laktoosi ongelmana?
Moikka. Laitoin tän myös taaperoihin, mutta ajattelin, että löytyiskö täältä asiantuntemusta...
Onko kenenkään taaperolla ollut ongelmaan laktoosin kanssa? Kun mua epäilyttää, että meidän typyllä saattais olla.
Siirryttiin vuodenvaihteesta hiljaksiin tavalliseen maitoon. Siis lantrasin tutteliin vähän aina lisäten maidon osuutta. Helmikuun alussa päästiin ihan kokonaan maitoon. Tein tän näin hitaasti ihan sen takia, kun tyttö on aina ollu tosi herkkävatsainen.
Syy, miks mua nyt tää laktoosi epäilyttää, on se että tyttö paukuttelee ihan jumalattomasti. Maitoa juo ennen unia päivällä ja illalla ja paukuttelut osuu päikkärien jälkeen ja yöhön. Lisäksi yöllä on ollut kaikenlaista epämääräistä itkua, mutta kun tässä iässä (14kk) on niin paljon kaikkea muutakin, niin en suoraan ole osannu yhdistää maitoon (mutta kyllä ne vatsavaivoiksikin voisi tulkita)...
Lisäksi pyllyn alue on jatkuvasti punainen tai näpyillä (alkoi vuodenvaihteen jälkeen, niinkuin maitokin). Tämä on tosi outoa meillä, sillä mitään iho-ongelmia ei ole ennen ollut.
Muut maitotuotteet, joita meillä käytetään on aina laktoosittomia tai vähälaktoosisia, sillä itse olen intolerantti. Muksukin on saanut viilit, jogurtit ja raejuustot vähälaktoosisina.
Niin, onko jollain ollu tän tapaisia ongelmia? Johtuiko laktoosista vai oliko jotain muuta? Onko lapsille tehty rasituskoetta? Toisaalta tuntuu, että monen verikokeen otto noin pieneltä ei olis kovin mielekästä touhua... Ehkä vain kokeilen laktoositonta maitoa ja katson, miten meininki muuttuu... Onko ideoita?
Kommentit (7)
kun siirryttiin korvikkeesta (Nan) tavalliseen maitoon. Vaidoin maidon Hylaan ja sitä annoin muutaman viikon ja sitten kokeilin tavallista kevytmaitoa ja meni muutama päivä niin oireet olivat poissa.
Luulen itse, että se oli vaan reaktio siihen ns tavalliseen maitoon kun maha ei ole tottunut siihen. Sen jälkeen on sopimut kaikki tuotteet.
Minulla itselläni on erittäin paha laktoosi-intoleranssi, eli en voi käyttää edes Hyla-tuotteita vaan kaiken on oltava täysin laktoositonta. Onneksi pojalla on isänsä " rautavatsa" eikä mamman yliherkkä vatsa.
Nykyään se laktoosi koe voidaan tehdä myös verestä eikä välttämättä tarvitse mennä siihen erittäin inhottavaan rasituskokeeseen. Luulen, että tuon ikäiselle lapselle se verestä tehtävä koe onnistuu paremmin kuin se pahanmaksuisen litkun juottaminen. Minulla ainakin just ihan hiljattasin otetiin se verikoe.
Kysele sitä koetta vaikka ihan tk lääkäriltä.
Kävimme tytön ollessa n. 10kk antamaa pikkuhiljaa hapanmaitotuotteita, koska hän oli aina ollut huono juomaan maitoa eikä tarvittava määrä meinannut mikään päivä täyttyä. Siirryimme myös hiljaksi lantraamalla normaaliin maitoon. Vatsa meni ihan löysälle, paukutteli todella paljon ja kakka haisi happamalle. Katsoimme tätä useita viikkoja, ei muutosta. Neuvolasta sanottiin vain että kestää että vatsa tottuu.
Tyttö aloitti päiväkodissa 1v2kk, josta myös huomautettiin kovasta paukuttelusta, vatsanväänteistä, löysästä kakasta. Siirryimme kotona Hylalinjalle. Vatsa vähän parempi. Sitten pyysimme neuvolasta lapun tarhaan, jossa tytölle pyydettiin Hylaa kokeiluun. Kaksi viikkoa meni ja vatsa oli kovana/normaalina ekaa kertaa! Menimme yksityiselle lastenlääkärille joka totesi, että lapsellamme täytyy olla laktoosi-intoleranssi, koska jos olisi maitoallergia, hän reagoisi myös hylamaitoon.
Nyt tyttö on juonut laktoositonta maitojuomaa (maistuu ihan normaalille maidolle, muttei makeaa kuten Hyla) hyvällä mielin jo kesästä asti ja vatsa on pysynyt hyvänä. Myös tarhassa on siirrytty tähän maitoon. Ruoat tehdään hylaan.
Sanotaan, että laktoosi-intoleranssia ei voisi olla alle 4-vuotiailla, mutta aina se on mahdollista, kuten meille kävi.
Kannattaa kokeilla noita hyla- ja laktoosittomia tuotteita ja katsoa onko vatsassa eroa. Ainakin oireet (paukuttelu ja vatsan löysyys) viittavaat ap:n lapsella laktoosivaivaan. Meillä vatsa oli ihan ok vielä Tutteliaikana, mitä nyt ole kyllä ihmetellyt. Tosin ei se vatsa koskaan kovana ollut, mutten tiedä kuuluuko alle kymmenkuisella edes olla?! (Kertokaa viisaammat). Ehkä tytön vähä maidonmenekki kertoi siitä, että hänelle tuli siitä vatsa kipeäksi eikä sen takia sitä juonut.
Toivotaan että asia selviää teidän kohdallanne pian!
Ymmärsinkö siis että lapsenne saa VAIN hylaa/laktoosittomia tuotteita? Jos näin on, ja oireita on, epäilisin maitoallergiaa. Kannattaa kuitenkin varata aika lääkärille ja keskustella.
Eihän mitään muuta uutta ruokaa tms. ole aloitettu samoihin aikoihin? Jos onkin allerginen jollekin muulle?
Selvennän vielä, että tyttö on saanut ihan tavallista maitoa ja muut tuotteet hylana/laktoosittomana. Eli sen maidon vaihdoin nyt siihen laktoosittomaan. Saas nähdä kuinka käy...
Se Tuttelin laktoosi unohtui multa kysyä, mutta siihenkin tuli vastaus. Kiitos jälleen kerran.
Meillä on Tutteli kyllä aina maistunut, mutta kakka on ollut aina ihan löysää ja sitä on tullut joka välissä... Uusia ruokia on maisteltu silloin tällöin, mutta ei niistä mitään poikkeavaa ole ilmaantunut. Tilanne on ollu aika samanlainen koko alkuvuoden.
Taidan nyt seurailla viikon tai pari tilannetta ja katsoa miten käy. Sitten yhteyttä lääkäriin.
Kiitos vielä kerran vastanneille
T: MrsH
Esikoisen siirtyessä tavalliseen maitoon, alkoi pylly mennä tosi huonoon kuntoon. Iho oli tosi pahasti rikki laajalta alueelta. Pidimme taukoa 1,5 vuotiaaksi asti. Joskus välillä koitin antaa maitoa, mutta aina sama juttu. Sitten neuvolassa käskettiin koittaa luomumaitoa ja se kävikin pojalle. Ei mitään oireita siitä. Noin kolme vuotiaana pystyi käyttämään tavallista maitoa.
Nyt näyttäisi olevan sama juttu nuorimmaisen kohdalla. Juuri ollaan kokeiltu eka kertaa tavallista jogurttia ja heti on iho pahan näköinen ja mahaa vääntää ja paukuttelee kovasti.
Laktoosi-intoleranssi on lääkäreiden mukaan harvinaista alle 3-vuotiailla, mutta kuten joku kirjoitti, niin sekin on mahdollista. Meillä keskimmäisellä ei näkynyt laktoosirasituskokeessa mitään erikoista, ja lääkäri sanoikin, että harvoin näkyykään pienillä lapsilla. Viime viikolla otettiin laktoosigeeniverikoe, ens viikolla selviää näkyykö siinäkään mitään. JOten oireet kertoo paremmin pienillä, jos maito ei käy.
nyt on kohta oltu viikko laktoosittomalla/vähälaktoosisella tuotteilla. Paukutteluja on vähän, mutta ei tunnu häiritsevän mitenkään. Pyllyn iho on taas kunnossa. Kakka on muuttunut " normaaliksi" . Eli se on kiinteää, eikä sellaista löysää liisteriä =)
Ajattelin, että jos nyt viikon vielä mentäis näin ja sitten taas kokeiltais tavallisia tuotteita. Oisko jotain järkeä, vai mentäiskö näiden perusteella jo lääkärin juttusille? Vai pitäiskö olla pidemmän aikaa laktoosittomilla tuotteilla?
T: MrsH
joten laktoosi tuskin selittää oireilua. Kaikille ei käy raakamaito, vaikka Tuttelia onkin oireitta juonut, samoin hapanmaitotuotteet saattavat käydä tai olla käymättä. Ettei vain olisi kuitenkin kyse maitoallergiasta, se puhkeaa joskus juuri siinä vaiheessa kun siirrytään Tuttelista tavalliselle maidolle? Joka tapauksessa oireet kuulostavat siltä, että ne pitäisi käydä läpi asiantuntevan lääkärin kanssa yhdessä ja koittaa löytää syyllinen.