Muutan kaksiosta yksiöön. Vinkkejä tavaran karsimiseksi ja elämän yksinkertaistamiseksi?
Eron seurauksena muutan tilavasta kaksiosta n. 30-neliöiseen yksiöön. Samalla joudun sanomaan hyvästit astianpesukoneelle, yleiskoneelle ja mahdollisesti aika isolle osalle kirjoistani. :( Mitä vinkkejä teillä on tällaiseen ei-vapaaehtoiseen supistamiseen? Miten arjen saa toimivaksi, kun tilaa on vähemmän, ja asunnossa asuu yksin? (Viimeksi asuin yksin yli kymmenen vuotta sitten.)
Kaverini ehdotti, että kannattaa estää tiskivuoret käyttämällä jatkuvasti vain yksiä aterimia ja yhtä lautasta, ja tämän aionkin toteuttaa.
Kommentit (89)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmi kuulla erostasi. Muista pitää itsestäsi huolta!
Tässä satunnaisia ideoita, joilla olen itse toteuttanut hyvää järjestystä ja jonkin sorttista minimalismia:
- Pakasta ruoka mahdollisimman litteästi muovipusseissa, älä tilaa vievissä rasioissa.
- Osoita kaikille tavaroille paikka ja katso, että ne menevät käytön jälkeen takaisin paikalleen.
- Ikea myy housuhenkaria, johon mahtuu viidet housut.
- Viikaa vaatteet Konmari-tyylillä niin näet aina, mitä vaatteita sinulla on.
- Jos olet enimmäkseen yksin, vieraita varten riittää pino jakkaroita (ja metallisia voi säilyttää vaikka parvekkeella).
- Imuri vie paljon tilaa eikä välttämättä ole välttämätön pienessä asunnossa.
- Tarvitsetko sänkyä? Voisitko nukkua vuodesohvalla?
- Voit silti järjestää juhlia, jos siltä tuntuu.
- Vuodevaatteet kannattaa viikata vuodevaatekerroiksi tyynyliinan sisään.
- Laita suosiolla turha tavara kiertoon. On turha organisoida sellaista, mitä ei tarvitse.Öh kyllä 30 neliön asunnossakin tarvitaan imuria vai rikkalapiollako pitäisi pärjätä?
Rikkaimuri riittää.
Vierailija kirjoitti:
Meillä yksiössä tuli mukavasti tilaa kun rakensin meille parvisängyn makuuhuoneeseen ja laitoin alapuolelle painnonnosto välineet ja tietokonepöydän. Nyt meillä on kaikki tarvittava.
Yksiössä? Eikö siellä siis ollut muuta kuin makuuhuone?
30 neliöinen on yhdelle ihmiselle mielestäni ihan riittävä. Miten ei muka mahtuisi sänky ja sohva ja huonekasveja? Tai kirjoja? Kiva feng shui tietty ku sohvasängyllä kököttelee yksin katsomassa tv tä syöden mikroruokaa ainoalta lautaseltaan ku hella tai astiat kaapissa vie liikaa tilaa. Verhotkin vie tilaa ja näkymä ikkunoista (jos on) niin rajallista että suosittelen harmaita sälekaihtimia. Pysyy se aurinkokin poissa noin surkeasta kopista. Siis mitä ihmettä me ihmiset säilötään, vaatteitako. Mihin sitä tilaa tarvitaan sisällä? Tilaa on avaruuteen saakka ja yli
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen tämän mallista yksiötä: http://asunnot.oikotie-static.edgesuite.net/*/143/936/full/143936466.jpg
Alkoviin mahtuu jopa parivuode, tv kylpyhuoneen vastaiselle seinälle ja sohva tuohon pitkälle seinälle. Ruokapöytä mahtuu ikkunan eteen ja joissakin yksiöissä myös keittokomeroon. Seinätilaa on myös kirjahyllylle, lipastolle yms.
Jos mahdollista niin vältä 1990-luvun asuntoja ja uudempia, niistä monet on todella typerän mallisia ja lisäksi invavaatimusten takia usein kylpyhuoneissa ja eteisessä on paljon hukkaneliöitä.
Tästä samaa mieltä!
Kiitos kaikille ideoista. Laittakaa lisää vain! -ap
Mitä vähemmän neliöitä, sitä tärkeämpää on sisustaa itselleen ja oman elämänsä vaatimusten mukaisesti eikä muita varten.
Vinkkinä sanoisin, että vanhempien asuntojen pohjaratkaisut ovat usein toimivampia, kuin 90-luvun ja sitä uudempien. Uusissa asunnoissa kylpyhuoneet syövät neliöitä ja muutenkin hukkatilaa on runsaasti. Sellainen 70-luvun perusratkaisu 1h+kk+p 30m2 betonikuutiossa on omassa asumisessa osoittautunut paljon kätevämmäksi, kuin kymmenen neliömetriä isompi 2000-lukuinen 1h+tk+s (=ei ehjiä seiniä, puolet asunnosta pelkkää kylppäriä, tiskikone möykkää korvan juuressa kun yrität rentoutua sohvalla).
Itsellä 34 neliönen yksiö. Hyvin mahtuu 180cm leveä sänky, kolmen istuttava vuodesohva, kirjahylly ja kirjoituspöytä. Keittiössä vielä kolmen hengen ruokapöytä. Kylppärissä kapea päältä täytettävä pyykkikone. Olen lisäksi miettinyt sellaisen pöytätiskikoneen ostamista. Tiskit kyllä tiskaan heti kun niitä tulee, niin ei pääse kertymään. En koe, että yhtään olisi ahdasta. Vuodevaatteet ovat tiiviissä sängynaluslaatikossa, jotta jää enemmän kaappitilaa.
Itse asuin opiskeluaikana 23 neliön yksiössä, jonne mahtui hyvin 120 leveä sänky, vaatekaappi (asunnossa ei ollut kaappeja, piti ostaa), neljän hengen ruokapöytä, tietokonepöytä (siihen aikaan koneet oli isoja keskusyksikköineen), kirjahylly (juu, se 90-luvun tv-alttari, jota en enää huolisi, mutta siihen mahtui kyllä tv, kirjat, viinilasit ym), pieni liikuteltava sivupöytä sekä lepakkotuoli, jota oli kätevä siirrellä.
Tosiaan tuo lepakkotuoli vie vähän tilaa, on keveä ja vieraat voivat istua siinäkin, jos ei sohvaa ole https://www.google.fi/search?q=lepakkotuoli&rlz=1C1CHXU_fiFI622FI622&tb…
Jos kirjat ovat sinulle tärkeitä ja tilaa kirjahyllylle ei ole, tällainen karusellipöytä vetää aika suuren määrän kirjoja ja toimii samalla sohva/sivupöytänä https://www.google.fi/search?q=karusellip%C3%B6yt%C3%A4&rlz=1C1CHXU_fiF…
Muuten toki hyllyt/kaapit kattoon asti toimii hyvin.
Tavaran määrää ylipäänsä on syytä miettiä tarkasti. Et tarvitse kuin 2 settiä lakanoita. Kun toinen on pesussa, otat toisen käyttöön .Tarvittaessa toisen voi ottaa vieraskäyttöön. Jos tulee enemmän vieraita, voit aivan hyvin pyytää heitä tuomaan omat petivaatteet mukanaan. Ymmärtävät kyllä, että tilaa turhan säilytykselle ei ole.
Sama pyyhkeiden kanssa. Kaksi kylpyhyyhettä riittää. Kaksi käsipyyhettä. Kaksi keittiöpyyhettä jne. Valitse laadukkaimmat ja itsellesi mieluisimmat, jotka jäävät sinulle käyttöön. Loput kiertoon.
Tarvitsetko välttämättä telkkaria? Vai voiko sen laittaa seinälle?
Älä nyt kirjoistasi luovu! Kyllä niille tila löytyy. Sellainen nukkumaparvihan toisi lisätilaa, harkitse sellaista. Tosiaan kannattaa laittaa suurin osa astioistasi piiloon, niin ei synny niitä tiskikasoja. Aikoinaan minulla oli vain kolme lautasta käytössäni ja muutama ruokailuväline, ja hyvin pärjäsin niillä. Minulla on ajoittaista laiskuutta tiskaamisen ja siivoamisen suhteen, niin on hyvä järjestely tuo vähäinen astioiden määrä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä vähemmän neliöitä, sitä tärkeämpää on sisustaa itselleen ja oman elämänsä vaatimusten mukaisesti eikä muita varten.
Vinkkinä sanoisin, että vanhempien asuntojen pohjaratkaisut ovat usein toimivampia, kuin 90-luvun ja sitä uudempien. Uusissa asunnoissa kylpyhuoneet syövät neliöitä ja muutenkin hukkatilaa on runsaasti. Sellainen 70-luvun perusratkaisu 1h+kk+p 30m2 betonikuutiossa on omassa asumisessa osoittautunut paljon kätevämmäksi, kuin kymmenen neliömetriä isompi 2000-lukuinen 1h+tk+s (=ei ehjiä seiniä, puolet asunnosta pelkkää kylppäriä, tiskikone möykkää korvan juuressa kun yrität rentoutua sohvalla).
Tämä on NIIN totta. Fiksupohjainen 30 neliön asunto riittää yhden ihmisen kalusteille ja tavaroille oikein hyvin (helposti saa mahtumaan mm. parisängyn, sohvan, ruokapöydän ja erilaisia säilytyskalusteita), mutta laatikkomallinen, avokeittiöllinen pohjaratkaisu nykystandardien mukaisella kylpyhuoneella on äärimmäisen epäkäytännöllinen ja vaikea sisustaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmi kuulla erostasi. Muista pitää itsestäsi huolta!
Tässä satunnaisia ideoita, joilla olen itse toteuttanut hyvää järjestystä ja jonkin sorttista minimalismia:
- Pakasta ruoka mahdollisimman litteästi muovipusseissa, älä tilaa vievissä rasioissa.
- Osoita kaikille tavaroille paikka ja katso, että ne menevät käytön jälkeen takaisin paikalleen.
- Ikea myy housuhenkaria, johon mahtuu viidet housut.
- Viikaa vaatteet Konmari-tyylillä niin näet aina, mitä vaatteita sinulla on.
- Jos olet enimmäkseen yksin, vieraita varten riittää pino jakkaroita (ja metallisia voi säilyttää vaikka parvekkeella).
- Imuri vie paljon tilaa eikä välttämättä ole välttämätön pienessä asunnossa.
- Tarvitsetko sänkyä? Voisitko nukkua vuodesohvalla?
- Voit silti järjestää juhlia, jos siltä tuntuu.
- Vuodevaatteet kannattaa viikata vuodevaatekerroiksi tyynyliinan sisään.
- Laita suosiolla turha tavara kiertoon. On turha organisoida sellaista, mitä ei tarvitse.Öh kyllä 30 neliön asunnossakin tarvitaan imuria vai rikkalapiollako pitäisi pärjätä?
Höpö höpö. Imuria ei tarvitse. Asun tilavassa kaksiossa (n. 60 neliötä) ja minulla ei ole imuria, koska en voi sietää sitä imurin ulinaa. Lakaisen lattiat tavallisella lattiaharjalla ja kerään ne siihen lapioon ja sen jälkeen moppaan. Ei ole monimutkaista eikä vaikeaa ja minulla on kolme kissaa, joista tietysti irtoaa karvoja. No joillekinhan on kaikki sellainen vaikeaa, mitä ei kone tee. Esimerkiksi kävelykin on hyvin vastenmielistä monelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiskit kannattaa pestä aina päivän päätteeksi tai kaksikin kertaa päivässä niin ei niitä tiskivuoria ehdi tulla. Ainakin minulla ei vain onnistu yksien astioiden käyttö kun kokkaan paljon ja välillä kavereillekin ja siinä tulee tiskiä.
Minäkin tykkään kokata paljon, ja keittokomeroon totuttelu mietityttää ehkä eniten. Pitää vähentää tiskiä aina, kun mahdollista. Laitan loput astiat vaikka johonkin hankalaan kaappiin... -ap
Mulla on kaks lautasta ja lasitkin vähenee hyvää tahtia. Eilen rikoin vihapäissään yhden lasin taas vahingossa ja joka kerta iloitsen kun määrä vähenee. Sinkku pärjää muutamalla lautasella ja lasilla.
Ennen minulla oli kolme lautasta ja muutama ruokailuvälinen ja hyvin pärjäsin. Nykyään on noita astioita on aivan liikaa, kun niitä jäi minulle kun erosin naisystävästäni. Kun asuimme vielä yhdessä, niin jo silloin minun piti piilottaa astioita, että tuo nainen ei olisi sotkenut kaikkia kerralla, ja koska tiskaaminen jäi yleensä minun tehtäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellisiä neuvoja. Miksei viherkasvit mahtuisi? Mitä muutakaan ikkunalaudoilla voi muka säilyttää? Ja imuri taas on ihan ehdoton väline, samoin pyykinpesukone. Itselläni oli kämppää valitessa kriteerinä se, että kylppäriin on mahduttava oma pesukone.
Imuri ei ole ehdoton väline, hyvin pärjää ilmankin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiskit kannattaa pestä aina päivän päätteeksi tai kaksikin kertaa päivässä niin ei niitä tiskivuoria ehdi tulla. Ainakin minulla ei vain onnistu yksien astioiden käyttö kun kokkaan paljon ja välillä kavereillekin ja siinä tulee tiskiä.
Minäkin tykkään kokata paljon, ja keittokomeroon totuttelu mietityttää ehkä eniten. Pitää vähentää tiskiä aina, kun mahdollista. Laitan loput astiat vaikka johonkin hankalaan kaappiin... -ap
Mulla on kaks lautasta ja lasitkin vähenee hyvää tahtia. Eilen rikoin vihapäissään yhden lasin taas vahingossa ja joka kerta iloitsen kun määrä vähenee. Sinkku pärjää muutamalla lautasella ja lasilla.
Onpa sulla iloton ja ankea elämä.
Niin, jokaisen elämä muuttuisi iloiseksi ja ihanaksi, jos näillä vain olisi tarpeeksi paljon astioita! Ihania astioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"- Vuodevaatteet kannattaa viikata vuodevaatekerroiksi tyynyliinan sisään."
Kertoisko joku mulle mitä tää tarkoittaa? :) Ja miksi noin pitäisi tehdä ja kuinka paljon säästää tilaa?
Mäkään en tajua tätä naisten turhaa puuhastelua.
Vuodevaatteet laitetaan aamulla pesuun, päiväksi kuivumaan ja illalla takaisin sänkyyn.
Sinkkumies
Kukaan ei pese vuodevaatteita joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellisiä neuvoja. Miksei viherkasvit mahtuisi? Mitä muutakaan ikkunalaudoilla voi muka säilyttää? Ja imuri taas on ihan ehdoton väline, samoin pyykinpesukone. Itselläni oli kämppää valitessa kriteerinä se, että kylppäriin on mahduttava oma pesukone.
Viherkasvit joita tarkoitin oli lähinnä suuret lattiaruukuissa olevat. Annoin oman palmuvehkani vanhemmille, vie helposti neliön verran tilaa. Samoin palmut saivat lähteä. Nyt enää pari pientä kasvia, yksi olohuoneen sohvapöydällä ja yksi hyllyllä.
Kylppätiin laitoin kulmaraudoilla kiinni kaksi Ikean Lillången-sarjan korkeaa päätyhyllyä.
Vierailija kirjoitti:
Uusissa asunnoissa ei ole mitään ikkunalautoja, joten niissä ei säilytetä yhtään mitään. Ja suuremmat viherkasvit (esim. yli metrin korkuiset joita aiemmin omistin useita) eivät mahdu ikkunalaudoille. Enkä ole koskaan pitänyt viherkasveja ikkunalaudoilla muutenkaan.
Kiersin asuntoa etsiessäni yli 50 asuntoa. 40 oli sellaisia, joita en olisi voinut edes harkita.
Kriteerit, joista en ollut valmis joustamaan:
-kunnon keittiö eli täysikokoinen liesi ja uuni, keraaminen tai induktiokeittolevy
-täysileveä tiskikone että ruoanlaittoastia mahtuvat koneeseen
-Kylppäri, jossa kunnon suihkuja oma pyykkikone mahtuu mukaan
-Parveke
-Hissi
-Parketti tai laminaattilattia (ei muovimatto)
Plussaa tuli näistä:
-hyvin säilytystilaa
-Autolle ulkoparkkitilaa hyvin
-Mahdollisuus hallipaikkaan
-Kivat sävyt kalusteissa
-Maisema
-Lenkkeilymaastot
-Mahdollisimman edullinen vuokra
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uusissa asunnoissa ei ole mitään ikkunalautoja, joten niissä ei säilytetä yhtään mitään. Ja suuremmat viherkasvit (esim. yli metrin korkuiset joita aiemmin omistin useita) eivät mahdu ikkunalaudoille. Enkä ole koskaan pitänyt viherkasveja ikkunalaudoilla muutenkaan.
Kiersin asuntoa etsiessäni yli 50 asuntoa. 40 oli sellaisia, joita en olisi voinut edes harkita.
Kriteerit, joista en ollut valmis joustamaan:
-kunnon keittiö eli täysikokoinen liesi ja uuni, keraaminen tai induktiokeittolevy
-täysileveä tiskikone että ruoanlaittoastia mahtuvat koneeseen
-Kylppäri, jossa kunnon suihkuja oma pyykkikone mahtuu mukaan
-Parveke
-Hissi
-Parketti tai laminaattilattia (ei muovimatto)
Plussaa tuli näistä:
-hyvin säilytystilaa
-Autolle ulkoparkkitilaa hyvin
-Mahdollisuus hallipaikkaan
-Kivat sävyt kalusteissa
-Maisema
-Lenkkeilymaastot
-Mahdollisimman edullinen vuokra
pakollisia tietysti vielä että lemmikkejä saa pitää (löytyy)
Ja bonusominaisuuksissa sauna
On tultu asuttua yksiössä, tällä hetkellä kotina on 3 h + k kahden lapsen kanssa ja kesämökki vain 30 neliötä vinttihuoneella.....
- Suosi valkoisia huonekaluja. Tummat pienentävät. Ruokapöytä voi olla mallia klaffipöytä.
- Kirjat voi nostaa hyllyille katonrajaan, esim. Ikeasta saa halpoja hyllyjä ja tuunattavia seinäkaappeja.
- sänky kannattaa erottaa muusta kämpästä sermillä tai kirjahyllyllä.
- sängyn alle muovilaatikoita, joissa voi säilyttää vaikka kirjoja tai peittoja.
- osta metalliset taitettavat remppatikkaat noin viisi-kuusiportaiset. Investointi on tosi kannattava. Niiltä ripustaa verhot ja lamput kurkottelematta ja ovat aika turvalliset käytössä. + että ne saa kasaan ja mahtuvat siivouskomeroon. Kuka nostaa sut ylös, jos tiput liukkailta keittiötikkailta yksin ollessasi? (Mutsi mursi polvensa ja istui pyörätuolissa 3 kk)
- Jos jotain ei ole tarvinnut vuoden parin sisällä, tuskin tarvitseekaan. Karsimisen periaate minulla.
- Kannattaa muutenkin suosia umpipuisia kalusteita ja laittaa niiden alle lukittavat pyörät, koska siivous ja siirtely ilman kaveria on helkutin paljon helpompaa ja kalusteet kestäviä ja maalattavia. Minulla on mökillä lukittavat pyörät kaikkien lipastojen ja pöytien alla.
-jos juot lasista tai mukista vettä tai maitoa, huuhtele se heti vedellä ja laita pöydän kulmalle. Tiskaa lautanen ja haarukat heti, ei tule tiskikasoja. (meillä tiskaa teinitkin heti, meillä ei ole tiskikonetta!)
- tuskin sinkkuna tarvitset isoa tiskikonetta (niitä on pöytämallisiakin). Jos tarvitset lisää työtasotilaa, keittiön pöytä hoitaa homman ja kahvinkeittimet sun muut töpselillä toimivat voi laittaa seinähyllyille, joita on helppo asentaa. Kuten sen yleiskoneen. Katse kohti katonrajaa, siellä on paljon käyttämätöntä säilytystilaa.
- Vältä kirjavia kankaita. Suosi puhtaita värejä. Syystä, että kovin kirjava sisustus tekee tilan todellista ahtaammaksi ja alkaa ahdistaa.
Sinkun fiksuimmat työkaluostokset on iskuporakone, ruuvinväännin ja vasara. Haittaa ei ole myöskään ruuvimeisseleistä (osta kunnolliset, ei halpoja pas...ja) ja pyöröteristä porakoneeseen. Jälkimmäisillä tehdään läpiviennit kalusteisiin esim. johdoille. Lisäksi on syytä hommata paketti sulakkeita varastoon ja pikaliimaa.
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt kirjoistasi luovu! Kyllä niille tila löytyy. Sellainen nukkumaparvihan toisi lisätilaa, harkitse sellaista. Tosiaan kannattaa laittaa suurin osa astioistasi piiloon, niin ei synny niitä tiskikasoja. Aikoinaan minulla oli vain kolme lautasta käytössäni ja muutama ruokailuväline, ja hyvin pärjäsin niillä. Minulla on ajoittaista laiskuutta tiskaamisen ja siivoamisen suhteen, niin on hyvä järjestely tuo vähäinen astioiden määrä.
Näin asiaa mietittyäni olen kyllä samaa mieltä noista kirjoista. Olisi hullua ostaa sitten myöhemmin isompaan asuntoon takaisin kaikki kirjat, joista nyt luopuu. Parisängyistä minulla on paljonkin kokemusta, mutta en oikeastaan pidä niistä ainakaan normaalin huonekorkeuden asunnoissa, ja seuraavaan asuntoon haluaisin jotakin muuta. Mieluummin nukun perinteisellä shikibutonilla lattialla. -ap
Millä logiikalla rasia vie enemmän tilaa kuin litteä pussi, jos rasian kerran täyttää kanteen asti?
Litteät pakkaukset ovat käteviä lähinnä silloin, kun tuote on sellainen, että sen voi pakastaa pussiin (keittoja ja laatikoita ei ehkä kannattaisi) ja sen haluaa sulattaa nopeasti.