Heinikset ja muut osittaisimettäjät
Miten paljon teillä tissutellaan vielä? Meillä tyttö ens viikolla 7kk ja kuukauden verran on nyt kiinteitä syöty. Yleensä syödään 3-4 kertaa päivässä (aamiainen, lounas, illallinen ja iltapala), välillä jää joku ateria väliin unirytmien tms. vuoksi. Kerralla ehkä noin puoli purkillista sosetta/puuroa/jogurttia.
Mutta nyt tuntuu, että enää ei maitoa mene ollenkaan, kun tulee jo niin täyteen noista kiinteistä. Unimaidot syödään illalla ja sitten yöllä ehkä pari kolme kertaa, mutta päivällä tosi huonosti.
Päivisin sitten rinnat täyttyy maidosta, ja nyt pelkään, että maito ei enää kauan riitä, kun ei sitä paljon juoda.
Olen yrittänyt tarjota rintaa aina 0,5-1h kuluttua kiinteistä, mutta harvoin kelpaa tai sitten on jo nukkumassa (nukkuu kahdet parin tunnin päikkärit). Joskus jätän tarkoituksella jonkun kiinteän aterian pois, että saisin imetettyäkin.
Tuttipullo ei ole koskaan kelvannut enkä haluaisi enää korvikkeita alkaa antamaankaan. Haluaisin imettää ainakin siihen yhteen ikävuoteen kun voi siirtyä lehmänmaitoon.
Miten teillä muilla on lähtenyt kiinteät ja imetys yhdessä sujumaan?
Kommentit (4)
täällä. eli minimies on 7 1/2 kk ja kiinteitä on mennyt nyt semmoiset kolme viikkoa semmoisia määriä, että voi puhua muustakin kuin makuannoksista.
tissi ei meillä oikein meinaa kelvata päivisin. illalla ja yöllä (1-2 kertaa) ukkeli ottaa hyvät tissihuikat, mutta päivisin tissi ei oikein kiinnosta. jos annan kiinteitä tissi ei kiinnosta ja jos taas en anna kiinteitä niin tissi maistuu. olen jättänyt nyt aamupuuron pois, että tissi maistuisi edes aamusella.
olen vähän huolissani tästä tilanteesta. ihan selvästi maidontuotanto on alkanut vähentymään ja nyt kun esim. ukkeli on flunsassa ja kiinteät eivät oikein mene alas, niin tissimaitoa ei tulekaan riittävästi ja jouduin eilen antamaan korviketta kiinteiden tilalla...
kovasti haluaisin vielä jatkaa imetystä ja varmaan nuo ilta/yösyötöt pysyvät ohjelmassa, mutta päivä tissuttelun aika on sitten ehkä harmikseni pikkuhiljaa ohi.
välillä tuntuu, että millä tuo pikku mies elää, kun tissi ei maistu ja huonona päivänä kiinteitäkin menee alas vain joitain lusikallisia?
no toivottavasti miniukkeli ei sentään kokonaan ala hyljeksiä tissiä.
Mä tarjosin tissiä aina kiinteiden päälle, ja hyvin kelpasi. Mutta jos on ongelmia, voihan sitä yrittää toisin päin, ensin tissiä, sitten kiinteitä. Noin pienen pääravinto on kuitenkin vielä maito, joten jos jonkin ateria korvaa imetyksellä, ei se maailmaa kaada.
Meillä tytön piti aloittaa kiinteät jo 4-kuisena. Kun lähdin töihin, missasin pari imetystä/vrk, mutta toisaalta tyttö söi öisin 11 kk:n ikään saakka. Sitten aloin pikku hiljaa vähentää imetyskertoja, kunnes tytön ollessa 13 kk vieroitin kokonaan.
Kiinteitä on syöty reilu kuukausi, vauva nyt 7kk 1vko. Ruokaa menee 3-4krt päivässä aika mukavasti ja pitkin päivää maitoa ruoan yhteydessä, ruokailujen välissä ja yölläkin monta kertaa. Olenkin miettinyt, että pitäisiköhän kiinteitä hieman lisätä määrällisesti. (Yöherätykset johtuvat kyllä varmaan jostain muusta, kuin nälästä, mutta tissille nukahtaa takaisin)
Olen siinä käsityksessä (=luin jostain), että maito on pääasiallinen ravinto 1v ikään asti, joten sen puolesta en huolestuisi vielä vähäisestä kiinteiden syönnistä, varsinkin, jos vauva hyvin voi ja kasvaa :)
Meidän neiti täytti eilen 7kk ja kiinteitä syöty jo 2½kk. Aamuin ja illoin puuro, päivällä liha-kasvissose ja illemmalla kasvissose. Rintamaitoa annan aamulla klo 8, tunti ennen puuroa, puolenpäivän aikaan soseella vähän vettä ja jälkkäriksi maitoa. Yleensä nukahtaa vielä rinnalle, siirrän vaunuihin päiväunille. Iltapäivällä otetaan taas maitoa, viiden aikaan sose, seitsämältä maitoa ja yhdeksältä puuro. Iltapesujen jälkeen vielä tissittelyä, sitten omaan sänkyyn nukkumaan (noin aikoja, ei mennä ihan minuuttiaikataululla.. : ) ).
Vähentynyt on siis meilläkin maidon juonti, mutta luulen että se 6 dl tulee neidin otettua tuollakin tahdilla. Maidot siis nykyään " välipaloja" tai janojuomaa. Alussa tuli annettua paljon vettä ruualla, nyt ollaan vähennetty sitä, että jälkkärimaito maistuu... Itsekin toivon, että imetys onnistuisi vuoden ikään, helpompaa kuin tuttelilla lotraaminen.. Esikoisella loppui kuitenkin " kiinnostus" jo 9½ kk:n iässä, jolloin imettäminen loppui itsestään ja helposti, ei tarvinnut alkaa vierottamaan. Eli stressiä en ota imettämisestä, mutta jos kaikki menee hyvin, vuoden ikään jatketaan samaan malliin..