Minkälaisia rattaita suosittelette (isokokoinen 2v ja vauva)?
Heips!
Kysyisin teiltä vinkkejä ja ehdotuksia rattaiden suhteen.
Meillä siis esikoinen vauvan syntyessä n. 2v 3kk. On kuitenkin isokokoinen (pitkä ja yli 15kg).
Asumme maalla, joten vaunujen pitäisi kulkea hyvin soratiellä, mutta toisaalta olisi myös hyvä jos olisi näppärät kulkemaan kaupoissa, koska niissä tulen käymään oikeastaan aina yksin lasten kanssa.
Monta kivaa ratasvaihtehtoa olen netistä bongannut, mutta sitten tulee tosiaan painorajat tai muuten tilanpuute esikoisella vastaan. :/
Joten auttakaa nyt naista mäessä. :/
Kommentit (20)
Vierailija kirjoitti:
Emmaljungan tuplarattaat ja kauppaan vauva kanto/rintareppuun ja isompi ostoskärryyn.
Ei taida pullukka enää mahtua ostoskärryihin,.. Mä olen omiani kannustanut kävelemään itse, mutta ne haluaakin liikkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Emmaljungan tuplarattaat ja kauppaan vauva kanto/rintareppuun ja isompi ostoskärryyn.
Ei taida pullukka enää mahtua ostoskärryihin,.. Mä olen omiani kannustanut kävelemään itse, mutta ne haluaakin liikkua.
Miksi täällä vauvapalstalla aina aikuiset ihmiset nälvivät ja nimittelevät toisia ihmisiä ja jopa lapsia? Mielestäni melko ala-arvoista.. :(
Ihan tiedoksi sinulle, että lapsi ei ole pullukka. On ikäisekseen todella pitkä ja siten myös painava. Painon ja pituuden suhde on kuitenkin täysin normaali. Mahtuu oikein hyvin ostoskärryihin.
Tykkää myös kovasti liikkua, mutta ei 2-vuotias määräänsä enempää jaksa.
Ja kaipaan siis rattaita ostoksille semmoisiin paikkoihin, missä ei ostoskärryjä ole (esim ostoskeskukset yms, missä usein kuitenkin menee enemmän aikaa).
Meillä ikäeroa on 2v 2kk ja ihan seisomalaudalla on pärjäilty. Suosittelen! Jos ei esikoinen ole kävelemään tottunut niin alku voi olla kiukuttelua.. Mutta muuten huomaat helposti pian lykkiväsi jo 4-v esikoista rattaissa kun "se ob niiin helppoa!"...
Vierailija kirjoitti:
Meillä ikäeroa on 2v 2kk ja ihan seisomalaudalla on pärjäilty. Suosittelen! Jos ei esikoinen ole kävelemään tottunut niin alku voi olla kiukuttelua.. Mutta muuten huomaat helposti pian lykkiväsi jo 4-v esikoista rattaissa kun "se ob niiin helppoa!"...
Toimiikohan tuo seisomalauta sitten kuinka hyvin soralla ja lumihangessa?
Täällä korvessa kun ei kovinkaan usein aurailla. :/
Baby jogger city select.
-kevyet ja kapeat mutta tukevat
-painoraja per istuin 20kg
-voi käyttää tuplana tai yhden kanssa ja voit laittaa myöhemmin seisomalaudan
-kaupungilla ja kaupoissa helpottaa,kun voi isommankin laittaa rattaisiin,jos käy meno levottomaksi tai tarvii päikkärit.Ei se tuplarattaiden olemassaolo tarkoita etteikö se isompi osaisi/jaksaisi itse kävellä.Liikkuminen kahden pienen lapsen kanssa voi olla välillä stressaavaa.
Niin ja kuinka paljon se seisomalauta vie aikuiselta itseltään tilaa liikkua?
Kuvissa näyttää niin ahtaalta. :D
Olen siis itsekin pitkä(jalkainen) ja ainakin matkarattailla hankala kulkea, kun jalat osuu koko ajan rattaisiin.
Ei haittaa siis jollais ostosreissuilla, mutta jos vaunulenkille lähden, niin haluaisin pystyä kävelemään kunnolla. (Hankala tapaus).
-ap kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimiikohan tuo seisomalauta sitten kuinka hyvin soralla ja lumihangessa?
Täällä korvessa kun ei kovinkaan usein aurailla. :/
Et välttämättä pääse kovin reippaasti eteenpäin ja työntöasento voi olla hankala. Meillä lapsille tuli ikäeroa vähän alle 2 vuotta ja Emmaljungan tuplat hankittiin siksikin, että jos alkaa väsyttää, isompikin pystyy nukkumaan rattaissa. Tosin vanha twin kangaroo ei ollut pitkälle lapselle kovin kätevä. Jos hankit vierekkäin istuttavat niin niissäkin on alle 80 cm kapeita malleja, joihin mahtuu hyvin, mutta kulkevat 80 cm ovista kepeästi. Kääntyvät eturenkaat helpottavat kääntymistä ja aisa ei ole niin kovilla, mutta ovat lukittuinakin hangessa hankalammat kuin tavalliset renkaat.
Mekin asutaan maalla :) Meillä on teutonian yhdistelmärattaat ja niissä teutonian oma seisomalauta, jossa pumpattavat renkaat. Lumihangessakin kulkee mielestäni hyvin! Ollaan oltu tyytyväisiä!
-nro 5
Jos ja kun koko perhe lenkkeilee esim.10 km kiepun kerrallaan, niin siinä ei paljon seisomalauta auta vaikka olisi kuinka urhoollinen 2 vee. Meillä phil and teds ja ihan hyvin on mennyt maastossakin ja luontopoluilla. Siinä on sisaristuimen lisäksi meillä seisomalautakin, mutta varsinkin pidemmillä lenkeillä ja eväsretkillä on torkut vielä maistuneet myös isommalle.
Meillä oli juoksurattaat, ja niitä suosittelen, jos löydät mallin johon vauvalle saa lämpimän kopan. Meillä oli z-linen juoksurattaat joihin toisten yhdistelmärattaiden koppa mahtui millilleen, joten vauva oli siellä kunnes pystyi istumaan.
Isorattaiset juoksurattaat on kevyet, suuret pyörät menee lumessa ja maastossa ja niissä on usein normaalia korkeampi kuomu, joten isompi mahtuu istumaan niissä myös vaikka olisi pitempikin kaveri. Korkea kuomu ei suojaa yhtä hyvin kuin matalammalle menevä, mut ratkaisin asian ihan vaan viltillä jos oli tarvis. Ja koska juoksurattaissa kylmä tulee sieltä selkänojan ja penkin sivuista, kannattaa topata ne pakkasilla hyvin vaikka lampaantaljalla, johon leikkaa reiät valjaita varten, jos niitä tarvitsee.
Äläkä välitä ilkeilijöistä, nuo jotka puhuu noin rumasti lapsista ei toivottavasti ole koskaan omia saaneetkaan, tai muuten käy kyllä sääliksi näitten lapsiparkoja.
Kiitos paljon teille vastauksista. Paljon ideoita tuli 😊
Seisomalautaa voisin harkita yhtenä lisävarusteena, mutta en varmaan ainoana ratkaisuna. Itse epäilyttää tosiaan se oma työntöasento ja se, että kuinka lapsi jaksaa pidempiä aikoja olla siinä. Tai malttaako kaupoissa yms olla aloillaan, kun siitä pääse luikkimaan helposti pois.
Meillä on tällä hetkellä siis edget, jotka hankittiin esikoiselle, kun edellisissä ei mahtunut nukkumaan enää.
Periaatteessa haluaisin ratkaisun, joka menisi tällä seuraavalla sitten loppuun asti, ettei välissä taas tarvitse vaihtaa vaunuja.
Nuo babyjoggerit oli itselle ihan uusi tuttavuus ja vaikutti tosi mielenkiintosilta juurikin tuon muunneltavuuden ansiosta. Onkohan ne minkälaiset työntää?
Ja noita juoksurattaita pitää kanssa tutkia paremmin. En ollut sellaisia ajatellutkaan. :)
Juoksurattaat on ainakin omasta mielestäni kaikein helpoimmat työntää. Kaupassahan ne on kömpelöt jos pitää pujotella hyllyjen välistä.
Kaksivuotiaasta; uuden sisaruksen syntymä on lapselle kriisi. Pitää olla yhtäkkiä iso ja sopeutua ja jaksaa, äiti on kiinni vauvassa ja kaikki on niin kamalaa. Voi olla, ettei tuore isosisarus yhtään arvosta reippaan ja ison lapsen rooliaan vaan haluaa olla itsekin pieni ja hoivattava. Meillä isompi lapsi sai sellaisia kiukkukohtauksia, ihan vaan vauvan syntymän vuoksi, että oli kaikkien kannalta parasta ja inhimillisintä että hän vaan sai olla niissä rattaissa, ja tosiaan niissähän on hyvä kiukutella ne kiukutkin pois samalla kun matka kuitenkin etenee. ;)
Että ihan omien voimien säästämiseksi kannattaa miettiä millaisia tilanteita teillä tulee eri siirtymissä, ja miten ne tehdään mahdollisimman helpoksi. Siitä ei mitään palkintoa saa että kaikki on kauppareissun jälkeen pahoilla mielin väsyneenä itku silmässä vaan siksi että tilanne nyt on tällainen että muutoksia on tullut. Aika kuluu nopeasti, isompi kasvaa ja vauva kasvaa. Rattaat on käyttötavaroita joita saa nopeasti ostettua ja pistettyä nopeasti eteenpäin muuttuvien tarpeiden mukaan.
Carena gotland. Mahtuu isompikin lapsi ja kulkevat hyvin kaikenlaisessa maastossa. Ovat aika leveät, joten ihan pikkukauppojen käytäville eivät mahdu mutta isompiin ostoskeskuksiin kyllä.
Seisomalauta on perseestä, älä lankea siihen.
Käy kokeilemassa Baby joggereita jossain liikkeessä.Niissä liikkeissä on monesti semmoisia painosäkkejä joilla voi testata milta tuntuu työntää,kun lapsi kyydissä. Esteiden ja kanttareiden yli vaatii vähän enemmän voimaa kuin vierekkäin istuttavat.
http://www.ozbaby.fi/tuote/sisarusrattaat-babytrold-double-black/1015S/ tungen samaan ketjuun, anteeksi! Mutta onko jollain näistä kokemusta niin, että ostaisi kopan toiselle puolelle? Muuten täyttäisi vaatimuslistan mutta en tiiä miten sitten kulkevat loppusessaan :)
Meillä on Bumbleriden indie twinit. Asutaan maalla ja joudutaan paljon työntämään soralla ja lumihangessa. Nuo ovat kulkeneet hyvin, ei juurikaan eroa Emmaljungan Edge Duoon, joka meillä yhdistelmänä. Tuplat menevät kuitenkin suht pieneksi kasaan ja ovat sen verran kevyet nostaa, että voi ottaa kauppareissuille autoon mukaan. Rattaissa on kääntyvät etupyörät ja ovat sen takia näppärät myös kaupoissa. Meillä esikoinen on kohta metrin mittainen ja hyvin vielä mahtuu kuomun alle, vöiden kanssa tosin tekee tiukkaa toppavatteiden ja peitteiden kanssa. Lapsi kuitenkin itse viityy tuplissa paremmin kuin Edgen kyydissä, ilmeisesti istuin on siis mukava. Bumbleridella on erikseen vauvalle tarkoitettu koppa, mutta meillä ei ole siitä kokemusta. Olen jonkun verran nähnyt myös muun merkkisiä kantokoppia näissä rattaissa, uskoisin että ne saa aika tukevasti kyytiin.