Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsella ei ole kavereita

Huolestunut
22.01.2016 |

Lapseni on pian 13 täyttävä kuudesluokkalainen. Luokka on ilmeisesti aika riehakas. Lapsella ei ole kavereita, on paljon ikäänsä edellä ja jopa huolestuttavan asiallinen ja kypsä. Ikinä ei tuo ketään meille. Eniten aikaa viettää matikankirjan kanssa. Ulkoilee, mutta yksin. Ei ole kiusattu, mutta ei puhu minulle "yksityis"asioita ja itkee (yöllä yksin) jos saa 9,5 kokeesta. On kuin aikuinen. Mitä pitäisi tehdä?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en oo asiantuntija mutta joku harrastus mikä toisi sisältöä elämään ja ehkä uusia kamu jakin. Ois hyvä jos koulu ei ois kaikkikaikessa :)

Vierailija
2/23 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi siis ratsastaa, mutta on myös tallilla ulkopuolinen. Käy viisi kertaa viikossa hoitoponinsa luona. Hevonen on ystävä. Muut ovat vanhempia ja pitävät lastani lapsellisena, kun ei meikkaa. Haluaisi tanssia tai voimistella, mutta ei ole rahaa. Venyttelee kyllä yksin ties mitä spagaatteja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muu luokka on luusereita, sun lapsesi on tuikkiva tähti typerysten keskellä. Tsemppaa ja tue ja koita saada hänet jonnekin lahjakkaiden lisäryhmiin.

Vierailija
4/23 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsikää yhdessä joku älykköharrastus, jossa samanhenkistä seuraa. Tai sitten jotain ihan muuta, joka rentouttaisi. Keskustelisin myös kokeiden painoarvosta, ei niihin liian vakavasti kannata suhtautua. Eikö rinnakkaisluokanta voisi löytyä kaveria? Joku kannattaisi kutsua kotiin, ehkä se kaverisuhde siitä muodostuisi. Yläkoulussa luokat kumminkin hajoitetaan, mutta nyt vielä ehtisi satsata sosiaalisiin suhteisiin. Tosin olisi kannattanut jo aiemmin. Yleensä nämä pikkuaikuiset ovat viettäneet liikaa aikaa aikuisten kanssa ilman ikätovereiden seuraa, eikä se välttämättä ole hyvä asia. Parisuhteet, kaverisuhteet vaativat pohjaa jo lapsuudessa/nuoruudessa.

Vierailija
5/23 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kertonut itse, että on harmissaan asiasta? Se, että hän ei tuo kavereita kotiin ei välttämättä kerro siitä, mitä koulussa tapahtuu. Hän saattaa olla siellä vaikka kuinka sosiaalinen, mutta ei välttämättä keksi kavereidensa kanssa mitään tekemistä vapaa-ajalla, jos on sitä mieltä että kavereiden jutut ovat hänelle liian lapsellisia. Kaikki eivät myöskään ole luonteeltaan kovin sosiaalisia ja saattavat viihtyä omissa oloissaan.

Voihan asiasta kysyä häneltä suoraan, että onko tämä tilanne oma valintansa. Jos hän on sitä mieltä, että viihtyy omissa oloissaan ja omien juttujensa parissa, niin ei kannata mihinkään patistaa tai olla huolissaan. Jotkut ovat ihan luonteeltaan sellaisia (tunnistan jokseenkin oman nuoren itseni tuosta sinun lapsesi kuvauksesta). Jos kaipaa seuraa, niin ehkä hänelle voisi etsiä jotain sellaista toimintaa, missä pääsisi hieman kypsempään seuraan, joka kenties olisi enemmän samalla aaltopituudella hänen kanssaan. Joku lukupiiri, shakkikerho tai partio tms. voisivat esimerkiksi olla sellaisia, tai mikä nyt häntä sattuisi kiinnostamaan.

Vierailija
6/23 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rinnakkaisluokalla on yksi tyttö josta mainitsi, mutta ei ole uskaltanut kai puhua. "Kaverit" kerran moikkasi, mutta meni penkille tekemään tehtäviä kun vein kouluun eli eipä taida kovin sosiaalinen olla. Opettajille juttelee mielellään Suomen taloustilanteesta... mitään älykköryhmiä ei ole. Olen sanonut että kokeet ei oo kaikki kaikessa. Silloin suuttui, kertoi kuinka en ole itse menestynyt ja yritän vetää hänet mukaan samaan noidankehään. Okei, en olekaan menestynyt. Ei halua (lue: luultavasti uskalla) aloittaa enää muita harrastuksia, vie kuulemma arvokasta kokeisiinlukuaikaa.

Vierailija
7/23 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun 13-vuotiaasta tyttärestäni voisi tulla lapsesi kaveri! Missä asutte? Tyttöni ratsastaa, pärjää hyvin koulussa ja saa kokeista hyviä numeroita. He voisivat olla hyvin samanlaisia.

Vierailija
8/23 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

+ vielä yksi: opettaja jättää lapsen yksin. Tekee projektit itsenäisesti, opiskelee kaikki lukuaineet yksin jne. eikä saa parempaa opetusta. On kai hänelle ok, mutta silti hieman ihmetyttää. Tylsistyy "normaaleilla" tunneilla.

Vierailija
9/23 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja asutaan pk-seudulla.

Vierailija
10/23 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut mullakaan vielä tuon ikäsenä. Olin aika yksinäinen susi lukioon saakka. M22

Vierailija
11/23 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

hhmm..no ei tuo nyt niin kamalalta kuulosta.luultavasti kyse on siitä että ope ja muut oppilaat on vähän yksinkertaisia ja kadehtii.Itselläni oli vähän samanlaisia ongelmia.On hyvä,että on harrastus!Voi olla, että hän on tosiaan itse tyytyväinen,mutta mietin vain että olisi hyvä että olisi edes välillä ikätovereiden seurassa.On totta,että muut vierastavat jos ei meikkaa.Siitä tulee sellainen,kuva että on lapsellinen ja ehkä liian kiltti..

Vierailija
12/23 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita shakkikerhoon?

Vierailija
13/23 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei halua shakkikerhoon, kun menisi yksi opiskeluilta. Olen monta kertaa yrittänyt.

Vierailija
14/23 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita koripalloon, on älykkäiden lasten ja nuorten peli.

Vierailija
15/23 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin myös yksinäinen susi omasta tahdostani.Ahdisti kun äitini painosti nuorten rientoihin.Halusin tehdä omia juttuja,en rällätä kaupungilla.Ja ihan normaali akateeminen perheenäiti musta tuli.Jolla on muutama hyvä ystävä ja ihan jees parisuhde lapsieni isän kanssa.Eli "yksinäisyys" voi olla myös oma valinta.En.vieläkään viihdy isoissa joukoissa/juhlissa ja silti mulla on hyvä elämä mihin olen tyytyväinen.

Vierailija
16/23 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo on huolestuttavaa. Ihmeellinen opettajakin. Jos nyhrää tuon ikäisenä vain koulukirjojen kanssa, niin joku aikaraja siihen. Rentoutuakin pitää joka ilta, muuten vielä kosahtaa enemmin tai myöhemmin.

Vierailija
17/23 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo siis rentoutuu, osaa jotkut sormien hermot ulkoa ja luettelee iltaisin niitä niin kauan että nukahtaa. Ei vaan taida olla ihan kunnon rentoutumista... on lukenu kaikki Sinuhe Egyptiläiset jne. läpi.

Vierailija
18/23 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesi tarvitsee kaltaistaan seuraa ja apua rentoutumiseen. Hanki molempia!

Loppuun palaminen ja yksinäisyyden aiheuttama masennu ovat aitoja riskejä. Koulusta kavereita ei löydy, mutta vaikkapa nuorten luonnontiedeleireiltä voisi löytyäkin!

Vierailija
19/23 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asperger-piirteinen tyttö? Katso lisätietoa esim. autismisäätiön sivuilta.

Vierailija
20/23 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuo on huolestuttavaa. Ihmeellinen opettajakin. Jos nyhrää tuon ikäisenä vain koulukirjojen kanssa, niin joku aikaraja siihen. Rentoutuakin pitää joka ilta, muuten vielä kosahtaa enemmin tai myöhemmin.

Ihmeellinen opettaja? Mitä se opettaja voisi jonkun teinin burgeroinnille tehdä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yhdeksän