Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten lasketaan mitä on yksi prosentti jostain? Auttakaa nyt tyhmää.

Vierailija
23.01.2016 |

Olen matemaattisesti aivan kädetön ja töissä joutuisin nyt tekemään prosenttilaskuja. Jos nyt vaikka esimerkkinä käytetään sangollista riisiä joka painaa vaa'alla 100 grammaa, ja siihen pitää lisätä yksi prosentti riisiä, miten oikein lasken sen? Ei vaan tajua...

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän ketjun jälkeen ap on taatusti sekaisin. Lue nro 15 viesti ja toimi sen mukaan.

Kokonaisluvuissa voit ajatella pilkun olevan luvun jälkeen. 100 g on siis yhtä kuin 100,0 g ja kun siitä siirrät 100 g pilkkua kaksi paikkaa vasemmalle, siitä tulee 1,00 g. Se on siis sadasosa eli yksi prosentti.

Jos tarvitset minkä tahansa muun prosenttimäärän, niin kerrot tuon yhden prosentin sillä halutulla prosenttimäärällä.

Vierailija
22/26 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa alkuluku sadalla ja kerro halutulla prosentilla. Esim 15 % kahdesta sadasta. 200 : 100= 2 x 15=30 %

Helppoa kuin paremman heinän teko.

Sieltähän ilmaantui melkoinen numerotirehtööri! 200 ei ole alkuluku. Eikä 15% x 200 ole 30%.

Anteeksi virheet. Tarkoitin mitä tahansa alkuperäistä lukua mistä halutaan jokin prosentti. Oli vielä aamukahvit kesken niin järki toimi vähän vajaalla. Tietenkin 15 % on 15 % kahdesta sadasta. Lukuarvoltaan 30. Aika vitun nolo moka kun tuli 30 perään vahingossa prosentti. Toivottavasti edes laskemisen kaava tuli selväksi virheistä huolimatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, sano että et ole tosissasi.

Kyllä olen tosissani. 

Jos vaa'alla olevassa sangossa olisi vaikka 115 grammaa riisiä ja siihen pitää lisätä yksi prosentti riisiä toisesta kiposta, niin mikä luku vaa'alla pitäisi olla sen jälkeen kun prosentti on lisätty? 

Edelleen on laskettava ensin se 1 % eli yksi prosentti. 

Se on sadasosa. 

Sinulla on kaksi tapaa laskea se.

A) Jakamalla vaikka laskimella. 115 : 100 =?

B) Siirtämällä desimaalipilkkua 2 numeroa vasemmalle näin:

115,00 -> 1,15 ( huomaa, että pilkun oikealta puolelta voi VIIMEISET nollat jättää pois!)

Lisäät saamasi prosentin alkuperäiseen määrään, tässä tapauksessa 115+1,15 = 116,15 grammaa.

Mitä ne oikein tekevät peruskoulun alaluokilla, jos joku selviää siellä oppimatta prosenttilaskua!?

Minä olen aina pitänyt peräti kädettöminä niitä vaatekaupan myyjiä, jotka eivät osaa suoraan sanoa, minkä hintainen on esimerkiksi 200 euroa maksava tavara, jos siitä alennus on 30%.

Vierailija
24/26 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi luku 2763. 10% on 276,3 ja 1% 27,63.

Oliko vaikeaa??

Vierailija
25/26 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, sano että et ole tosissasi.

Kyllä olen tosissani. 

Jos vaa'alla olevassa sangossa olisi vaikka 115 grammaa riisiä ja siihen pitää lisätä yksi prosentti riisiä toisesta kiposta, niin mikä luku vaa'alla pitäisi olla sen jälkeen kun prosentti on lisätty? 

Edelleen on laskettava ensin se 1 % eli yksi prosentti. 

Se on sadasosa. 

Sinulla on kaksi tapaa laskea se.

A) Jakamalla vaikka laskimella. 115 : 100 =?

B) Siirtämällä desimaalipilkkua 2 numeroa vasemmalle näin:

115,00 -> 1,15 ( huomaa, että pilkun oikealta puolelta voi VIIMEISET nollat jättää pois!)

Lisäät saamasi prosentin alkuperäiseen määrään, tässä tapauksessa 115+1,15 = 116,15 grammaa.

Mitä ne oikein tekevät peruskoulun alaluokilla, jos joku selviää siellä oppimatta prosenttilaskua!?

Minä olen aina pitänyt peräti kädettöminä niitä vaatekaupan myyjiä, jotka eivät osaa suoraan sanoa, minkä hintainen on esimerkiksi 200 euroa maksava tavara, jos siitä alennus on 30%.

Ei sitä yhtä prosenttia tarvitse erikseen laskea. Vastauksen saa suoraan laskemalla 115g x 1,01 = 116,15g, tuo luku pitäisi näkyä vaa'assa prosentin lisäyksen jälkeen.

Vierailija
26/26 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prosenttilaskun idea on että kokonainen on sata, 100 prosenttia. Tämän jälkeen tämä kokonainen voidaan jakaa ja kertoa jne. näillä osasilla, eli prosenteilla jotka luvut toki vovat olla yli sadankin.

Montako prosenttia on leivänpala leivästä. Leipä jaetaan sataan osaan ja saadaan tuon yhden prosentin määrä jota verataan tuohon leivänpalaan joka sitten on esim. 5 prosenttia, eli 5 sadatta osaa leivän koko määrästä.

Ai että leipää ei saa jaettua sataan osaan ?  jaa no sitten ei mitään.

Ei mulla muuta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yhdeksän