Muutan kaksiosta yksiöön. Vinkkejä tavaran karsimiseksi ja elämän yksinkertaistamiseksi?
Eron seurauksena muutan tilavasta kaksiosta n. 30-neliöiseen yksiöön. Samalla joudun sanomaan hyvästit astianpesukoneelle, yleiskoneelle ja mahdollisesti aika isolle osalle kirjoistani. :( Mitä vinkkejä teillä on tällaiseen ei-vapaaehtoiseen supistamiseen? Miten arjen saa toimivaksi, kun tilaa on vähemmän, ja asunnossa asuu yksin? (Viimeksi asuin yksin yli kymmenen vuotta sitten.)
Kaverini ehdotti, että kannattaa estää tiskivuoret käyttämällä jatkuvasti vain yksiä aterimia ja yhtä lautasta, ja tämän aionkin toteuttaa.
Kommentit (89)
Tämä on mielestäni hyvä teksti aiheesta "Mitä olisin halunnut tietää sisustamisesta, kun sisustin enimäistä omaa asuntoani": http://www.apartmenttherapy.com/what-i-know-now-that-i-wish-i-157684 Sopii myös tähän tilanteeseen ja kaikenlaisiin äkillisiin muuttoihin.
Vanha vanha ketju, mutta kerron omasta yksiöstä, jos joku tänne eksyy Googlella, niin kuin minäkin.
Rakennus on vain 5 vuotta vanha, joten tässä on juuri se pohjaratkaisu, mitä ketjussa inhotaan (avokeittiö ja iso vessa).
Oma kokemus on, että säilyttämisen ja sisustamisen ei tarvitse tapahtua "totuttujen sääntöjen" mukaan. Rohkeasti tekemään itselle sopivia ratkaisuja.
Mulla on esim. 140cm leveä ikean sänky, jossa suuret, koko sängyn kokoiset, vetolaatikot (yhteensä 4 laatikkoa). Niissä mulla on suurin osa vaatteista konmarin oppien mukaan pystyviikattuna, yhdessä urheilu- ja kesävaatteet, yhdessä housut ja pitkähihaiset, yhdessä alusvaatteet ja topit. Neljännessä laatikossa pelkkiä dvd:itä 😅
Koska huone on vain yksi iso tila, oon jyskin tilanjakajalla jakanu huoneen kahteen osaan. Jakajan päällä on telkkari.
"Eteisen" seinustalla on 4 kaappia, yhdessä ulkovaatteet, yhdessä mekot ja muut henkarivaatteet sekä höyrymoppi, yhdessä sekalaista tavaraa, ja yhdessä ruoka-aineita ja harvemmin käytettäviä keittiötarvikkeita, koska keittiönkaappeihin ei yksinään mahdu. Astioita oli alun perin kaikkia lautasia 2kpl, parisuhteen myötä tuplasin määrän, 6 lasia ja alle 10 kahvikuppia.
Alkuun mulla oli kirjoituspöytä ja pieni ruokapöytä, mutta kirjoituspöytä oli aina täynnä tavaraa, joten en käyttänyt sitä, niin vaihdoin kirjoituspöydän matalaan hyllyyn, jossa säilytän läppäriä, työ- ja koulutarvikkeita jne, ja hommat hoidan ruokapöydän ääressä, jonka yhdellä reunalla on mukavampi tuoli ja rahi (jonka sisään saa tavaraa).
Tilanjakajilla saa hyvin tilaa käyttöön, kun ei tarvi olla seinää vasten, niin kuin hyllyt yleensä on. Suurimman osan tilanjakajien lokeroista mulla vie käsityö- ja askartelutarvikkeet, ja seuraavaksi olisi niiden järjestäminen edessä.
Mun muuton ehtona oli, että talossa on pesutupa, koska en halua sitä pesukonetta viemään tilaa. Sen tilalla mulla on korkea hylly (jyskin halvin siltä varalta että menee pilalle kosteuden takia). Siihen mahtuu kaikki meikki- ja hiustarvikkeet, ja alimmalla hyllyllä siisteissä koreissa siivoustarvikkeet. Toisella reunalla on myös yksi kapea tilanjakaja, jossa pyyhkeet ja vessapaperit ja erilaisia hygieniatarvikkeita.
Ps. Imuria ei oikeasti tarvitse, jos ei ole lemmikkejä. En ikinä käyttänyt omaani, koska vetelin aina vain lattiat kuivaimella ja sen jälkeen höyrymoppasin. Nykyään löytyy varsi-imuri, halpamalli eli ei mikään maailman tehokkain, mutta omaan käyttöön täysin riittävä ja kätevä irrotettavan rikkaimurin takia.
Luovu kaikista huonekaluista, joita et välttämättämättä tarvitse. Siinä tärkein, noi tiskijutut jne on pikkusälää.
Kirjoista en luopuisi.
Koosteena: pieneenkin tilaan saa paljon tavaraa, kun käyttää mielikuvitusta ja unohtaa vanhat säännöt, ja tekee kodista omia tarpeita vastaavan 🤗
Ps. Kenkiä varten eteisessä on kaappien vieressä päällekkäin 2 "hyllyä" joissa on vedettävät metallikorit (en muista nimeä), edullinen ja kätevä ratkaisu, mahtuu enemmän kenkiä kuin "oikeisiin" kenkäkaappeihin, eikä ala haista umpinaisissa laatikoissa kun ilma kiertää ja kosteus kaikkoaa.
Vierailija kirjoitti:
Tiskit kannattaa pestä aina päivän päätteeksi tai kaksikin kertaa päivässä niin ei niitä tiskivuoria ehdi tulla. Ainakin minulla ei vain onnistu yksien astioiden käyttö kun kokkaan paljon ja välillä kavereillekin ja siinä tulee tiskiä.
Itse pesen aina saman tien kaiken niin keittiö on siisti.
Mulla muutto 4h asunnosta kaksioon. Onneksi talosta saa varaston minne sijoitan jotain tavaraa mitä en kykene vielä laittamaan pois. Mutta vaikeaa on kun 20v asunut isossa ....
Yksiössä kannattaa irtokirjahyllyt laittaa ylös katon rajaan. Voi säilyttää ne kirjat joista ei halua luopua. Ei auta kuin tehdä tavaralahjoituksia. Onneksi on ottajia! Itse lahjoitan hyvää tavaraa ja vaatteita sekä pyyhkeitä ja lakanoita nyt juuri ukrainalaisille ja suurella kiitollisuudella kaikki kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan asunnon pohjasta, mutta ei se 30 neliöö mikään ihan mini asunto oo.
Älä hamstraa.
Sänky ehdottomasti. Vuodesohva on huono pidemmän päälle ja kuka sitä jaksais vääntää joka aamu kasaa? Puhumattakaan jos joskus tulee yövieraita..
No miten yövieraita varten mahtuu toista sänkyäkään..
Ei yksi ihminen tarvitsekaan mihinkään astianpesukonetta. Asun itse vähän alle 30 neliön yksiössä ja omat kirjani (n. 20 hyllymetriä) mahtuvat mainiosti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan asunnon pohjasta, mutta ei se 30 neliöö mikään ihan mini asunto oo.
Älä hamstraa.
Sänky ehdottomasti. Vuodesohva on huono pidemmän päälle ja kuka sitä jaksais vääntää joka aamu kasaa? Puhumattakaan jos joskus tulee yövieraita..
No miten yövieraita varten mahtuu toista sänkyäkään..
Patja lattialle. Tai sellainen ilmalla täytettävä varasänky, menee pieneen tilaan kun ilmat tyhjennetään siitä. Meillä mökillä sellaiset.
Siis parvisängyistä, ei parisängyistä (Niistäkin on toki kokemusta.) -ap