Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, joilla jo vaihdevuodet menossa tai olleet?

Vierailija
24.01.2016 |

Millaisia oireita tulee oikein? Mulla tuli menkat kolmen viikon jälkeen yllättäen, kun yleensä aina 28 vrk kierto. Ikää 47 Tästäkö se alkaa ja mitä muuta voi odottaa? Millaisa ne kuumat aallot ovat? Kauanko vaihdevuodet kestää?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen alkanut epäillä että vaihdevuodet ovat alkaneet. Olen myös 47 ja varsinkin öisin tulee kuuma ja hirveä hikoilu. Kuukautisista en voi päätellä mitään, koska niitä ei ole kohdunpoiston jälkeen ollut muutenkaan. Uskon, että kohdunpoisto on ennenaikaistanut vaihdevuosien alkamista. Luulen, että kierron lyheneminen ei välttämättä tarkoita vaihdevuosia...

Vierailija
2/17 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

8 vuotta yhtä helvetin hikoilua :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen miettinyt kanssa noita oireita, että millaisia ne on. Minulla on edelleen säännölliset kuukautiset ja en ole huomannut mitään oireita. Voiko vaihdevuodet olla huomaamatta? Olen 49.

Vierailija
4/17 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla ikää 46v ja kohtu poistettu neljä vuotta sitten. Mulle tehtiin "vaihdevuositesti" syksyllä erittäin kuivien limakalvojen vuoksi ja verikokeen perusteella ei vaihdevuodet vielä lähelläkään.

Mietin, että jos nuo kuumat aallot jäävät kokonaan pois, niin mistä sitten tietää vaihdevuosien olevan päällä, kun niiden aika tulee?

Esim äidilläni ei kuumia aaltoja tullut ollenkaan, häneltä vain loppuivat kuukautiset kertaheitolla ja sen jälkeen ei mitään muita oireita ollut.

Vierailija
5/17 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko huomanneet, auttaisiko hikiliikunta vähentämään yöhikoilua?

Vierailija
6/17 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin just lääkärissä ja kyselin samalla vaihdevuosista. Kuukautiset ovat heitelleet, mutta lääkäri arveli stressin olevan syynä sille. Kysyi yöhikoiluista, sanoi, ettei ne voi jäädä huomaamatta.Olen  49v.      Moni tuttava saa päivälläkin hikoilupuuskia. 

Vierailija
7/17 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 52-vuotias. Kuukautiset ovat niukentuneet ja epäsäännöllistyneet esim. joulukuu jäi täysin välistä, tässä kuussa ilmeistyivät kuitenkin. 

Kuumia aaltoja minulla ei ole ollut kuin ihan yhden käden sormilla laskettuna. Se on nimensä mukaiseti äkkinäinen todella kuumottava olo koko kropassa. Joillain se näkyy voimakkaana punotuksena, minulla ei. Tätä ilmiöitä minulla ei ole ollut enää pariin vuoteen. Sen sijaan yöhikoilua on ollut jo vuosia ja jatkuu. Sen voimakkuus ja taajuus vaihtelee. Minulla hikoilu keskittyy rinnan alueelle ja reisiin. Jotkut hikoilevat vahvasti myös pään alueelta. Erilaiseksi tavanomaisesta hikoilusta nämä vaihdevuosihikoilut tekee, että tavanomaiset paikat, kainalot ja jalkaterät eivät hikoile (ainakaan minulla). 

Yöhikoilu on joskus todella voimakasta. Melkein lusikalla voisi kaapia vettä rinnan päältä. Epämiellyttävä totisesti ja kylmän tunne on tietysti kova, kun kohtaus on ohi ja on aivan märkänä. 

Vierailija
8/17 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko huomanneet, auttaisiko hikiliikunta vähentämään yöhikoilua?

Seiska jatkaa: 

Minulla on auttanut kaiken syömisen ja juomisen (vettä lukuun ottamatta) pois jättäminen illasta. Tässä on vain se ongelma, että usein herää aamuyöstä kouristuksen omaiseen hirmunälkään. Eli pitää sitten päättää kumpi pahempi, kauhea nälkä vai kauhea hikoilu. 

Liikunnasta en ole huomannut olevan apua. Toki se antaa muita hyötyjä. Parempi kuitenkin liikkua aamulla/päivällä, ei ennen nukkumaanmenoa. 

Vierailija
9/17 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin just lääkärissä ja kyselin samalla vaihdevuosista. Kuukautiset ovat heitelleet, mutta lääkäri arveli stressin olevan syynä sille. Kysyi yöhikoiluista, sanoi, ettei ne voi jäädä huomaamatta.Olen  49v.      Moni tuttava saa päivälläkin hikoilupuuskia. 

Outo arvio lääkäriltä, etteikö kuukautisten "heittely" 49-vuotiaalla johtuisi juuri vaihdevuosista. Mitattiinko estrogeenitasosi?

Vierailija
10/17 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi oireilu 5kymmenen jälkeen. Menkat tulivat pitkään vain joka toinen kuukausi, mutta säännöllisinä. Siitä ne lähti harvenemaan niin, että meni kolme, neljä kk ilman ja sitten runsasta vuotoa viikkokausia. Tämän kesti, koska kuiva väli oli taas useita kuukausia. Tätä se oli noin viitisen  vuotta. Nyt olen 56v ja koko homma ohitse, aah! En käyttänyt mitään lääkitystä, enkä hormonihoitoja, luomuna menin.

Hikoilua ei onneksi ole ollut, mutta poskille tupsahti usein yht'äkkiä kova kuumuus ja varmaan punoittavat. Asuntonäytössä välittäjä katseli oudosti, joten kerroin, kun oli samoja ikiä. Naurettiin yhdessä. Ja asuntokin tuli ostettua (ihan muista syistä kylläkin )   :D

Levottomat jalat ja ahdistus melkein joka yö. Nukkumaan olen onneksi pystynyt hyvin. Liikunta auttoi selvästi.

Vierailija
11/17 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla menkat loppui kuin seinään kun täytin 48v. Ainoa muu oire oli kuumat aallot mitä oli 5v. Ikuisella vilukissalla oli kerrankin lämmin:D Mutta olihan se kiusallista kun vesi lirahti niskakuopasta persvakoon tai kihelmöi nenänpielissä. Tai että yöllä piti joskus vaihtaa lakanat. Mutta en usko että kukaan varsinaisesti kiinnitti huomiota. Muutaman kerran tuli sellainen ahdistuspuistatus mutta siihen oli sitten muitakin (terveys)syitä

Muuten elämä muuttui 110% paremmaksi ilman menkkoja, PMS oireita ja niistä aiheutuneita kiukunpuuskia. Seksikin muuttui entistä paremmaksi, kuivuudesta tietoakaan!

Eikä mitään lääkitystä tarvittu

Vierailija
12/17 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytin juuri 47 v. Minulla on ollut 4-kymppisestä alkaen yöllä hikoilukohtauksia. Paita niin märkänä, että pitää vaihtaa. Näitä on ollut viikoittain tai kuukausien väliajoilla, nyt ei ole ollut varmaan puoleen vuoteen. Olen aina ollut terve, hoikka ja hyväkuntoinen.  "Vaihdevuositesti" tehtiin pari vuotta sitten, kun tutkittiin työterveydessä syytä käsittämättömälle väsymykselle, ja sen mukaan vaihdevuodet ovat menossa...  Olin silloin todella stressaantunut. Jätin silloin myös minipillerit pois ja pääsin eroon välivuodoista. 

Kk-kiertoni on aika säännöllinen, yleensä 28 vrk, mutta joskus vain 22 vrk. Välivuotoja on ollut viimeiset 15 vuotta, enemmän tai vähemmän epäsäännöllisesti. Välillä välivuodot ovat jääneet pois minipillereillä ja joskus taas, kun olen jättänyt hormonit kokonaan pois.

Yksi gyne sanoi, että vaihdevuodet on vasta silloin, kun menkat on olleet poissa vuoden. Vaikuttaa todella epämääräiseltä ja yksilölliseltä. Kauhulla odotan päivää, jolloin muutun vaihdevuosihirviöksi. 

Vierailija
13/17 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla menkat loppui kuin seinään kun täytin 48v. Ainoa muu oire oli kuumat aallot mitä oli 5v. Ikuisella vilukissalla oli kerrankin lämmin:D Mutta olihan se kiusallista kun vesi lirahti niskakuopasta persvakoon tai kihelmöi nenänpielissä. Tai että yöllä piti joskus vaihtaa lakanat. Mutta en usko että kukaan varsinaisesti kiinnitti huomiota. Muutaman kerran tuli sellainen ahdistuspuistatus mutta siihen oli sitten muitakin (terveys)syitä

Muuten elämä muuttui 110% paremmaksi ilman menkkoja, PMS oireita ja niistä aiheutuneita kiukunpuuskia. Seksikin muuttui entistä paremmaksi, kuivuudesta tietoakaan!

Eikä mitään lääkitystä tarvittu

Kivan positiivinen viesti - ei siis välttämättä mitään pelättävä. ap.

Vierailija
14/17 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen miettinyt kanssa noita oireita, että millaisia ne on. Minulla on edelleen säännölliset kuukautiset ja en ole huomannut mitään oireita. Voiko vaihdevuodet olla huomaamatta? Olen 49.

Olen kuullut, että jotkut selviävät miltei oireitta. 

Kyllä sen sitten siinä vaiheessa huomaa, kun kuukautiset loppuvat. Silloin ihan varmasti on menopaussi. 

Vierailija
15/17 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko normaalia yöhikoilussa, et se hiki vähän haiskahtaa? Jotenkin imelältä? Erilaisesti, kuin liikunnassa hikoillessa. Itseasiassa yöhiki ei haise heti aamusta, mutta hetken päästä paidassa. Paitoja menee, nukkumaan mennessä puhdas päälle ja seuraavana aamuna nukkumispaita pyykkikoppaan.

Vierailija
16/17 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akupunktiolla saa kaikki huonot oireet pois ilman mitään erillistä lääkitystä. Pienenä vinkkinä vaan. 

Vierailija
17/17 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 4, ei sulle vaihdevuosia pelkästä kohdunpoistosta tule jos munasarjat tallella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kaksi