Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskomaton kokemus työvoimakoulutuksesta!

Vierailija
22.01.2016 |

Eli siippani joutui viime keväänä työttömäksi ja päätti päivittää ammattitaitoaan työvoimakoulutuksessa, kun vanha erikoistumisala on sen verran kuoleva. Aloitti työvoimakoulutuksen syyskuun alussa, johon sisältyi 2kk harjoittelua. Koulutusosuus oli tosi kiva hänen mukaansa, mutta aika sluibia menoa. Rennot päivät, mukavat opet ja paljon taukoja. Harjoittelu olikin sitten ihan 8h/pv. Harjoittelupaikka oli tosi hyvä siinä mielessä, että sai tehdä oikeita hommia ja häntä kohdeltiin hyvin. Ongelma oli vain, että tuo paikka ei palkkaa ketään vaan pikemminkin on vähennystarvetta. Ei siinä mitään, alan pitäisi olla kuitenkin työllistävä.

Kurssi päättyi viikko sitten ja mies on vieläkin ihmeissään, mitä tapahtui. Kurssikavereista (7kpl + mies) kaksi ilmoitti kättelyssä, että nyt pidetään ainakin syksyyn lomaa. Häh? Työttömyyttä takana ja vaivaiset 4kk kurssia, josta 2kk helppoa ja kevyttä koulua, ja nyt jo pitää pitää sapattivapaata. Yksi oli sössinyt harjoittelunsa täysin, vaikka työpaikka olisi palkannut. Hänpä oli hakenut stressisaikkua neljä viikkoa. Kurssin päättäjäispäivänä jäi kahvit juomatta, kun viisi kahdeksasta painoi kaljalle ja jätti opettajat ja kolme muuta keskenään hakemaan todistuksia. Millainen keskari tuo on koulutukselle ja kouluttajille, että viimeisenä päivänä karataan kaljalle klo 12, vaikka klo 13 alkaa kahvitilaisuus? Kahvitilaisuudessa kouluttajat olivat sitten näille kolmelle kertoneet, että heillä olis tiedossa muutama potentiaalinen työnantaja, joiden yhteystiedot heiltä saa. Kahta muuta ei kiinnostanut ottaa niitä, vaikka työtä ei ole tiedossa. Mun mies oli ainoa, joka otti ne. Kouluttajatkin oli kommentoineet suoraan, että "hyvä, että yhtä kiinnostaa toi työllistyminen edes...". Mies sai kasan puhelinnumeroita, joista heti toinen paikka otti työhaastatteluun ja nyt viikkoa myöhemmin on sovittu duunin aloittaminen helmikuun alulle. Aluksi määräaikainen syksyyn eli ei vielä vakihommaa, mutta ihan TES:n mukaisella palkalla.

Mulle tää oli järkytys. Olen itsekin välillä ollut työtön ja tehnyt pätkätöitä. Kaikki työttömät tutut hakee hirveästi töitä, on tunnollisia, tunkevat joka paikkaan jne. Silti ei meinaa töitä löytyä. Sitten näköjään kuitenkin työttömissä on sitä toistakin laatua, joiden olemassa oloon pl. jotkut päihdeongelmaiset en ole uskonut. Mieskin sanoi, että olipa outoa sakkia. Piti ihan mukavina tyyppeinä, mutta kuva niistä kyllä romahti viimeisenä koulutuspäivänä täysin. Ei ne haluakaan töitä. Ne vaan lusmuaa ja varmaan pakosta joutuivat kurssillekin.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle 2 tonnin ei kannata edes ajatella menevänsä töihin ja sekin on aivan surkea palkka. Minä olen mieluummin korvauksilla kuin lähden aamulla aikaisin kylmään ja pimeään. Suomi nousuun, siis te muut. 

Vierailija
22/32 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse666 kirjoitti:

Alle 2 tonnin ei kannata edes ajatella menevänsä töihin ja sekin on aivan surkea palkka. Minä olen mieluummin korvauksilla kuin lähden aamulla aikaisin kylmään ja pimeään. Suomi nousuun, siis te muut. 

Onko sulle edes ikinä maksettu yli 2500eur/kk palkkaa?

Monessakos sellaisessa työhaastattelussa olet ollut?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnittelut miehen työpaikasta! Aika hyvä saavutus koulutukselle, jos edes yksi 8:sta saa työpaikan.

Ehkä  väärällä asenteella on siihen koulutukseen suuri osa valittu. Voi olla, että on tosiaan määrätty sinne työkkäristä karenssin uhalla, jotta kurssi toteutuu. Tai sitten sillä paikkakunnalla on oikeasti sen verran hyvä työtilanne, että vain todelliset luuserit jäävät vetelehtimään, kun miehesi kaltaiset tosissaan yrittävät pääsevät töihin. 

Muistutan siitä, että jokaisella paikkakunnalla ei näitä hyvin työllistäviä aloja ole, vaan ammattilaisiakin on työttömänä pilvin pimein.

Vierailija
24/32 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otanta on yksi kurssi ja 8 kurssilaista. Kovin pitkälle meneviä päätelmiä ei kannata mennä tekemään.

Vierailija
25/32 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä helvetin perusteella noihin koulutuksiin pääsee? Mä en yrityksistä huolimatta pääse edes haastatteluun vaikka koulutus ja kokemus kohtaavat, niitä vaaditaan kurssille.

Kuka sinne pääsee?

Sitten valitetaan laiskoista työttömistä vaikka oikeasti haluavat ei kursseille pääse.

Vierailija
26/32 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työvoimakoulutuksissa on kovat kriteerit. Ja onnistumisen yksi kriteeri on työllistyminen. Sitten osa koulutuksista on vain vaikeimmin työllistyville eli 300 pv työttömänä olleille. Siihen porukkaan mahtuu kyllä haastavaa porukkaa

Palkkaa ne kouluttajat saa kovasta työstä. Ei todellakaan vain yhden ryhmän opetuksesta tai suunnittelusta. Kovaa hommaa on.

Vierailija
27/32 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin yli vuoden työttömänä ja päätin lähteä työvoimapoliittiseen koulutukseen. Opiskelijoita oli 14 yhteensä. Minä ja yksi toinen otimme koulutuksen vakavissamme, muut lusmuilivat ja valittivat kaikesta. Minä ja se toinen olimme ainoat jotka työllistyivät työharjoittelu paikkoihin. Ensin määräaikaisena ja heti sen jälkeen vakituisena.

Itse en voi kuin suositella noita koulutuksia!

Vierailija
28/32 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

L

Vierailija kirjoitti:

Millä helvetin perusteella noihin koulutuksiin pääsee? Mä en yrityksistä huolimatta pääse edes haastatteluun vaikka koulutus ja kokemus kohtaavat, niitä vaaditaan kurssille.

Kuka sinne pääsee?

Sitten valitetaan laiskoista työttömistä vaikka oikeasti haluavat ei kursseille pääse.

Lukeeko työllistymisssuunnitelmassasi koulutus. Työkkäri ne osallistujat valitsee. Yksi kriteeri varmasti tuo suunnitelma. Yksi työllistymisen haasteet

Voit myös opiskella työttömyysetuudella tavallisessa koulutuksessa, jos se on suunnitelmassasi ja työkkäri sinulle oikeuden myöntää

Vierailija
29/32 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap palailee vielä. Kuten aiemmin kirjoitin, niin tämä on tosiaan yksittäiskokemus, mutta se todellakin ihmetytti. Edelleen tiedän paljon ahkeria työttömiä, jotka oikeasti ottaisi työn kuin työn, josta vaan saa asiallisen palkan. Harva oikeasti havittelee kuuta taivaalta tai isoa palkkaa, kunhan nyt jotenkin saisi työstä kiinni.

Sanotaan nyt sitten samalla suoraan, että kyse on Pirkanmaasta, jossa työttömyys on aika kovaa tällä hetkellä eli työttömänä on paljon ihan hyviä tyyppejä. Muistaakseni Tampereen työttömyysprosentti huitelee jossain 18% tienoilla.

Ja joku tuolla kirjoitti, että hänkin mielellään ottaisi tuollaisen työn, jos sellainen olisi saatavilla helposti. Ei kyse ole siis mistään, että kadulta revittäisiin ihmisiä 4kk:n kurssille ja sen jälkeen olisi varma työpaikka. Mitään varmaa työpaikkaa ei tietenkään ole olemassa ja 4kk:n kurssin osallistumisvaatimus on saman alan perustutkinto.

Juttelin eilen yhden kaverin kanssa tästä ja sanoi, että hänen työkkärikurssillaan oli ihan sama meininki. Paria kiinnosti, loppuja ei. Ja sitten ne loput laski kaikkea, että voisivat tehdä joskus työkeikkaa, ettei tuet leikkaannu ja kauheasti rajoitteita, ettei mihinkään harjoittelupaikkaan voinut jäädä töihin, vaikka töitä olisi monille ollut tarjolla oikeasti. Ja tuo "nyt mä pidän lomaa" -asenne oli kuulemma yleisin. Eka notkutaan vuosi tai pari työttömänä tai jopa pidempään, ja sitten pitää saada pitkä loma 0,5-1 vuoden kurssin jälkeen.

Mutta tämä tuntuukin sen takia niin oudolta, kun luen tarinoita tauotta työttömistä, jotka tekisi mitä vaan työpaikkansa eteen. Ja itse olen työttömänä ollut aivan masiksessa, kun en ole päässyt töihin ja ottanut kaikenlaisia surkeitakin paikkoja 70 kilometrin päästä päivän varotusajalla vastaan. Totuus taitaa vaan olla jostain sieltä välistä.

Vierailija
30/32 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap palailee vielä. Kuten aiemmin kirjoitin, niin tämä on tosiaan yksittäiskokemus, mutta se todellakin ihmetytti. Edelleen tiedän paljon ahkeria työttömiä, jotka oikeasti ottaisi työn kuin työn, josta vaan saa asiallisen palkan. Harva oikeasti havittelee kuuta taivaalta tai isoa palkkaa, kunhan nyt jotenkin saisi työstä kiinni.

Sanotaan nyt sitten samalla suoraan, että kyse on Pirkanmaasta, jossa työttömyys on aika kovaa tällä hetkellä eli työttömänä on paljon ihan hyviä tyyppejä. Muistaakseni Tampereen työttömyysprosentti huitelee jossain 18% tienoilla.

Ja joku tuolla kirjoitti, että hänkin mielellään ottaisi tuollaisen työn, jos sellainen olisi saatavilla helposti. Ei kyse ole siis mistään, että kadulta revittäisiin ihmisiä 4kk:n kurssille ja sen jälkeen olisi varma työpaikka. Mitään varmaa työpaikkaa ei tietenkään ole olemassa ja 4kk:n kurssin osallistumisvaatimus on saman alan perustutkinto.

Juttelin eilen yhden kaverin kanssa tästä ja sanoi, että hänen työkkärikurssillaan oli ihan sama meininki. Paria kiinnosti, loppuja ei. Ja sitten ne loput laski kaikkea, että voisivat tehdä joskus työkeikkaa, ettei tuet leikkaannu ja kauheasti rajoitteita, ettei mihinkään harjoittelupaikkaan voinut jäädä töihin, vaikka töitä olisi monille ollut tarjolla oikeasti. Ja tuo "nyt mä pidän lomaa" -asenne oli kuulemma yleisin. Eka notkutaan vuosi tai pari työttömänä tai jopa pidempään, ja sitten pitää saada pitkä loma 0,5-1 vuoden kurssin jälkeen.

Mutta tämä tuntuukin sen takia niin oudolta, kun luen tarinoita tauotta työttömistä, jotka tekisi mitä vaan työpaikkansa eteen. Ja itse olen työttömänä ollut aivan masiksessa, kun en ole päässyt töihin ja ottanut kaikenlaisia surkeitakin paikkoja 70 kilometrin päästä päivän varotusajalla vastaan. Totuus taitaa vaan olla jostain sieltä välistä.

Valehtelet taas! Laita niitä työpaikkojen tietoja, jos niitä sitten on. Samalla voisit laittaa tietoa noista 70 km päässä olevista surkeista paikoista.

Vierailija
31/32 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
32/32 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkkaa ne kouluttajat saa kovasta työstä. Ei todellakaan vain yhden ryhmän opetuksesta tai suunnittelusta. Kovaa hommaa on.

En tiedän nykyään, mutta ennen tvp-koulutuksissa oli kouluttajana sellaista väkeä, joka mistä tahansa muusta oppilaitoksesta lentäisi hetkessä pihalle. Muutama hyvä kouluttaja oli mutta he olivat joko tilapäisiä ostopalveluja oikeista yrityksistä tai sitten pian pääsivät oikeisiin töihin. Mikrotukikurssilla oli joidenkin tunneilla asenne tehkää mitä haluatte, mulla on tässä oman firman projektit nyt kesken. Tai yksi lähti kesken päivän kampaajalle, tämä tyyppi oli aina viimeisenä paikalla. Joka ikinen oppilas oli ennen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän viisi