Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tietojenkäsittelytiede, joku opiskellut?

Vierailija
21.01.2016 |

Olen nelikymppinen sairaanhoitaja, totaalisen kyllästynyt hoitoalaan. Mietinnässä jokin ihan muu ammatti. Tietojenkäsittelytiede saattaisi olla ihan mielenkiintoista, mutta mietityttää se että onko ne kaikki muut alaa opiskelevat jotain parikymppisiä tietokoneneroja? Olenko ymmärtänyt oikein, että jos lähtee yliopistoon alaa lukemaan, ei tarvitse olla sen kummempia tietokonetaitoja, kunhan perusasiat osaa ja tietää? Käsittääkseni alalla kuitenkin on hyvä työllisyys tulevaisuudessakin ja ehkä voisin sairaanhoitajan taustaa jotenkin siinä myös hyödyntää?

Kokemuksia alasta ja alan opiskelusta siis kaipaisin.

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lähdet tuolle tielle, niin koodariksi. Töitä on todella hyvin tarjolla. Minulla on 6 tuttua, jotka pääsivät töihin jo ennen valmistumista. En tunne yhtäkään työtöntä koodaria. Ei se vaadi edes harrastuneisutta, koska kaksi noista tutuista ei tienneet koodauksesta yhtään mitään ennen yliopistoon menoa.

Hmm. Selittääkö juuri tämä ne kaikki markkinoilla olevat keskeneräisinä julkaistut kuppaiset ohjelmistot? :D

Tai sitten siitä, että firma haluaa väkisellä työntää nopeamman rahan toivossa ne keskeneräiset tekeleet markkinoille.

Vierailija
22/49 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valtaosa täällä kommentoijista ei ole it-alalla tai sitten tutkinnot eivät ole yliopistosta. En tiedä yhtäkään entistä opiskelijatoveriani, joka olisi työtön (2010 valmistunut). Työttömiä it-alan tyyppejä myös tunnen, mutta kaikki ovat perus insinöörejä tai it-tradenomeja. Ja hyvä tavaton, ei yo:sta tule yleensä peruskoodareita eikä tod tarvitse yötä päivää nörttäillä.

Ei ole ole kukaan väittänyt että yötä päivää tarvitsee nörttäillä mutta kyllähän alan opiskelu ja työnteko on melko paskaa jos siihen ei ole luontaista kiinnostusta. Terveisin alaa vaihtanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No opiskele tutkinto alalta ja Saksaan tai johonkin muuhun maahan töihin. Varsinkin Saksassa töitä osaavalle ihmiselle tuolta alalta löytyy ja palkka on paljon Suomea korkeampi. Tosin jos ei saksan kieltä osaa, niin silloin ei välttämättä onnistu niin helposti.

Vierailija
24/49 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on tosiaan IT-alan korkeakoulutus. Ei koskaan kyllä töitä ole ollutkaan. Vaikeaa sitä on löytää mistään. Opiskeluista muistan sen että siinä tehtiin tietokantaohjelmointia SQL-kielellä, tehtiin oma kääntäjä, joka tuotti alfalle konekieltä, ja sitten oli jotakin teoreettista rinnakkaisohjelmointia, tehtiin toimiva käyttöjärjestelmä, ja logiikkakin täytyi opiskella (esim. resoluutiotodistukset ja tableautodistukset predikaattilogiikalla). Sitten ohjelmointiin myös jotain OpenGL:llä, ja oli toki jotakin kursseja TCP/IP:stä ja tietokoneverkoista ja arkkitehtuureista. Ja tietoliikenneohjelmistojen laboratoriotyötä. Ohjelmointikursseja oli lähinnä olio-ohjelmoinnista ja logiikkaohjelmoinnista. Sekä oli yksi tekoälykurssikin.

Lisäksi tulee insinöörimatematiikat osat I-III, eli siinähän se menee matriiseja pyöritellessä ja differentiaaliyhtälöitä ratkaisellessa, ja mitä nyt residy-laskentaa ja Fourier'n sarjoja käsitellään. Myös Laplace- ja Fourier-muunnokset ja Z-muunnokset. Sekä jotain renkaita ja kuntia ja osittaisderivaattoja. Ja tason yhtälöitä.Tähän päälle tulee vielä erilliset kurssit diskreetistä matematiikasta ja tietojenkäsittelyteoriaa, ja todennäköisyyslaskentaa, ja kenties optimointiakin.

Siis AMK jokunenkin vuosi sitten? Ja joitakin noista asioista ei niin käsitelty, vaikka suunnitelmassa oli...

No ei, se oli diplomi-insinöörin tutkinto. Lähetin valmistumiseni jälkeen (2010) muutamia hakemuksia eri firmoihin, ja ei tullut mitään vastauksia koskaan. Olen ollut työtön jo vuosia, opiskelin siinä sivussa lähes valmiiksi toisenkin yliopistotutkinnon, mutta nyt ei enää jaksa. Lepään vähän laakereilla ja otan joskus uutta vauhtia taas. Kenties opiskelen tohtoriksi tällä kertaa. En myöskään saanut mitään pysyvämpää työtä yliopistolla tai Aalto-yliopistossa, vaikka toimin tunti-assistenttina pariin otteeseen. Kaikki vaihtoehdot on kokeiltu, nyt pitää vaan ottaa vähän rauhallisesti.

Vierailija
25/49 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä eniten YT-neuvotteluja Suomessa on juuri IT-alalla. IT-alan ammattilaisia on pilvin pimein työttömänä. Ok, ihan hyvä ala sinänsä (itse olen "pelkkä" tietojenkäsittelyn tradenomi), mutta tämän hetken työnsaantimahdollisuudet voi olla rajalliset.

Itse opiskellut alaa ja töitä riittää niin paljon kun jaksaa tehdä. Olen siis koodari... Jos osaat työsi niin on varma työpaikka.

Vierailija
26/49 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on tosiaan IT-alan korkeakoulutus. Ei koskaan kyllä töitä ole ollutkaan. Vaikeaa sitä on löytää mistään. Opiskeluista muistan sen että siinä tehtiin tietokantaohjelmointia SQL-kielellä, tehtiin oma kääntäjä, joka tuotti alfalle konekieltä, ja sitten oli jotakin teoreettista rinnakkaisohjelmointia, tehtiin toimiva käyttöjärjestelmä, ja logiikkakin täytyi opiskella (esim. resoluutiotodistukset ja tableautodistukset predikaattilogiikalla). Sitten ohjelmointiin myös jotain OpenGL:llä, ja oli toki jotakin kursseja TCP/IP:stä ja tietokoneverkoista ja arkkitehtuureista. Ja tietoliikenneohjelmistojen laboratoriotyötä. Ohjelmointikursseja oli lähinnä olio-ohjelmoinnista ja logiikkaohjelmoinnista. Sekä oli yksi tekoälykurssikin.

Lisäksi tulee insinöörimatematiikat osat I-III, eli siinähän se menee matriiseja pyöritellessä ja differentiaaliyhtälöitä ratkaisellessa, ja mitä nyt residy-laskentaa ja Fourier'n sarjoja käsitellään. Myös Laplace- ja Fourier-muunnokset ja Z-muunnokset. Sekä jotain renkaita ja kuntia ja osittaisderivaattoja. Ja tason yhtälöitä.Tähän päälle tulee vielä erilliset kurssit diskreetistä matematiikasta ja tietojenkäsittelyteoriaa, ja todennäköisyyslaskentaa, ja kenties optimointiakin.

Riippuu aika paljon mihin painottuu. Jos matemaattiseen laskentaan painottuu, niin sitten saattaa käydä noita kursseja, mutta tuskinpa TKTL:ssä ovat missään pakollisia esim. analyysimatematiikka.

Vierailija
27/49 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä eniten YT-neuvotteluja Suomessa on juuri IT-alalla. IT-alan ammattilaisia on pilvin pimein työttömänä. Ok, ihan hyvä ala sinänsä (itse olen "pelkkä" tietojenkäsittelyn tradenomi), mutta tämän hetken työnsaantimahdollisuudet voi olla rajalliset.

Itse opiskellut alaa ja töitä riittää niin paljon kun jaksaa tehdä. Olen siis koodari... Jos osaat työsi niin on varma työpaikka.

Samaa mieltä oli töiden riittävyydestä mieheni, joka siis valmistunut yliopistosta IT-puolelta, tosin ei erikoistunut ohjelmointiin, mutta on myös niitä töitä jonkin verran tehnyt. IT-alalla kyllä työskentelee. Hän myös sanoi, että tietojenkäsittelytiede tai koodariksi erikoistuminen ei vaadi aiempaa osaamista. Kiinnostusta ja matemaattisia taitoja ainakin jälkimmäinen kuulemma vaatii. 

Vierailija
28/49 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä oli töiden riittävyydestä mieheni, joka siis valmistunut yliopistosta IT-puolelta, tosin ei erikoistunut ohjelmointiin, mutta on myös niitä töitä jonkin verran tehnyt. IT-alalla kyllä työskentelee. Hän myös sanoi, että tietojenkäsittelytiede tai koodariksi erikoistuminen ei vaadi aiempaa osaamista. Kiinnostusta ja matemaattisia taitoja ainakin jälkimmäinen kuulemma vaatii. 

Monet ohjelmointiongelmat vaativat loogista ajattelukykyä ja ongelmanratkaisua kuin matematiikkaa, esim. itse en lukion jälkeen hirveästi matematiikkaa opiskellut vaikka IT-tutkinnon yliopistossa opiskelin, ja kyllä on töitä koodarina riittänyt sen jälkeen mainiosti. Toisaalta esim. tietokonegraafikan ohjelmointi vaatisi paljon enemmän matemaattisia taitoja.

Vierailija
29/49 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis AMK jokunenkin vuosi sitten? Ja joitakin noista asioista ei niin käsitelty, vaikka suunnitelmassa oli...

No ei, se oli diplomi-insinöörin tutkinto. Lähetin valmistumiseni jälkeen (2010) muutamia hakemuksia eri firmoihin, ja ei tullut mitään vastauksia koskaan. Olen ollut työtön jo vuosia, opiskelin siinä sivussa lähes valmiiksi toisenkin yliopistotutkinnon, mutta nyt ei enää jaksa. Lepään vähän laakereilla ja otan joskus uutta vauhtia taas. Kenties opiskelen tohtoriksi tällä kertaa. En myöskään saanut mitään pysyvämpää työtä yliopistolla tai Aalto-yliopistossa, vaikka toimin tunti-assistenttina pariin otteeseen. Kaikki vaihtoehdot on kokeiltu, nyt pitää vaan ottaa vähän rauhallisesti.

OK. Nyt tiedän, miltä pohjalta IT-inssi on muokattu. Kovasti aika lailla tuota siellä opettaa yritettiin, mutta melkein aina jäi paljon kesken. Niin, ja typeriä ryhmätöitä piti tehdä ihan hurjasti...

Vähän samanlainen tilanne itsellä. Tylsä homma, mutta minkäs teet...

Vierailija
30/49 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se tietojenkäsittelytiede ole pelkkää ohjelmointia.

Softan ja tietojärjestelmien kehityksessä koodaus on vain yksi osa sitä, suunnittelun, vaatimusmäärittelyn, testauksen, laadunvarmistuksen jne... ohella.

Ja Tampereella voi downshiftata käytettävyyteen ja käyttöliittymiin jos ei selviä koodauskursseista.

Kannattaa ottaa sivuaineiksi talous ja hallintotieteen kursseja. Matematiikkakin on hyvä valinta jos ohjelmointi ja laskenta on intohimo.

Työtilanne on hyvä, jos suoritat yliopistotutkinnon. En tunne yhtään työtöntä tuolta taustalta. Sen sijaan tunnen montakin AMK-taustaista, joilla on vaikeuksia päästä työelämään.

Se on YT-ala, jos et osaa mitään. Mutta loistava alavalinta ja hyvä palkka odottaa jos erikoistut oikeaan suuntaan opiskeluvaiheessa.

Vierailija
31/49 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa suunnata opintoja sote-järjestelmien suuntaan, siellä riittää duunia todella pitkäksi aikaa. Niiden tietojärjestelmien yhteensovittaminen ja tuo itsehallintouudistus tulee olemaan niin suuri hanke, että siihen tarvitaan lukematon määrä osaavia tietotekniikan ammattilaisia kehittämään ja varmistamaan järjestelmien sujuvaa integraatiota. 

Samoin yksityisellä puolella esineiden internetin yleistyessä on hyvä markkinarako vaikka perustaa yritys joka spesifioituu esineiden tietoturvaan.

IT-ala vaatii kyllä jatkuvasti uuden oppimista, mutta sellaistahan työelämä nykyään on ihan yleiselläkin tasolla.

Vierailija
32/49 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttuni opiskelee tuota pääaineena neljättä vuotta nyt, suorastaan revittiin töihin jo kandivaiheen jälkeen. Työtilanne on hyvä, jos pidät osaamistasi yllä.

Vierailija
33/49 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monet ohjelmointiongelmat vaativat loogista ajattelukykyä ja ongelmanratkaisua kuin matematiikkaa, esim. itse en lukion jälkeen hirveästi matematiikkaa opiskellut vaikka IT-tutkinnon yliopistossa opiskelin, ja kyllä on töitä koodarina riittänyt sen jälkeen mainiosti. Toisaalta esim. tietokonegraafikan ohjelmointi vaatisi paljon enemmän matemaattisia taitoja.

Totta, ilmaisin itseäni huonosti. Itse olen vain jotenkin aina linkittänyt loogisen ajattelukyvyn ja ongelmanratkaisutaidot automaattisesti matemaattisiin taitoihin eli toisin sanoen ei voi olla hyvä matematiikassa ellei ole hyvä edellä mainituissa taidoissa. Tarkoitan siis yliopistotason matematiikkaa, joka poikkeaa paljonkin peruskoulun ja lukion matematiikasta. 

Vielä lisäisin sen verran, että mieheni ja hänen kavereidensa (kaikki IT-alalla enemmän tai vähemmän) opiskeluja ja työelämää läheltä seuranneena sanoisin, että IT-alalla kyllä löytyy töitä eikä kaikkien tarvitse olla niitä huippuosaajia. Jos haluaa huipuksi, täytyy olla luontaista kiinnostusta tai oikeastaan jo intohimoa. Mieheni joskus vitsailee, että olen este hänen urapolullaan koska rajoitan (ja lapset myös) voimakkaasti hänen vapaa-ajallaan tekemiä projektejaan. Ilman minua viettäisi paljon enemmän aikaa koneella. Hän sanoo usein, että yliopistolla oppi perusteet ja ajattelimisen taitoa, joita hyödynsi vapaa-ajalla tekemissään jutuissa. 

Vierailija
34/49 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa suunnata opintoja sote-järjestelmien suuntaan, siellä riittää duunia todella pitkäksi aikaa. Niiden tietojärjestelmien yhteensovittaminen ja tuo itsehallintouudistus tulee olemaan niin suuri hanke, että siihen tarvitaan lukematon määrä osaavia tietotekniikan ammattilaisia kehittämään ja varmistamaan järjestelmien sujuvaa integraatiota. 

Samoin yksityisellä puolella esineiden internetin yleistyessä on hyvä markkinarako vaikka perustaa yritys joka spesifioituu esineiden tietoturvaan.

IT-ala vaatii kyllä jatkuvasti uuden oppimista, mutta sellaistahan työelämä nykyään on ihan yleiselläkin tasolla.

Onko elämässäsi muuta sisältöä kuin lukea YLEn ja Hesarin uutisia ja toitottaa niiden tarinoita kaikille suurina totuuksina?

Vierailija
35/49 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietojenkäsittelytiedessä opiskella sitä mitä tapahtuu raudan sisällä, vaan ihan vaan sitä mitä ruudulla ja sen taustalla tapahtuu.

Ei siis tarvitse ymmärtää mitään laitteistojuttuja koska ei niitä opiskella tuolla linjalla.

Software = yes

Hardware = no

Vierailija
36/49 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko elämässäsi muuta sisältöä kuin lukea YLEn ja Hesarin uutisia ja toitottaa niiden tarinoita kaikille suurina totuuksina?

Vähän sä oot nolo

Vierailija
37/49 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taidat olla aika vähä-älyinen

Vierailija
38/49 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttuni opiskelee tuota pääaineena neljättä vuotta nyt, suorastaan revittiin töihin jo kandivaiheen jälkeen. Työtilanne on hyvä, jos pidät osaamistasi yllä.

No harmi että jäi sitten gradu tekemättä

Vierailija
39/49 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hyvä työtilanne

Vierailija
40/49 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissain yliopistossa on ongelmana, että porukka ei selviä noista kursseista ja siksi jättävät leikin kesken. En tiedä, pääsevätkö työelämään vai ei, mutta ei monia siellä yliopistolla ainakaan pyöri enää parin vuoden jälkeen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kuusi