Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muita ulkomailla asuvia/käynneitä vaivannut vieraasta kielestä johtuva, kirjaimellinen, päänsärky?

Vierailija
21.01.2016 |

Käytän kieltä, joka ei ole äidinkieleni, joudun tietysti kuuntelemaan tarkemmin. Olen huomannut, että tämä alkaa sattumaan päähän. Voisiko joku tietävä valaista mistä tämä johtuu? Kiinnostaisi tietää! Ei kai pelkkä kuuntelu voi rasittaa niin paljoa?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joudut keskittymään ihan eri tavalla. Jos olet tähän mennessä elänyt niin suojattua elämää, ettet ole esim. tv-sarjoja katsellessasi kuunnellut kieltä pätkääkään, vaan lukenut luottamuksella suomitekstejä, niin ei ole ihme, että päätä särkee.

Ei mutta vakavasti: voitko olla varma, että kyse on nimenomaan kielen käytöstä ja kuuntelusta, eikä esim. valosta, lämpötilasta tms. mikä on erilainen kuin kotona?

Vierailija
2/11 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joudut keskittymään ihan eri tavalla. Jos olet tähän mennessä elänyt niin suojattua elämää, ettet ole esim. tv-sarjoja katsellessasi kuunnellut kieltä pätkääkään, vaan lukenut luottamuksella suomitekstejä, niin ei ole ihme, että päätä särkee.

Ei mutta vakavasti: voitko olla varma, että kyse on nimenomaan kielen käytöstä ja kuuntelusta, eikä esim. valosta, lämpötilasta tms. mikä on erilainen kuin kotona?

Heh, olen kyllä ollut kielen kanssa tekemisissä aiemminkin, mutta on toki eri asia katsoa televisiota, kuin olla mukana poukkoilevassa tosielämän keskustelussa :D

Niin, voihan asiaan tosiaan vaikuttaa moni muukin seikka! Siksi ajattelinkin asiasta kysyä. Mielenkiintoista olisi, jos joku muukin on kokenut samaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasketaanko hesalaiset ja turkulaiset "ulkomaalaisiksi"? t: savolainen jonka murre on aiheuttanut ainakin yhdelle poikaystävälle päänsäryn kun olimme vanhemmillani :D

Vierailija
4/11 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut tämän ilmiön Espanjassa asuessani. Kieltenopettajani muisteli yhdellä oppitunnilla, että hänellä oli sama vaiva vaihto-opiskelijana Ranskassa. Minusta tuntuu, että aivot jotenkin pinnistelee ja ponnistelee koko ajan eikä palaudu - ikään kuin ajattelu eri kielellä olisi fyysisesti rasittava suoritus. :D

Vierailija
5/11 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla oli alussa sama, kun asuin uudessa kotimaassa. jossain vaiheessa kun kielen käyttö automatisoitui, en enää väsynyt puhumisesta ja kuuntelemisesta. eli ilmiön tunnistan, mutta en kyllä osaa sanoa mistä johtuu.

mulla muuten oli alkuaikoina usein ihan huulet ja kieli väsyneitä ja kurkku vähön kipeä, kun olin paljon joutunut puhumaan :-/

Vierailija
6/11 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla! Jouduin ruveta käyttämään kieltä, jota olin opiskellut aiemmin niin päivittäin. Nyt päänsärky onneksi takana :D huh! Ajan kanssa se lähtee pois :)

Vierailija
7/11 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tulee päänsärkyä jos opiskelen vieraita kieliä tosi kovasti, ja koitan siinä ymmärtää vaikeita asioita :)

irl vieraita kieliä käyttäessä en tätä ole huomannut, mutta johtuu varmaan siitä että puhuessani vieraalla kielellä (osaan kuitenkin aika hyvin) ajattelen että virheet ovat ihan ok enkä stressaa asiasta.

Vierailija
8/11 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tunteen. Olin ulkomaille muutaessani jatkuvasti väsynyt ja nukuin paljon enemmän kuin tavallisesti.

Vierailija
9/11 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joudut kääntämään päässäsi koko ajan, tottakai se rasittaa. Kunnes olet tehnyt sitä tarpeeksi kauan, homma rupee automatisoitumaan. Aivot on myös lihas, treeni kasvattaa suoritustehoa.

Vierailija
10/11 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa, että täältä löytyi "kohtalotovereita"! Tuntuu, että pää käy ylikierroksilla koko ajan, joten nyt on hauska tuulettaa korvien väliä vähän suomeksi!!

Olen vähän yllättynyt tosiaan tästä pään kipeytymisestä. Koskaan aiemmin en ole huomannut pelkän ajattelun aiheuttavan tällaista. Pitää ottaa jumpan kannalta.

Vierailija
11/11 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla meni ulkomailla pitkään asuessa niin, että totuin puhumaan paikallista kieltä ja käyttämään myös englantia töissä. En siten puhunut suomea vuosikausiin.

Sitten kun sukulaisia Suomesta tuli kylään ja jouduin puhumaan suomea, tuntui että pää hajoaa! Vaikeaa oli etenkin jaksaa taivuttaa kaikki sanat. Viikon olivat kylässä ja menin harvinaisen aikaisin nukkumaan sen viikon aikana joka ilta, kun aivot kieltäytyivät toimimasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yhdeksän