt tyttöni istumaan toiseen paikkaan koska supattivat kaverin kanssa eivätkä keskittyneet annettuun työhön. Opettaja käski hänen jäädä tunnin jälkeen juttelemaan ja odottaa luokassa kun haki jotain papereita. Tästä suuttuneena tyttö oli hajottanut opettajan nuket.
Minut pyydettiin keskustelemaan koululle ja opettaja sanoi ettei vaadi mitään korvausta koska nuket eivät olleet rahallisesti arvokkaita mutta tunnearvoa niillä oli. Hän itki siellä keskustelussa ja minulle tuli ihan hirveä olo. Miten voisin korvata hänelle edes jotenkin? Tuollaisia nukkeja en mistään löydä vaikka olen selannut tori.fi:t ja huutonetit läpi.
Tytölle luonnollisesti huudot, aresti ja älypuhelinkielto nyt kuukaudeksi. Katsotaan sitten jos käyttäytyy kuin normaalit ihmiset.
Kommentit (130)
Kai tyttö pyysi opettajalta anteeksi? Vaikka opettaja ei haluaisi korvausta, tyttö voisi silti hankkia omista rahoistaan opettajalle jotain korvaavaa tilalle.
Ei kai tuota mitenkään voi korvata, valitettavasti. Tuskin edes vastaavat nuket oikeastaan kävisivät, jos tunnearvo liittyy nimenomaan niihin nukkeihin. Eikö yhtään nukkea olisi ollut mahdollista korjata?
Sun täytyy luopua jostain, jolla on yhtä suuri tunnearvo. Tai oikeastaan täytyy omistaan lahjoittaa jotain, joka tuntuu yhtä arvokkaalta.
Kamala kakara... tuohan on ihan normaalia kasvatusta koulussa jäädä ns. jälkkään.
Ei normaali 11-vuotias käyttäydy noin, varsinkaan kodin ulkopuolella ja varsinkaan koulussa.
Äitinä mulla sois hälytyskellot ja lujaa. Miettisin enemmän, mistä hakea mahdollista apua tyttärelle. Eniten pelottaisi se mahdollisuus, että apu tulee liian myöhään.
No eipä opettajakaan taida ihan terävimmästä päästä olla jos vie kouluun jotakin noin arvokasta.
Totta kai minua hävettää hirveästi ja parhaani olen kasvatuksessa tehnyt. Hänellä on vaan niin heikko itsehillintä. En silti olisi uskonut että koulussa tekee tuollaista. Kaksi veljeään aina olleet hyväkäytöksisiä ja arvosanat 8-10. Tyttö on tuommoinen hulivili ja ADHD-tutkimuksiin parhaillaan jonotamme. Jonkinlaista terapiaa varmaan tarvitsisi mutta on itse kovasti sitä vastaan.
Ap
Antaisin opettajalle rahaa, enkä kuuntelisi vastaväitteitä. Voi ostaa sillä itselleen jotain mielialaa kohottavaa.
Vierailija kirjoitti:
Äitinä mulla sois hälytyskellot ja lujaa. Miettisin enemmän, mistä hakea mahdollista apua tyttärelle. Eniten pelottaisi se mahdollisuus, että apu tulee liian myöhään.
Samaa mietin. Ja eikö ne siellä koulussakin vähän mieti että mitäs nyt. Ajatellaanko siellä että se on ihan normaalia laittaa hyllyittäin tavaraa palasiksi, eihän siinä mitään. Mutta nyt on vaan ongelma ettei voi kätevästi nettipankissa korvata vahinkoa.
Vierailija kirjoitti:
Sun täytyy luopua jostain, jolla on yhtä suuri tunnearvo. Tai oikeastaan täytyy omistaan lahjoittaa jotain, joka tuntuu yhtä arvokkaalta.
Jaa, millähän vuosituhannella? Tunnearvoa ei voi korvata millään, mutta tytön käytökseen pitää kyllä puuttua. Olisiko mahdollista sopia opettajan kanssa tytölle hieman extratyötä hyvitykseksi? Esim. koulun jälkeen jäisi opettajan kanssa auttamaan luokan siistimisessä, kankaiden järjestelyssä tms. Näin tyttö voisi hyvittää tekonsa itse.
Tyttö maksakoon viikkorahoistaan vaikka jonkun ruukkukukan tai muuta, jonka vie opettajalle vilpittömän anteeksipyynnön kanssa. Ja sinä ap alat selvittää, miksi tyttö ylipäänsä käyttäytyy noin ja mitä apua hän tarvitsee.Jos jo tuossa iässä alkaa suuttuessaan laittaa tavaroita hajalle, niin on hyvin suuri riski että jossain vaiheessa kohteena onkin materian sijasta ihmiset.
Älypuhelimet otetaan tulevaisuudessa pois kokonaan oppituntien ajaksi.
Opetushallitus viimein ymmärtänyt häiriköiden aiheuttaman työajan menetyksen kunnollisille oppilaille
kun pitää opettajien häiriköiden kanssa oppitunneilla inttää.
Jos puhelin tunnilla edes vilahtaa niin heti oppilas käytävään, kukkahattulässyttäjä rehtorin kanssa voi lässyttää vaikka rehtorin toimistoumpiossa.
Tarvittaessa poliisi auttaa siirtymään käytävään. Puukottakoon häirikkö mieluummin poliisia niin todennäköisemmin ( ei varmasti, kohta häirikkö on luokassa takaisin ) tulee tuomiota.
Muutenhan tämä oli ns porvoolainen aloitus.
Vierailija kirjoitti:
No eipä opettajakaan taida ihan terävimmästä päästä olla jos vie kouluun jotakin noin arvokasta.
Tuossa puhuttiin tunnearvosta, ei rahallisesta arvosta. Jos sinulla on vaikka jokin lapsuudesta asti mukana kulkenut tai vaikka isovanhemmalta peritty koriste-esine, niin eiköhän sinuakin harmittaisi, jos joku tahallaan ja ihan vain sinulle mielipahaa aiheuttaakaseen rikkoisi sen? Opettaja on oikeutetusti loukkaantunaut ja surullinen, koska AP:n lapsi on tietoisesti rikkonut jotain, jolla on hänelle suuri merkitys. Etkö pysty tällaista alkeellita empatiakykyä vaativaan ajatteluprosessiin?
AP:lle, että olen pahoillani puolestasi, ahdistava tilanne vanhemmalle. Sinuna ottaisin yhteyttä vaikka koulun psykologiin tms. jossa kävisitte läpi tämän tapauksen. Kuulostaa ihan oikeasti siltä, että lapsen tulisi harjoitella normaaliin sosiaaliseen kanssakäymiseen ja pettymysten siätämiseen liittyviä taitoja. Jos jotain kehityshäiriötä (asperger tms.) ilmenee, niin mitä aikaisemmij siihen puuttuu ja saa apua, sen parempi. Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Totta kai minua hävettää hirveästi ja parhaani olen kasvatuksessa tehnyt. Hänellä on vaan niin heikko itsehillintä. En silti olisi uskonut että koulussa tekee tuollaista. Kaksi veljeään aina olleet hyväkäytöksisiä ja arvosanat 8-10. Tyttö on tuommoinen hulivili ja ADHD-tutkimuksiin parhaillaan jonotamme. Jonkinlaista terapiaa varmaan tarvitsisi mutta on itse kovasti sitä vastaan.
Ap
Tämä on kyllä jo sellainen tilanne, että lapsen omaa mielipidettä ei tarvitse kysyä, vaan hän menee terapiaan jos sellainen katsotaan tarpeelliseksi.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Joo, ADHD-kortti vedettiin taas esiin :)
25, mielestäsi en saisi yrittää selvittää mikä tytön käytöksessä on pielessä ja mistä se johtuu, tai että saisi lääkkeet vaivaansa?
ap
Miksi muka opettajalla olisi koulussa mukana jotain noin arvokasta? Eiköhän säilyttäisi kotona.