Tietojenkäsittelytiede, joku opiskellut?
Olen nelikymppinen sairaanhoitaja, totaalisen kyllästynyt hoitoalaan. Mietinnässä jokin ihan muu ammatti. Tietojenkäsittelytiede saattaisi olla ihan mielenkiintoista, mutta mietityttää se että onko ne kaikki muut alaa opiskelevat jotain parikymppisiä tietokoneneroja? Olenko ymmärtänyt oikein, että jos lähtee yliopistoon alaa lukemaan, ei tarvitse olla sen kummempia tietokonetaitoja, kunhan perusasiat osaa ja tietää? Käsittääkseni alalla kuitenkin on hyvä työllisyys tulevaisuudessakin ja ehkä voisin sairaanhoitajan taustaa jotenkin siinä myös hyödyntää?
Kokemuksia alasta ja alan opiskelusta siis kaipaisin.
Kommentit (49)
Hyvä työtilanne ja opiskelusta kai noin puolet on koodaamista. Ei se kyllä mitään vaikeeta ole. Voit valmistua esimerkiksi tietoturva-asiantuntijaksi eli ei ole mikään rivikoodareiden koulutus, mutta kai pitäisi siitä jotain tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa suunnata opintoja sote-järjestelmien suuntaan, siellä riittää duunia todella pitkäksi aikaa. Niiden tietojärjestelmien yhteensovittaminen ja tuo itsehallintouudistus tulee olemaan niin suuri hanke, että siihen tarvitaan lukematon määrä osaavia tietotekniikan ammattilaisia kehittämään ja varmistamaan järjestelmien sujuvaa integraatiota.
Samoin yksityisellä puolella esineiden internetin yleistyessä on hyvä markkinarako vaikka perustaa yritys joka spesifioituu esineiden tietoturvaan.
IT-ala vaatii kyllä jatkuvasti uuden oppimista, mutta sellaistahan työelämä nykyään on ihan yleiselläkin tasolla.
Onko elämässäsi muuta sisältöä kuin lukea YLEn ja Hesarin uutisia ja toitottaa niiden tarinoita kaikille suurina totuuksina?
Taidat olla aika vähä-älyinen
Ah! Niin nautinnollista, kun osuu typeryksiä arkaan paikkaan!
Grow a brain!
Minä opetan alaa yliopistossa. Valitettavasti täytyy sanoa, että ikärasismi alalla on aika paha. Jos valmistut noin 45-vuotiaana eikä sinulla ole aikaisempaa työkokemusta alalta, niin mahdollisuutesi saada alan töitä ovat heikot. En usko, että saisin itsekään töitä alan yrityksistä, jos joutuisin pois yliopistolta, vaikka olenkin työskennellyt alalla yli 20 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä työtilanne ja opiskelusta kai noin puolet on koodaamista. Ei se kyllä mitään vaikeeta ole. Voit valmistua esimerkiksi tietoturva-asiantuntijaksi eli ei ole mikään rivikoodareiden koulutus, mutta kai pitäisi siitä jotain tietää.
Niin, minkä yliopiston tietojenkäsittelytieteen laitokselta oletkaan valmistunut?
Vierailija kirjoitti:
Ei tietojenkäsittelytiedessä opiskella sitä mitä tapahtuu raudan sisällä, vaan ihan vaan sitä mitä ruudulla ja sen taustalla tapahtuu.
Ei siis tarvitse ymmärtää mitään laitteistojuttuja koska ei niitä opiskella tuolla linjalla.
Software = yes
Hardware = no
Eikö siellä ole jotain Tekninen tietojenkäsittely -kurssia? Minulla oli. Ihan raudassa siinä oltiin kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Hauska :D
Tietojenkäsittelytiede: Helppo päästä sisään, mutta vaikea päästä ulos. Pätee matemaattisen alan opintoihin yliopistossa.
Opiskeluaikana kannattaa jo hakeutua alan töihin. Jos hakee töitä vasta valmistumisen jälkeen ilman alan työkokemusta, niin työpaikan saaminen voi olla haastavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietojenkäsittelytiedessä opiskella sitä mitä tapahtuu raudan sisällä, vaan ihan vaan sitä mitä ruudulla ja sen taustalla tapahtuu.
Ei siis tarvitse ymmärtää mitään laitteistojuttuja koska ei niitä opiskella tuolla linjalla.
Software = yes
Hardware = no
Eikö siellä ole jotain Tekninen tietojenkäsittely -kurssia? Minulla oli. Ihan raudassa siinä oltiin kiinni.
Ainakaan itsellä ei ollut. Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteen laitokselta olen valmistunut.
Sairaanhoitajan ja hoitoalan kokemus voisivat hyvä pohja IT-alalle esim. järjestelmien määrittelyvaiheessa konsulttina tai vaikkapa myyjänä. Loogista ajattelua, ongelmanratkaisukykyjä, viestintätaitoja... koulutus voi periaatteessa olla mikä vaan amk- tai yliopistokoulutus, sillä jokaisen pitää ihan itse rakentaa se oma uransa ja mielellään jo opintojen aikana. Olen törmännyt perus-insinöörien ja ekonomien lisäksi IT-alalla ainakin taidehistorioitsijaan, kielenkääntäjiin, sairaanhoitajaan, luokanopettajaan, artesaaniin ja sosiologeihin.