Lääkäri määräsi panacodia, nyt hirveät sivuoireet
Huonovointisuutta, oksentelua, ummetusta, kylmää hikeä ym. Annostus 2tablettia 3x päivässä! Ja mikä pahinta, ei edes auto kipuihin. Ihan hirveää myrkkyä. Kannattaako tässä tilassa vaihtaa ihan normi buranaan? Kauanko lääkkeen vaikutus kestää?
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Jos et ole muuten ottanut Buranaa tänään runsaammin (maksimiannos 3600mg/vrk), niin voit hyvin ottaa Panacodin tilalle Buranan illalla. Jos Burana ei tunnu auttavan, niin vaikka heti huomisaamuna voit ottaa naprokseenia, kunhan et sitten jatka Buranaa enää. Tai sitten jatkat pelkällä Buranalla, jos se riittää. Toivottavasti saat nukuttua, se ainakin helpottaa kipuja!
En ole ottanut ollenkaan buranaa nyt kun ollut tämä panacod. Eli siis vaihdan buranaan, kiitos :)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Lopeta heti Panacodin syönti!! Ilmeisesti maksasi ei kestä sitä.
Mulle kävi samoin, hirveissä kouristuksissa ja oksennellen monta tuntia tabletin oton jälkeen ja vasta sitten selvisi etten mä saa syödä koko lääkettä. Enää ikinä yhtäkään tai maksa on mennyttä.
Panacodissa maksatoksinen aine on parasetamoli. Mutta sitä tarvitsee kai saada 4000 mg vuorokaudessa, että se on vaarallista maksalle. Eli ainakin sen kuusi tablettia pävissä voi syödä huoletta, sillä yhdessä tabletissa onb 500 mg parasetamolia.
Kodeiinin pystyy muuten erottelemaan parasetamolista hyvin helposti. Ei tarvita kuin vettä, muki ja joku väline minkä läpi suodattaa kodeiini (esim suodatinpussi), josta on vedellä erotettu parasetamoli valkoiseksi jauheeksi. SIlloin ei saa sitä maksaa tuhoavaa parasetamolia, vaan pelkästään kodeiiniä, joka ei ole maksatoksista.
Vierailija kirjoitti:
kannattaa erotella kodeiini tabletista ja nuuskata nenään
Kodeiinia ei itse asiassa kannata käyttää kuin oraalisesti. Se saattaa aiheuttaa aivoissa allergisen reaktion, jos se ei ensin metabolisoitu maksassa. Lisäksi kodeiinin kipua lievittävä (ts. päihdyttävä) vaikutus perustuu siihen, että se osa kodeiinista muuttuu maksassa morfiiniksi. Ei se muutu morfiiniksi, jos se kuljeudu maksan kautta aivoihin.
Vierailija kirjoitti:
14, lääkärin määräämistä lääkkeistä maksetaan KELA-korvaus. Ei ole yhteiskunnan tehtävä maksella sinun lääkkeiden väärinkäyttöäsi. Ihan järkyttävää ajatella, paljonko vuosittain kuluu verorahoja siihen, että eri lääkkeisiin koukuttuneiden ihmisten lääkityksiä vain jatketaan, kun eivät suostu vieroitukseen. Onneksi noiden bentsojen sun muiden suhteen ollaan nykyään tiukempia, mutta menetettyjä sukupolvia ei enää saada pelastettua.
Jaa, kyllä mä olen riippuvainen bentsoista. Niiden avulla voin elää normaalia elämää, käydä töissä ja maksella veroja,joilla maksetaan myös ne kela-korvaukset. Ja monen muunkin sellaisen lääkkeet joilla ei siihen ole itsellään varaa. Mulle se on ok, eikä ihminen joka ei näistä ongelmista le kärsinyt voi sitä ymmärtää
Minulle taas Panacod on tähän asti ainoa lääke, joka auttaa kipuihin, ja onneksi olen ainakin toistaiseksi onnistunut saamaan sitä. Muuten olisi nukkuminen tosi heikkoa. Mitään haittavaikutuksia ei minulle siitä tule, ei edes ummetusta, joka on yleisin.
Hyvä, että ap sai avun ongelmaansa.
Töissä terveyskeskuksessa törmään aika ajoin Panacod-riippuvaisiin potilaisiin. Tänäänkin oli jättänyt reseptiään uusittavaksi naikkonen, joka vasta viikko sitten oli hakenut 100 tablettia ja nyt sitten toista olemassa olevaa reseptiä yritti uusia, taas 100 tablettia. En uusinut. Minä olen pyrkinyt ohjaamaan tämän potilaan reseptit minulle uusittavaksi, ja vähentänyt pikkuhiljaa annostusta ja kirjoittanut 20 tbl reseptejä. Mutta sitten hän menee muille terveyskeskuksemme lääkäreille, jotka jostain käsittämättömästä syystä kirjoittat näitä 100 tabletin reseptejä, ja vielä isontavat sitä määrättyä annostusta, kun "potilas oli kolhinut itseään ja on nyt niin kipeä".
Minulle tuli sivuoireina Panacodista voimakas huimaus, oksentelu ja vapina. Soitin lääkärille, joka kehotti vaihtamaan lääkkeen Panadoliin (1g x 3). Reseptillä saa noin vahvaa.
Vierailija kirjoitti:
Huonovointisuutta, oksentelua, ummetusta, kylmää hikeä ym. Annostus 2tablettia 3x päivässä! Ja mikä pahinta, ei edes auto kipuihin. Ihan hirveää myrkkyä. Kannattaako tässä tilassa vaihtaa ihan normi buranaan? Kauanko lääkkeen vaikutus kestää?
Aika hurja annostus,varsinkin jos et ole aikaisemmin käyttänyt morfiinijohdannaisia.Itse sain myös nuorena Panacodia murtuneen jalan kipuihin ja olin ihan lääkepöllyssä.Todellakin kannattaa vaihtaa vaikka Buranaan(sitä saa kai reseptillä vahvanakin?Itse syön mieluiten 1000mg Panadolia kaikkiin kipuihin)tai ainakin pienentää Panacocin annosta,tuo kuusi päivässä on iso määrä.Ja minulla ainakin on niin,että Panacod ja muut kolmiolääkkeet vain tekevät tokkuraiseksi,eivät varsinaisesti vie kipua pois.Juttele lääkärin kanssa muista lääkevaihtoehdoista.
Mene päivystykseen, niin sinulle määrätään jotain muuta lääkettä, jota siedät ja joka tehoaa kipuihin. On tyhmää kitua ja tulla sitten ruikuttamaan tänne palstalle. Täällä ei kukaan pysty kirjoittamaan sinulle reseptiä. Ilman reseptiä ei läheskään kaikkia tehokkaita lääkkeitä saa.
Täysin turha lääke omalla kohdallani. Ei poista mitään kipuja. Samaa olen kuullut myös lähipiiristä.
Eikö sitä markkinoitu juuri vatsaystävällisenä?
Mielellään en ota särkylääkkeitä ettei niihin turru (JOS tulee jotain kauhiaa!) mutta kolmeneljä? kertaa on saanu panacod-kuurin kokkitulehdukseen, hampaaseen. Ei tepsi buranat tms. Sanoinki lääkärille että on se helevetin kipeä mutta panacodilla se on vaan kipeä siis yhelläkin panacodilla kipu dumppautuu sen verran etta pääsee uneen.
Mulle tulee myös Panacodista huono olo, ainakin jos tyhjään vatsaan ottaa. Leikkauksen jälkeisiin kipuihin auttoi kyllä, mutta jätin pois heti kun ajattelin että pärjään ilmankin. Voit kokeilla josko ruoan kanssa ottaminen auttaisi, mutta toisaalta jos ei tuo tehoa kipuihin niin turhahan sitä on.
Jos lääkäri on määrännyt jonkun lääkkeen, niin totta kai sitä on syötävä! Kai nyt lääkäri paremmin tietää kuin sairas itse!
Näppäily- tai ajatusvirhe, maksimiannos on 2400mg!! Eli 3x 800mg. Älä ylitä sitä.